Vanmiddag naar het consultatiebureau.........

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door yake, 3 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fantasy

fantasy Actief lid

24 jul 2007
    473
    0
    16
    Veluwe
    Tja, het consultatiebureau... Tot nu toe steeds een andere verpleegkundige getroffen, maar stuk voor stuk prettige mensen met leuke gesprekken en ze keken echt naar hoe Liam is en hoe hij het doet en niet zo zeer de regeltjes. De enige verpleegkundige waar ik mijn vraagtekens bij had, was degene die thuiskwam in mijn kraamperiode. Ze wilde ons leren hoe we Liam te slapen moesten leggen. Ging ze met ons mee naar boven om Liam in zijn bedje te leggen en hij hard huilen, want hij vond het maar niets. Zij over zijn neusje aaien en lief tegen hem praten, Liam ging steeds harder huilen. Zij erbij vertellen dat we het zo moesten doen en dan weg gaan en dan na 10 minuten weer, als hij nog steeds huilde... :( Heb het advies nooit opgevolgd, vond het zo raar... Heb mijn eigen ding gedaan en dat werkte perfect. Hem laten huilen kon ik niet.
    We hebben wel steeds dezelfde arts op het CB, maar die vind ik niet altijd even prettig. Wat ik wel grappig vind, is dat Liam de eerste keren niets van haar moest hebben, hij ging huilen als ze te dicht bij hem in de buurt kwam. Dat doet hij inmiddels niet meer, maar hij doet beslist niet wat zij wil! :) Afgelopen maandag moesten we weer en het was de bedoeling dat Liam een gekleurd blokje zou aanpakken. Nou mooi niet dus, hij hield zijn armpjes stijf langs zijn lichaampje en bleef haar aankijken met zo'n blik van, wat moet je nou van me? Op andere mensen op het CB reageert hij niet zo... die worden regelmatig getrakteerd op een lieve lach. Verder heb ik me afgelopen maandag aardig zitten irriteren aan de arts. Ze vroeg of hem regelmatig neerlegde op zijn buik. Dus ik gaf aan dat we dat bijna iedere dag deden (heel soms vergat ik het) en ik werd gelijk "gepakt" op het woordje bijna. Ik kreeg een hele preek over me heen hoe belangrijk het wel niet was om hem om zijn buik te leggen, want kindjes gingen dan eerder kruipen en hun motorische ontwikkeling en ruimtelijk inzicht was dan beter dan bijvoorbeeld kontschuif kinderen. Geen idee of dat waar is, maar het klonk mij heel vreemd in de oren. Anyway, ik begon te zeggen dat Liam het helemaal niet leuk vindt op zijn buik en dat hij thuis vaak gelijk terugdraait naar zijn rug. Ze ging er gelijk op in en liet me niet uitpraten (wilde nog zeggen dat we ondanks zijn protest het toch bleven proberen). Kreeg weer een preek over me heen dat we ook al vind hij het niet leuk, we het toch moesten doen, want anders zou hij straks de baas in huis zijn als we dingen zouden laten, omdat Liam het niet leuk vind... ze wilde nog meer gaan zeggen, maar ik heb haar onderbroken door over te gaan op een ander onderwerp en dat werkte gelukkig!
    Over het algemeen krijgen we goede adviezen en we pikken eruit waarvan wij denken dat het wat is voor Liam en dat werkt.
    Ik heb dus niet echt horror verhalen over het CB, maar de arts erger ik me wel aan.

2. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    En dat vind ik dus meteen HET probleem van het consultatie bureau. Die preken als je ook maar n klein tikkie durft te laten merken dat je niet elke keer 100% precies alles doet zoals het volgens hun zou moeten.
    Ik heb er al 2 in de puberteit. Mij maken ze niet meer gek. Maar goeie god de eerste keren dat ik daar zat.
    Kwam goed beslagen te ijs en wist echt wel wat ik deed met mn kleintje. Maar t was gewoon nooit goed.
    En dan word je als nieuw bakken moeder wel onzeker. Zij zouden toch ergens vanaf moeten weten toch?
    Dat schijnt dus helaas erg naief gedacht te zijn...
    Zij zijn opzoek naar het gemiddelde. Maar mijn kind voldoet niet 100% aan HET gemiddelde. Misschien komt dat omdat mijn kind uniek is? Net zoals alle andere kindjes!
    Volgens mij is het cb zelf vergeten dat ze een ADVISEREND en ONDERSTEUNENT bureau zijn en geen absolute sluitende meningen mag geven of manieren mag/kan afdwingen.
    Zie het cb als een chihuahua... weet je wel. Zo'n klein hondje met een HELE GROTE SMOEL. En dan zijn wij de rotweiler tegen wie t keft :)

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier ook naar antroposoof ... echt super!

