vlokkentest

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door butterfly89, 17 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Heeft iemand hier ervaring met een vlokkentest? Hoe heb je dit ervaren?
    En als dit in het UMCG was; was dit via de buik?

Ik lees dat je erna rustig aan moet doen. Kon je erna wel naar huis fietsen? Of zelf met de auto naar huis rijden?
    En de dag zelf/de dagen erna; heb je de hele tijd op de bank gelegen, of toch ook wel rustig boodschappen gedaan/hond uitgelaten e.d.?

Wil dat de kans op een miskraam zo klein mogelijk is namelijk.. Ik moet er wel alleen heen, dus ook alleen met de auto/fiets terug.

2. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Ik heb twee keer een vlokkentest gehad , ja kan echt niet zelfs rijden of fietsen dus ik zou toch vervoer regelen . De test op zich is niet pijnlijk wel vervelend ..
    Ik heb altijd 1 week heel rustig aangedaan na de test , dwz niet tillen . Ze veel mogelijk plat,geen hond uitlaten en mie werken .

Heel veel sterkte rn succes liefs

3. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Dan dacht ik er toch wat makkelijker over denk ik.. Ik dacht dat ik zo weer naar huis kon fietsen. Wat rustig aan doen met niet teveel tillen en dag erna weer normaal.
    Heb ook helemaal geen uitleg gekregen in het ziekenhuis. Ze zeiden alleen; we raden een vlokkentest aan. Verder geen info over hoe en wat.

Weet niet hoe ik 't moet gaan regelen dan :( Ik ben alleen en er is niemand die mee kan. En heb ook een hondje thuis die gewoon zijn wandelingen moet die dagen.. :(

4. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Butterfly, heb je geen ouders/vrienden die jou kunnen brengen en halen die een weekje op de hond kunnen passen? Eventueel de hond naar een kennel voor een weekje?

5. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Als er echt niemand is die jou kan brengen/halen en er is niemand die op jouw hondje wil passen, dan zou ik het volgende regelen:
    - heen met ov, taxi voor de terugweg
    - hond naar een kennel

Succes met alles. Het is al vreselijk zwaar als je met z'n tweeën bent en als je het dan ook nog in je eentje moet doen is dat extra zwaar.

6. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Nee, er is niemand die mee kan :( Hondje kan ik idd eventueel wel weekje naar m'n ouders brengen.

Met dit te weten denk ik dat ik toch voor de NIPT ga.. zie dit allemaal niet zitten.

7. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    O.k. dat klinkt niet echt fijn, nee. Maar even de feiten op een rijtje.

Hondje: deze kan naar je ouders. Dat is opgelost.

Brengen/halen: niemand kan mee dus je overweegt NIPT. NIPT is € 700,-. Voor dat geld kun je je laten brengen en halen met een taxi en eventueel de AH nog laten komen met boodschappen.

Nu ben ik zeker niet anti NIPT, helemaal niet, want ook ik overweeg deze. Maar als jij er voor kiest om het kindje weg te laten halen bij een slechte uitslag, dan mag dit al na de VT. Als je een slechte uitslag van de NIPT krijgt, moet je alsnog een VWP laten doen. Je bent dan al gauw 5 weken verder en hebt misschien je kindje al gevoeld.

Lastige keuze hoor Butterfly. Ik schrijf het nu heel makkelijk op, maar snap heel goed dat dat voor jou helemaal niet zo is.

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou de nipt overwegen ivm de risico's maar om de nipt te doen omdat je geen oppas hebt is niet logisch. Je kan boodschappen laten bezorgen of alles al in huis halen. Hondje kan naar je ouders, heen met ov en terug met de taxi. Dat alles voor minder dan die 700 euro. Succes met je keuze.

9. mama73

mama73 Actief lid

22 aug 2013
    195
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik heb ook een vlokkentest gehad bij het AMC.
    Alleen mijn vlokkentest was vaginaal. ik moet zeggen dat de test mij 100% is meegevallen, de eendenbek was uiteraard niet prettig maar ook niet pijnlijk. Ik heb achteraf geen enkel pijntje of bloedverlies gehad. Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik die dag rustig aan gedaan, maar ik heb verder ook niet echt een advies meegekregen. ik denk dat je zelf ook goed aanvoelt wat je wel of niet moet doen. Ik zou alleen wel vervoer terug regelen.

