Ik zet het maar even hier. Ik baal als een stekker. Babytje van mijn nichtje is al weken aan het hoesten, gewoon een verkoudheidje dachten wij. Afgelopen vrijdag is ze getest, ma de uitslag gekregen, blijkt dat ze sporen van kinkhoest hebben gevonden. Mijn 2 kleinsten zijn ook al aan het hoesten, peuter van 2 al ruim 2 weken en baby van 3 maanden een week nu. dus ik gisteren naar de huisarts met het hele verhaal. Kinderen onderzocht, klonk niet als een verkoudheid volgens de dokter, maar zolang hij geen koorts had, kon het ook geen kinkhoest zijn (dat peuter afgelopen weekend wel koorts had werd maar even aan de kant geschoven) Gisterenavond baby heel eng aan het hoesten, vanmorgen belde mijn nichtje hoe het ging en ik vertelde oa dat zolang hij geen koorts had, hij volgens de arts geen kinkhoest had. Toen zei zij dus dat haar baby ook geen koorts heeft gehad, maar wel kinkhoest. Ik dus weer bellen. Arts belde terug en bleek dat ze vanmorgen bericht hebben gekregen van de GGD dat er een kinkhoest epedemie op komst is en dat dat dus nu in de gaten moet worden gehouden. En in eens kon er van alles, testen, medicijnen en oh ja voor het hele gezin uit voorzorg, incl opa en oma want die komen hier dagelijks. Kijk, ik snap best dat ze nu wel in willen grijpen, maar vind het zo ontzettend belachelijk dat ze gisteren niets wilde doen en nu ineens van alles kan. Ik ben overigens wel heel blij dat ze geent zijn (alleen de jongste niet volledig natuurlijk), maar baal aan de andere kant dat er ouders zijn die niet enten en op deze manier hun kids een gevaar laten vormen voor nog niet geente babytjes. Overigens schijnen de inentingen vanaf 6 jaar geleden niet voldoende tegen kinkhoest te werken, de kinkhoest die er sinds 6 jaar is, is een iets andere vorm dan voorheen, vandaar dat de enting niet volledig beschermend is.
ja het zit er aan te komen er zijn al meer als 6000 gevallen gemeld en hier op de psz is het ook al geweest. nadeel is alleen dat de kinkhoest epidemie waarschijnlijk niet het enige is. want dankzij het ek is de mazelen ook overal op gedoken en dreigt daar ook een epidemie het LRC heeft een spoed bericht uit gedaan voor frankrijk dat mensen die gaan zich beter kunnen enten lekker zo voor de vakantie
Mijn jongste zit in de nasleep ervan. Behalve maanden hoesten hebben we er eigenlijk relatief weinig van gemerkt. Het hoeft dus niet altijd zo heftig te zijn.
He bah.. mijn jongste is ook al 3 weken aan het hoesten en sta steeds al op het punt naar de ha te gaan. Zit me al steeds niet zo lekker terwijl ik eigenlijk nooit zo ben.
Ik zie zo op de site van het ggd geen bericht erover, iemand een bericht daarover gelezen ? wat zijn eigenlijk de symptomen bij baby's , ja hoest.. maar verder ? ( mn dochtertje is 3,5 maand maar ik lees overal van kinderen vanaf 2 jaar )
hier ga ik morgen de ha bellen, dametje hoest nu al 2 weken flink.. dus toch ff voor de zekerheid naar de ha
He getsie.... Hier ook een hoestende zoon al 2 weken.... Hoe klinkt kinkhoest eigenlijk? Mijn zoon heeft echt zo'n zeehonden hoest....
Dat mag je vragen, ik woon in Twente, tegen de gelderse grens aan, nichtje woont in Gelderland zo'n 20 km verder.
Ik weet het ook verder niet, de ha zei dat ze vanmorgen bericht hadden gekregen van de GGD en mijn man had het vanmiddag op de regionale radiozender ook gehoord, dus misschien geld het voor deze omgeving? (twente) Tja een hele rare zware beetje blaffende hoest. Net of er slijm vastzit, maar dan zwaarder. En hij heeft nu sinds vandaag ook een beetje een loopneusje. Peuter had dat ook en gek genoeg geen verkoudheidssymptomen (schone oren en geen piep ed op de borst).
Nee, in rust (als hij slaapt) bijna niet, alleen dus als hij wakker is, ook dit is een symptoom, heb ik me laten vertellen.
kinkhoest herken je echt wel...... dan heb je gigantische hoestaanvallen .. ik denk dat er ook veel mensen onnodig in paniek zijn nu...... alleen voor baby's kan het gevaarlijk zijn...... voor oudere kinderen en volwassenen is het alleen heel vervelend maar niet gevaarlijk.. zou me er niet te druk om maken..... komt het dan komt het.. kan je toch niet tegen houden mijn oudste hoest ook al een paar dagen... maar is ook verkouden.... zolang hij niet als een stikkende gierende zeehond hoest en geen koorts heeft maak ik me totaal niet druk
he jakkes, ik hoest al 4 wkn zonder verklaarbare reden en onze dochter nu 2 wkn. wellicht toch morgen even de HA bellen. dochterlief en ik hebben ook overigens hevige aanvallen en echt zo'n schelle hoest en er komt amper slijm naar boven.
misschien voor de mensen die het handig vinden hier een paar filmpjes van geluiden van het hoesten bij kinkhoest What Whooping Cough Sounds Like. - YouTube 6 month old baby with Whooping Cough - YouTube Clinical presentation of Whooping Cough - YouTube
jeetje, heftig hoor hier een kindje van anderhalf die een echte zeehondenblaf heeft. Ik denk zelf een soort van pseudo kroep, maar af en toe "giert" ze ook tussendoor. Dus ik even de ha gebeld vandaag, zegt de ass aan de lijn: ja het heerst en het kan wel weken duren.. Tja.. dus.. ehm.. daar was ik even gerustgesteld door, maar na dit gelezen te hebben niet meer zo. Ik houd het wel in de gaten. Op inet word ik ook niet veel wijzer, ze verkleurt niet en heeft ook nog geen echte hoestbuien.
Ja maar dat is nu juist het gekke, ze hebben geen koorts, maar wel kinkhoest......En idd, ze zijn wel ingeent (alleen nog niet volledig) en in principe kan het weinig kwaad, maar het is wel gevaarlijk voor hele kleine baby's