Menopur ervaringen

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Zazou00, Apr 7, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zazou00

Zazou00 Actief lid

Feb 16, 2015
    117
    0
    0
    NULL
    België
    Hoi iedereen,

Voor degenen die nog niets over mij hebben gelezen even een klein overzicht:
    Voor de clomid: zeer onregelmatige cyclussen van 5-8 weken met niet altijd een mooie eisprong.
    2 rondes clomid, bij de 3 poging zware reactie gehad.
    De eerste ronde clomid is pas halverwege mijn cyclus gestart, omdat ik rond dag 14-16 nog geen enkele hormoonaanmaak had.
    Na 5 dagen 50 Mg clomid heb ik dan wel een eisprong gehad.
    De 2e ronde 50 Mg gaf geen stimulatie, in tegendeel, mijn hormoongehalte was nog aan het zakken (gemeten via bloedafnames)
    Daarom opgedreven naar 75 Mg, en daarop dus een uitzonderlijk zware reactie gehad. (Komt bijna nooit voor maar dus wel bij mij :))

Nu menopur 75 voorgeschreven gekregen, ik moet hier vandaag nog mee starten.
    Hoe zijn de ervaringen hiermee? Ik had om gonal gevraagd (gezien ik hier al veel goeie reacties had gelezen daarop) maar mijn gyne werkt liever eerst met menopur.
    De bijwerkingen zouden beter moeten zijn dan met Clomid?
    Hoe gaat het spuiten zelf? Naar het schijnt ook niet pijnlijk :) ?

Meiden die willen meekletsen zijn altijd welkom :D

2. Esje87v

Esje87v Actief lid

Jun 21, 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hoi zazou!

Ik ben net klaar met een stimulatieperiode met Menopur, voor mijn derde icsi behandeling. Ik gebruikte de hoogste dosering. In vergelijking met de gonal-F die ik voorheen gebruikte, vind ik Menopur heel erg meevallen! De emotionele up en downs kreeg ik hier ook wel van, en af en toe wat vermoeid, maar lichamelijk nouwelijks bijwerkingen.

De resultaten waren bij mij ook beter, niet extreem, maar ik had wel meer en ook grotere eitjes dan voorheen, en dus ook een grotere kans dat ik donderdag een terugplaatsing zal hebben!

Enige lastige was dat ik iedere avond weer met ampulletjes en naalden in de weer moest, omdat je het zelf moet mengen.. Maar het heeft voor een goed resultaat gezorgd, en na een paar dagen ben je al een professional in injecties klaar maken :)

3. Zazou00

Zazou00 Actief lid

Feb 16, 2015
    117
    0
    0
    NULL
    België
    Hey Elsje,

Dank je voor je reactie.
    Fijn te horen dat jij er goed op reageerde.
    Na het voorval met de clomid ben ik wat terughoudender geworden ;)
    Ik hoop dat ik er even goed mee ben, het is in elk geval een stuk natuurlijker dan de andere medicijnen.

Ik ga het doosje eens bekijken of het mooi staat uitgelegd.
    Ik heb meer schrik om een verkeerde dosering te maken dan voor het spuiten zelf :D
    Maar wellicht maak ik me zorgen om niets, gezien ik de handleiding nog moet lezen.

Spannend voor donderdag! Hopelijk loopt alles goed voor je!

4. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Hier ook van Clomid overgegaan op Menopur. Het spuiten valt reuze mee. Ik had veel minder last heftige bijwerkingen en ik reageerde er veel beter op. Eerst even uitzoeken welke dosis het beste bij je past, maar daarna ging alles volgens plan.

Clomid is een synthetisch medicijn en moet je hypofyse stimuleren om bepaalde hormonen aan te maken. Menopur is een puur medicijn en werkt op een meer directe manier. Dus je kunt het eigenlijk niet vergelijken.

Heb je geen instructies en oefensessie met de assistente gehad wat betreft het klaarmaken van de injectie en het zetten van de spuit? Zo uit een handleiding lijkt het me nogal lastig, omdat je toch bepaalde trucjes moet weten.

Succes!

5. Zazou00

Zazou00 Actief lid

Feb 16, 2015
    117
    0
    0
    NULL
    België
    Dank je Jippie!
    Nee, geen oefensessie gehad.
    Het was super druk in de praktijk en ze kon mij maar heel even tussendoor zien. En met dat het zo belangrijk was dat ik vandaag nog begon heeft ze alles maar snel overlopen.
    Maar ik geef mijn hond injecties tegen de allergie en de manier is min of meer dezelfde ;)

Fijn te horen dat ook jij er beter op reageerde.
    Ik ben alleen bang dat ik weer allergisch zou reageren... Ik vind het zo klote dat ik zon gevoelig ding ben.
    Gelukkig is het een stuk natuurlijker, dus de kans op een reactie zal dan wel kleiner zijn.
    Mijn vriend heeft super zaad (blijkt uit het recente zaadonderzoek) en ik kan niet eens een deftig ei maken... Dom hé