4. fantasy

fantasy Actief lid

24 jul 2007
    473
    0
    16
    Veluwe
    Kan me er helemaal in vinden wat je zegt! Ik werd in het begin erg onzeker bij wat er allemaal gezegd werd bij het CB, maar daar heb ik me gelukkig overheen kunnen zetten! Mede dankzij dit forum, kwam ik er achter dat ik hun adviezen en preken met een korreltje zout moest nemen en ik pikte er alleen uit wat ik vond passen bij Liam. Dat blijf ik doen, bevalt goed. Inderdaad, geen enkel kindje kan voldoen aan die idealen van het CB, keken ze maar eens meer naar hoe het kindje het doet ipv het voldoen aan het gemiddelde. Nou moet ik wel zeggen, dat ik dat bij ons bureau dat alleen echt ervaar bij de arts en dat de verpleegkundigen wat makkelijker zijn. De laatste keren kreeg ik van hen erg veel complimentjes met hoe we het doen en dat voelt een stuk beter dan de onzekerheid die de arts kan oproepen.
    Ik zal er de volgende keer aan denken als we weer bij die arts moeten komen: zij de chihuahua, ik de rotweiler! :)

5. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ach, de moeders van tegenwoordig zijn ook de makkelijkste niet meer, vroeger waren die veel kneedbaarder. Wss moeten sommige cb's daar nog aan wennen ;) En misschien proberen ze af en toe een bijzonder eigenwijze moeder wel eens op andere gedachten te brengen....

Ik vind dat je hier altijd maar 1 kant van een verhaal hoort, altijd de kant vanuit de ouders. Denk dat de cb's ook hele verhalenbundels kunnen schrijven over ons "moeders" die het ook lang niet altijd bij het rechte eind hebben, maar toch overal tegenin gaan......

Gelukkig heb ik een fijn cb, waar we gezellig met elkaar kunnen praten. Ze staan open voor vragen en hebben een ruim arsenaal aan adviezen. Voor elk wat wils. Ze gaan uit van jou manier van opvoeden, adh daarvan geven ze wat tips waar nodig, of zeggen gewoon dat het hartstikke goed gaat en dat ik vooral zo door moet gaan...Ik ga er ook nooit met tegenzin heen, vind het meer een uitje samen met m'n dochter..Komt nog bij dat ik met de assistente op zwangerschapsyoga heb gezeten en onze dochter bijna evenoud zijn, dus dat maakt het allemaal nog gezelliger :)

6. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

Wie van jullie gaat er nog steeds naar het consultatie bureau?
    Ondanks de ergenissen.. en verkeerde voedingsadviezen?

dat hebben wij namelijk gehad. We gaven onze dochter met 4,5 mnd 180 cc voeding 5x per 24 uur.. we gingen prikjes halen en toevallig zat er een huisarts die de prikjes deed omdat er een paar met vakantie waren.. toen begon ze over de voeding enzo.. dus ik vertelde dat de mevrouw van de vorige keer bij het CB mij dat advies had gegeven.. en toen zegt die huisarts.. oh maar dat is veel te veel! ze mag maximaal 150cc 5x per dag anders is ze straks 11 kilo.. ze zei dat ze zich zorgen begon te maken omdat ze al meerdere ouders met kindjes gehad had die dag met zoveel voedingen... ik was ontzettend pissig! ze zei ook nog dat premature kindjes vaak een aanleg hebben met overgewicht en dat daar heel zorgvuldig mee om moet worden gegaan ivm de suiker! nouja ik wordt niet goed van die lui daar!

Gisteren gingen we dus voor controle en dan is het wel leuk om te zien hoeveel ze weegt enzo maar voor de rest vindt ik het onzin! we kunnen zelf wel zien als er iets aan de hand is met onze meid..

Ligt esmee daar voor die vrouw van het cb.. geeft ze haar zo'n rammelding in de hand waar alle kinderen aanzitten tijdesn zo'n ondezoek.. en je weet wat een kleintje van 6 mnd ermee doet.. jaja in de mond ermee.. nou ik dacht huh dat heeft elk kindje in de mond en ze geeft het zo aan mn dochter.. mn vriend pakte het al af en zei er wat van..

en zo maken ze veel domme fouten..
    Ik heb gezeg dat ik niet meer terug kom alleen nog voor de prikjes..
    laten ze daar eersty maar eens de boel re-organiseren en zorgen dat iedereen daar op 1 lijn zit en dat ze moeten weten dat niet elk kind hetzelfde is en dus elk kind een ander advies nodig heeft!

bah ben het helemaal zat daar..!

zo dat is er ook weer uit.. sorry hoor..

7. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    geen problemen met het cb, ik heb ze altijd duidelijk gemaakt hoe ik de dingen zie en hoe ik mijn kinderen opvoed en daarin MOCHTEN ze hun mening geven maar wel is dat altijd op een goede manier gegeven zonder daarin te pusherig te zijn. het cb werkt nog steeds te veel volgens algemene adviezen terwijl geen enkel kind hetzelfde is, dus vandaar die algemene adviezen wat overigens altijd adviezen zijn en geen verplichtingen.

Ik heb wat dat betreft volgens mij altijd wel een goed cb gehad, zowel de wijkverpleegkundige als de arts beide (ook de opvolgers en of vervangers ervan) hartstikke aardig,vriendelijk, goede adviezen die ik niet altijd opvolg omdat ik vindt dat mijn gevoel daar weer iets meer boven staat, maar nee geen problemen ermee.

8. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    haha ja dat klopt! Borstvoeding gaat echt niet samen met schema's en al helemaal niet met tijden!
    Hier zijn ze juist van de schema's en de flesvoeding. Terwijl ik altijd bv gegeven heb, dus das dan weer lastig. Ik ben pas deze week aan het afbouwen.

Deel Deze Pagina