Kortom ik zou de test zo weer doen, alleen het wachten op de uitslag (meestal binnen een week) is moordend. Maar dat heb je met andere testen ook...en net als Elvis zegt de uitslag op de NIPT duurt nog iets langer en daarna moet je voor bevestiging altijd nog een vlokkentest/vruchtwaterpunctie doen. Je bent dan zeker al weer weken verder.

10. mama73

mama73 Actief lid

22 aug 2013
    195
    0
    16
    NULL
    NULL
    ps. nog een klein vraagje...
    er is niemand die je een lift kan geven vanuit het ziekenhuis,maar hoe denk je dan de NIPT in België te gaan doen?
    Voor de duidelijkheid ik bedoel dit NIET verkeerd, gewoon interesse

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik heb 'em in het Erasmus gehad, via de buikwand. Je kan daarna onder normale omstandigheden echt wel naar huis rijden hoor want er komt geen medicatie/verdoving aan te pas. Pijn heb ik nauwelijks gehad, beetje beurs alleen. In de middag lekker op de bank gehangen en de volgende dag gewoon weer aan het werk. De artsen adviseren ook geen bijzondere voorzorgsmaatregelen behalve niet zwaar tillen en sporten.

Heel veel sterkte, duim op een goede uitslag voor je meid! :)

12. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Ik had 'm via de buik. In eerste instantie had ik nergens last van, dus ik had wel alleen naar huis kunnen rijden. Ik vond het overigens wel heftig en heb in de wachtkamer zitten huilen, dus ik was heel blij dat ik niet alleen was.

's Middags, een paar uur na de prik, heb ik wel veel last gehad en het is eigenlijk de enige keer geweest dat ik ziek ben geweest tijdens mijn zwangerschap. Ik heb op woensdag de test gehad en ben op vrijdag op wintersport gegaan, na die ene middag was het eigenlijk gelijk over.

Maar goed, persoonlijke ervaringen en niet alle is voorspelbaar. Ik vond in ieder geval de emotionele impact aanzienlijk groter dan de lichamelijke.

13. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Thnx voor de reacties! Fijn te horen dat sommigen weinig last hebben gehad. T emotionele en wachten lijkt me idd ook zwaar.

Had besloten de nipt te doen. Vanmiddag een arts van de nipt in brussel gebeld, maar hij gaf meteen aan dt de nipt niet t juiste is bij hartafwijkingen..

Dus t gaat helaas toch de vlokkentest worden. Morgen even bellen en vragen hoe t precies gaat..

14. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Morgen om kwart voor 11 moet ik voor de vlokkentest.. Ben zo bang!! :(

Ik las ergens dat de kans op een miskraam nog groter is, als het vaginaal gedaan wordt? Heeft iemand hier ook iets over gehoord/gelezen? Ben heel bang dat 't via de buik niet lukt, omdat het kindje heel ver achterin ligt..

15. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Overigens gaf ze aan de telefoon aan, dat ze het wel met een verdoving doen (UMCG). Zo raar, want overal staat dat de verdoving pijnlijker is dan de ingreep zelf?!

16. SnoeChy

SnoeChy Bekend lid

6 aug 2013
    752
    1
    0
    Nagelstyliste
    Almere
    Oooh butterfly het is dat ik geen auto heb anders had ik graag met je mee gewilt. :(
    Heel veel sterkte en succes morgen.

Liefs

17. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Butterfly, wat heftig allemaal!

Is er geen vriendin die met je mee kan? Misschien niet om te rijden, maar om je te ondersteunen? En wat vervelend dat het nu net allemaal weer anders loopt. Heb je voorafgaand aan de VT geen gesprek met een gyn? Kan jouw verloskundige eventueel mee of anderszins begeleiding geven?