6. ster80

ster80 Fanatiek lid

Nov 17, 2012
    1,104
    0
    0
    noord brabant
    ik heb menopur 150 gespoten, 2 poedertjes met 1 ampul. ik was niet zo goed in het mengen hahaha er bleef altijd wel wat vloeistof achter. dus mijn man mengen en ik zette de spuit.
    de vloeistof voel je totaal niet. en ook met het prikken doet het geen pijn.
    mocht je wel pijn ervaren kan je ook van te voren een ijsklontje een paar minuten op je buik houden. dan verdoofd je huid een beetje

ik heb geen ervaringen met clomid, maar ik heb gehoord dat je met menopur minder follikels krijgt, maar met betere kwaliteit. met bv gonal f krijg je meer follikels maar minder goede kwaliteit

of dat waar is dat weet ik natuurlijk niet

veel succes met de injecties !

ik heb maandag de tp gehad, dus zit nu in de wacht modus

7. Zazou00

Zazou00 Actief lid

Feb 16, 2015
    117
    0
    0
    NULL
    België
    Hey ster, spannend!! Die wachtweken zijn verschrikkelijk hé ;) !!
    Hopelijk prijs!! Als je wil, zeker iets laten weten :)

Het inspuiten viel mee, ik moest mij er even over zetten, maar het deed eigenlijk geen pijn.
    Ook het mengen valt mee, ik moet het maar één keer doen (ik heb zo'n multidosis kit), en dan gewoon elke dag van die gemengde vloeistof inspuiten.
    Dat is voor mij gemakkelijker, want eens gemengd, hoeft het niet meer koud te staan en ik kan het dus gemakkelijk ergens naar toe meenemen.

Qua gevoel, ik reageer er in elk geval minder op dan de clomid dus dat is al heel erg fijn. Ik heb terug wat energie terwijl die met clomid volledig verdwenen was.

Weet jij toevallig of je nog ovulatietesten kan doen als je spuit met menopur?
    Ik heb schrik om terug de eisprong te missen, gezien het bij mij eerst helemaal niets is, en dan ineens heel snel kan gaan.
    Ik heb met de clomid ook al eentje gemist ;), en ik word momenteel zeker 3 keer bloedgeprikt en minimaal 2 echo's per maand.

8. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Je kunt ovulatietesten doen. De uitslag wordt niet beinvloed door de Menopur. Heb je PCOS? Want verstoorde hormoonwaarden door de PCOS kunnen je ovulatietest wel nadelig beinvloeden. Je testen zijn dan altijd positief of blijven altijd negatief, bij sommigen met PCOS werken testen wel goed (was bij mij het geval).

Hier word je altijd nauwkeurig gevolgd door middel van echo's, als je aan de hormoonmedicatie zit. Dus het lijkt me stug dat je de eisprong gaat missen. Spuiten zonder controles is eigenlijk niet verantwoord, omdat je niet weet hoe je lichaam erop reageert. Zie je dat er een follikel aan het groeien is, dan zou je voor de zekerheid kunnen beginnen met ovulatietesten. Temperaturen is niet betrouwbaar als je hormonen gebruikt.

Al een poos geleden dat ik Menopur spoot, maar ik moest ook dagelijks mengen met ampullen met vloeistof en poeder. Als je dan 1,5 ampul moest injecteren, moest je twee spuiten klaarmaken, twee keer prikken en dan een halve spuit koel bewaren voor de volgende dag. De volgende dag één spuit erbij maken, enz.

9. Zazou00

Zazou00 Actief lid

Feb 16, 2015
    117
    0
    0
    NULL
    België
    Ja gek, ik word echt heel goed opgevolgd, maar vorige cyclus hebben we toch de eisprong gemist.
    Heel raar. Terwijl ik de week ervoor totaal geen hormonen had (en ook niets te zien op echo), dan clomid had genomen, en dan moest ik na 10 dagen al gaan voor bloed en echo, en bleek dat hij toch voorbij was.

En nu moet ik weer halverwege mijn cyclus starten met die spuiten (want in principe zit ik op dag 18, maar ik heb de hormoonwaardes alsof ik op dag 1 zou zitten). Misschien dat het daarom ineens rap kan gaan.
    De gyne zei dat we ze zeker niet zouden missen, maar het is voor mijn eigen gemoedsrust ;) :D
    Nog voor ik aan cyclusmonitoring deed werkten die testen in elk geval, maar als je zo'n lange en onregelmatige cyclussen hebt, is het bijna onhaalbaar om weken aan een stuk te gaan testen.

Ha, ik heb een mengeling voor 600IU, en ik moet daar dagelijks 75 mee inspuiten. Maar ik weet dat er ook doosjes bestaan waar je (bijna) dagelijks moet mengen.

En nee, geen PCOS voor zover ik weet. Wel een vermoeden voor lichte endometriose (gezien de geschiedenis van extreem pijnlijke maandstonden die er niet zijn als ik aan de pil ben) maar dat is nog nooit bevestigd via een kijkoperatie of dergelijke.
    Ik zou in orde moeten zijn, ze weten eigenlijk niet waarom mijn hormoonaanmaak zo belabberd is. Mijn gewicht zit ook binnen de normen (aan de lage kant, maar altijd zo geweest)..

Share This Page