hallo hallo............ graag wil ik jullie mening over het volgende...... ik ben nu 6 weken zwanger en de verloskundigen heeft me gevraagd om samen met mijn partner eens goed na te denken over eventuele testen! wij zijn nog een jong stel van 23 en in onze familie komen geen erfelijke ziektes voor! toch denk ik dat we wel een test willen doen! wij zaten te denken aan een nekplooimeting. de andere mogeijkheden die ze aan ons voorstelde, waren toch niet geheel risico vrij (wat meer kans op miskraam....) we hebben nog drie weekjes de tijd om er over na te denken want dan staat er een afspraak me de verloskundigen. heeft iemand ervaringen die ze met me wil delen, en wat zouden jullie doen als jullie in onze schoenen stonden, en onze achtergrond hadden? je hoopt natuurlijk op een gezond kindje, maar ietsie meer zekerheid (wat je in dit geval kan hebben) willen we wel! alvats bedankt -x- Jyll
Hoi Jyll, hier zijn al meerdere topics over. Misschien even de zoekfunctie gebruiken? Nog gefeliciteerd met je zwangerschap.
Wij hebben ervoor gekozen om het niet te doen. Tuurlijk zouden we net zoals andere zwangere vrouwen (en mannen ) willen weten of ons kindje helemaal gezond is. Maar zeker weten kunnen ze het toch niet. Straks heb je dat de uitslag 1 op 10 is. Heb je 9 keer de kans dat het wel goed is en dan ga je het toch ook niet weg laten halen? (Ik heb het nu over mezelf) Ik zou dan wel mijn hele zwangerschap in de stress zitten.
de combitest (dat is die standaard test gecombineerd met bloedonderzoek) is volkomen veilig hoor... daarmee moet je bloed laten prikken van jezelf dat ze weer combineren met de uitslag van die nekplooimeting...op basis van je leeftijd, lengte zwangerschapsduur etc. die nekplooimeting is niets meer dan een echo waarbij ze de nekplooi van je kindje helemaal bekijken hoe dik deze is... alle andere onderzoeken zoals een vlokkentest e.d. ja daar zitten wel kleine risico's aan vast maar daar is dus alleen sprake van (als je daarvoor kiest) als de uitslag van de combitest dus niet goed zou zijn... des te jonger je bent des te minder kans op zeggen ze wel eens maar wij hebben de test wel laten doen 1 omdat ik dus toch ouder ben dan destijds met de andere 2, toen was die keuze er trouwens niet eens... 2 dat mocht er toch iets uitkomen zouden we ons er tenminste op voor kunnen bereiden en is het niet zo'n shock straks na de bevalling als je nog op die rose wolk zit... en 3 toch weer ff een extra echo erbij... maar goed tis voor iedereen een andere persoonlijke keuze.... succes in ieder geval je hebt nog een paar weken om de afspraak te maken....de afspraak voor die combitest wordt gedaan tussen de 11 en 13.4 wkn gr.smoekie
Wij hebben ervoor gekozen een nekplooimeting te laten doen, uiteraard is dit vrijblijvend maar net zoals smoekie zegt, wensen we graag te weten waar we aan toe zijn. Ook al is de kans klein dat er iets fout is of dat je zekerheid hebt dat er iets fout is, de kans is er wel dus we grijpen die. En aangezien ik toch nog geen bloedtest heb laten afnemen, kunnen we dus beide combineren.
Hier een stel van 25 en 26 en we hebben er voor gekozen om geen testen te doen. Succes met kiezen en geniet van je zwangerschap!
Wij hebben geen nekplooimeting laten doen, het is maar een kansberekening, dus als de uitkomst niet zo goed is, moet je om zekerheid te hebben andere testen laten doen die wel risico's geven op een miskraam. Dus de nekplooimeting op zich geeft geen zekerheid, met een kans van 1 op 1000 kan je nog 1 van die 1000 zijn... Wij hebben wel de 20 weken laten doen, als er dan afwijkingen aan het licht zouden komen, zouden we het vroeg genoeg vinden om te weten. We zouden het kindje ook niet weg willen laten halen. Het is wel handig om van tevoren te bedenken wat je met een eventuele slecht uitslag zou willen doen. groetjes, Snoopy
wij hebben er voor gekozen om het niet te doen tijdens de zwangerschap van alicia. heb er wel over nagedacht toen omdat de zwangerschap ervoor niet goed was gegaan en het hartje toen gestopt was met bijna 11wk. toch besloten we het niet te doen omdat we bijde jong waren en ik denk niet in staat zou zijn om een beslissing te moeten maken als er iets gevonden zou worden. ik liet de natuur zijn gang gaan en heb nu een prachtdochter en helemaal gezond