hey ik ben 10 weken zwanger en met 12 weken kan ik een nekplooimeting laten doen... maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. ik ben 23 jaar en dan is de kans maar 1 op de 1000. het downsyndroom zit ook niet in de familie! help me!
wij hebben hem niet laten doen. Ik was toen 25, zit niet in familie dus de kans was niet zo groot. En wij hadden zoiets van een dergelijk kindje zal welkom zijn, natuurlijk kan het voorkomen en kan een kindje grote gebreken hebben maar die komen er dan bij de 20 weken echo uit. Misschien naief, maar zo dachten we er 2 jaar geleden over en nu zullen we hem weer niet laten doen.
Wij hebben ook besloten om de nekplooimeting niet te doen. Ik was ook 23 toen ik zwanger werd, de kans was/is zo klein dat je kindje het downsyndroom heeft en de kans op een vals positief uitslag is ook heel erg groot waardoor je alleen maar meer onzekerheid krijgt. Het nadeel is dus met een nekplooimeting op jouw leeftijd + achtergrond dat het geen eenduidig beeld geeft.
Tja het is nogal een persoonlijke keuze. Wij hebben ervoor gekozen om hem niet te doen, allebei jong en het zit niet in de families.
Ik heb het 2 keer niet laten doen. We zijn nu voor een derde bezig en denk dat ik het deze keer wel laat doen. Zal dan rond de 30 zijn.
ik ben net 28 en laat het ook doen. Zit verder ook niet in de familie hoor, maar ik vind de extra echo ook gewoon leuk.
Als ik jou was zou ik het niet doen. Je bent nog jong en je zegt al dat het niet in je familie voorkomt. Waarom zou je dan gaan stressen? Mijn vriendin heeft de test wel gedaan omdat het bij haar veel voorkomt in de familie en nu heeft ze een slechte uitslag gehad en moet ze nog 6 weken wachten totdat ze weet of het wel of niet goed is. Dus waarom jezelf zo in de stress laten zitten als er geen aanleiding voor is? Ik ben 25 en zwanger van de 2e, bij mij komt t ook niet voor in de familie dus heb bij beide zwangerschappen geen nekplooimeting laten doen. Dan ga je jezelf alleen maar gek zitten maken.
ik heb hem ook niet laten doen 21 en zit ook niet in de familie... en aangezien je der ook zelf voor moet betalen.... hadden wij zoiets van dan niet
Dat is dan wel een erg dure pretecho! Ik heb net gehoord dat ik 130 euro mag aftikken daar, contant direct na de meting. Een extra echo bij een echobureau kost zo'n 30 euro heb ik begrepen. Ik ben 26 jaar en het zit niet in de familie, maar ik doe de test wel. De reden is dat ik door mijn psychische gesteldheid niet in staat ben om een kindje met Down op te voeden en ik kan hierdoor ook niet fulltime werken. Mijn partner zou dus ontslag moeten nemen om voor het kind te zorgen met mij, maar dan hebben we bijna geen inkomen meer met alle gevolgen van dien. Daarnaast heb ik in mijn jeugd een gezin meegemaakt met een kind met Down en ik heb altijd een naar gevoel gehad tegenover die jongen. Hij zat daar maar, te kwijlen en te schreeuwen Ik kon me niet voorstellen dat hij een gelukkig leven had. Ik weet dat dit een gevoelig punt is voor velen omdat er ook mensen met Down zijn die behoorlijk goed functioneren in de maatschappij of in sommige gevallen wegens geloofsredenen. Alle respect daarvoor. Maar mijn persoonlijke visie is dat je bij de wetenschap dat het kind Down heeft de zwangerschap beter kunt afbreken. Helemaal in een situatie als die van mij.
Ik heb het niet gedaan. De eerste keer was ik 24 en nu 26. Die bloedtest is als je jong bent, niet eens supernauwkeurig. Stel je hebt een 'slechte' uitkomst van bijv. 1:100 (is dus maar 1%) Dan zit je zelf onwijs in de stress. Dan kun je kiezen voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Daarbij loop je ook nog het risico op een mk. Als het kindje een zodanige afwijking heeft dat het niet levensvatbaar is, zien ze dat waarschijnlijk ook wel op de 20-wekenecho.
Ik ben blij dat ik het wel heb laten doen. Bij m'n eerste was de kans 1 op 1100 en nu, zwanger van de 2e moeten we ons voorbereiden op het ergste (en dat zou nog wel veel erger als down kunnen zijn, moeten we ons op voorbereiden). De stress is idd verschrikkelijk (zit er nu middenin) maar als het zo is weet ik het liever nu als na week 22. Als er op de 20-weken echo iets geconstateerd wordt moet je ook verder onderzocht worden en ben je weer een paar weken verder, en steeds verder in je zwangerschap. Onafhankelijk van je beslissing. Ik denk dat je namelijk pas echt weet wat te doen als je ook echt de keuze moet maken. Als ik een niet-levensvatbaar kindje draag weet ik dat liever heel erg snel. Ja en het kost circa 140 euro.
je bent nog zo jong dan is de kansberekening niet nauwkeurig en je moet het zelf betalen in jou geval zou ik het niet doen. ik heb het wel gedaan, maar ben ook 37 jr
Ik ben ook ontzettend goed verzekerd, maar mijn verzekering dekt dit echt alleen bij 36+ of medische noodzaak. Mag ik vragen waar en hoe je verzekerd bent?
Ik heb 31 december mijn verzekering omgezet naar cz direct met meest uitgebreide pakket voor 116,50 per maand. Cz heeft ook een gezinnenpakket maar deze is veel duurder... En in deze pakketten wordt het dus ook vergoed voor vrouwen onder 36.
Ik heb het 2x niet laten doen en was 32 en 35........ Ik kan zelf niks met zo;n kansberekening, maar anderen worden rustig van een goede uitslag.
Ik heb de CZ gezins polis (127 euro p/m inc. collectiviteits korting). Daar staat in de voorwaarden dat die ook zonder medischenoodzaak en onder de 36 vergoed wordt. Net zoals de eigen bijdrage voor kraamzorg, en een ziekenhuisbevalling zonder noodzaak.
zoals een aantal meiden hier ook al hadden verteld, het is een kansberekening. mijn verloskundige heeft in het verleden al een aantal keer gehad dat er bij de zwangerschap een verdikte nekplooi was en achteraf niets aan de hand en andersom bij een niet verdikte nekplooi dat er bij de 20 weken echo alsnog andere vervelende afwijkingen naar voren kwam