Ik heb een hekel aan "goede adviezen", maar nu ga ik me er toch schuldig aan maken...
    Maar ik heb gemerkt dat ik tijdens deze zwangerschap veel mondiger ben dan bij de eerste twee. En warempel, het lukt ook nog om zaken voor elkaar te krijgen. Je mag alles vragen, echt alles! En als je vriendelijk blijft, dan worden dingen vaak ook nog voor je geregeld ook nog!
    Misschien als jij bij jouw verloskundige aangeeft dat jij graag wat hulp van haar zou krijgen, dat ze misschien wel iets kan regelen. Het is echt zo'n gekke vraag niet.

Succes vandaag en morgen!

Liefs Elvis

18. mama73

mama73 Actief lid

22 aug 2013
    195
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb de vlokkentest dus ook vaginaal gehad. En idd ook ik had gelezen dat de kans op een mk dan groter zou zijn. Ik was er vanuit gegaan dat ik m dan ook via de buikwand zou krijgen. Dit was trouwens bij mij niet mogelijk omdat mijn placenta (waar ze de vlokken van moeten hebben) aan de achterkant lag en dan kunnen ze er niet in prikken.
    Ik heb voor de test een uitgebreide echo gehad, uiteraard ook voor de ligging, maar ook nog om goed te kijken naar het kindje (nekplooi, neusbotje, hoofdje enz.)
    Bij mijn nacontrole (omdat de zwangerschap in later stadium alsnog beëindigd is) hebben we het uitgebreid gehad over een vlokkentest bij een eventuele volgende zwangerschap.
    Ik gaf aan deze dan weer graag vaginaal te hebben. En ik vroeg ook of ze zelf voorkeur hadden, er vanuit gaande dat dit via de buik zou zijn omdat je dat het meeste leest.
    Maar nee...hun (AMC) voorkeur was juist vaginaal. Juist ook omdat via de buik veel onprettiger is en het dan moeilijker is voor de moeder om stil/rustig te blijven. Van dat slangetje/happertje die de vlokken weghaalt voel je overigens helemaal niets. Dus als ze een tweede x wat vlokken weg moeten halen (kijken meteen of ze genoeg hebben) heb je geen extra pijn. via de buik zouden ze een tweede x moeten prikken.

Ik ben ervan overtuigd dat als je in een ziekenhuis geholpen wordt waar ze veelvuldig dit soort onderzoeken doen de kans op een mk niet zo groot is. Maar helaas er bestaat altijd een kans.

Ik had trouwens eerder aangegeven dat je beter vervoer kon regelen, ik wil hier aan toe voegen dat dit meer was voor de ondersteuning zoals de dames hierboven ook beschrijven. Want ook ik had makkelijk alleen naar huis kunnen gaan.

Veel succes morgen...laat het over je heen komen en misschien heb je dan eind deze week de eerste uitslagen al (trisomie 13, 18 en 21=down)
    Misschien dat ze in jouw geval nog een extra kweek maken (meerdere chromosoom afwijkingen) alleen deze uitslag duurt langer.

STERKTE!

19. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Butterfly, succes en sterkte vandaag!

20. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    De vlokkentest zit er weer op.. Gelukkig ging mijn moeder uiteindelijk toch mee! Ze had clienten, maar die had ze verzet. Vond het gister wel echt heel fijn dat zij er bij was, want vond 't wel een heftige dag.
    Eerst een gesprek met een klinisch geneticus, toen bloed prikken en toen de vlokkentest zelf. Ik vond het echt een hele nare en pijnlijke test en was blij dat het in 1x goed gelukt was, want ik weet niet of ik 't nog een 2e keer gedaan had. Erna nog een spuit in mijn been en toen was 't weer klaar..
    (Terwijl ze dit vergeleken met bloed prikken! Hallo, zelf de test nooit gehad zeker?! Eerder heb ik een IVF punctie gehad en dat viel me echt 200% mee, maar dit.. )
    Vandaag nog wel wat last van een trekkend gevoel. Nu vooral de spanning voor vrijdag; wat zal er uit komen?

Deel Deze Pagina