Inleiding van de bevalling, wat zijn jullie ervaringen?

Discussion in 'De bevalling' started by mamavanlogan, Feb 12, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanlogan

Jul 6, 2017
    95
    26
    18
    Female
    Hi,

Puur uit nieuwsgierigheid om mezelf voor te bereiden en in te lezen..

Met hoeveel weken werden jullie ingeleid? Hoe ging dit in zijn werking en hoelang duurde het van het begin tot de bevalling?

Liefs

2. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,838
    113
    Ik ben ingeleid met 35 weken. Ik had 1 centimeter ontsluiting en heb de dag voor de inleiding een ballonkatheter gekregen.

Op de dag van de inleiding had ik voldoende ontsluiting (2 centimeter) en zijn mijn vliezen om 07.00 uur 's ochtends gebroken. Om 09.00 uur werd het infuus met weeënopwekkers aangesloten en elk half uur de dosis verhoogd. Om 13.00 uur kreeg ik een weeënstorm en een ruggenprik. Ik had toen 5 centimeter ontsluiting. Om 18.00 uur volledige ontsluiting en toen werd de medicatie voor de ruggenprik stopgezet. Om 19.00 uur begonnen met persen en om 19.36 uur was onze dochter er :).

mamavanlogan likes this.
  3. mamavanlogan

Jul 6, 2017
    95
    26
    18
    Female
    Dank je wel voor het delen van je ervaring! Ik ben bij onze zoon ook ingeleid alleen toen had ik 2cm ontsluiting, het was een questie van weeën opwekkers en gaan!
    Hoelang heb je het ballonnetje in gehad? En mocht je weer naar huis tot hij er weer uitviel?

4. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,838
    113
    Oh dat was wel fijn dat je al twee centimeter had! Ik heb het ballonnetje zo'n 20 uur in gehad. Hij is er niet zelf uitgevallen, ze hebben hem voor het breken van de vliezen er uit gehaald. Ik vond het maar een onding, maar het was ook nogal uhh vol.. ik had ook nog een katheter:roflmao:. Ik mocht niet naar huis maar dat kwam doordat ik erg ziek was.

mamavanlogan likes this.
  5. mamavanlogan

Jul 6, 2017
    95
    26
    18
    Female
    Ik zal waarschijnlijk tussen week 37 en 38 ingeleid gaan worden maar de kans dat ik dan nog pot dicht zit is groot, vandaar dat ik naar ervaringen vraag, thnx!

6. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,838
    113
    Je hoort wel vaker dat je bij een tweede al ontsluiting kan hebben zonder dat je het doorhebt.

Ik weet niet wat de reden is dat je ingeleid gaat worden maar ik hoop dat jij en je kleintje het goed gaan doen:thumup:.

mamavanlogan likes this.
  7. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Hier op 36+6 in de avond een ballon gekregen.
    Volgende ochtend 1cm. Omdat ik het plaatsen vd ballon vreselijk vond kreeg ik nu gel ingebracht. Dit was op 37+0 om 7u in de ochtend.
    Om 15u nog niks verder dus toen dubbele dosis gel gekregen.
    Binnen een uur stevige weeën. Wachten tot ik 3cm had zodat ze de vliezen konden breken en het infuus met opwekkers gestart kon worden.
    De volgende ochtend 7u, na de hele middag en nacht weeën om de 5 min had ik 2cm. Toch het infuus aangesloten in de hoop dat door krachtigere weeën het wat op zou schieten. Om 14u had ik 3cm en al 6 uren rug en been weeën. Ik trok het niet meer en kreeg op aanraden vd gyn een ruggenprik. Binnen een uur na het plaatsen vd ruggenprik had ik 10cm en mocht ik persen. Een uur geperst maar het paste niet dus alsnog een keizersnee.
    Zoonlief is op 37+1 geboren om 16:45 uur.

Die ruggenprik had ik 26 uur eerder moeten nemen :)

mamavanlogan and bozoe like this.
  8. mamavanlogan

Jul 6, 2017
    95
    26
    18
    Female
    Ik loop al een flinke tijd met erge bekken instabiliteit en dat begint nu echt zijn tol te eisen.
    Mijn linker kant valt continu uit en een rondje winkel gaat al niet eens meer, ik ben gewoon op en gelukkig heb ik sinds vandaag een verwijsbrief gehad voor een gesprek over een inleiding met de gyn. :) Dus nu nog hun akkoord en dan hopelijk een data. Mijn vk gaf aan me niet druk te moeten maken want ze zijn vaak wel makkelijker in het zkh.

9. mamavanlogan

Jul 6, 2017
    95
    26
    18
    Female
    Aai, klinkt allemaal heel naar! Dank je wel voor het delen. :)

10. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,838
    113
    Jeetje wat heftig. Helemaal omdat je al een zoontje hebt. Lijkt mij erg pittig!

Fijn dat de verloskundige met je meedenkt en een verwijsbrief heeft geschreven. Hopelijk snel een datum waarop je ingeleid kunt worden. Dan kan je naar het einde toeleven.

mamavanlogan likes this.
  11. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Ik heb het niet als naar ervaren. Wel als langdradig en veel wachten. En die rug en been weeën waren niet fijn. Maar ik wilde persé geen ruggenprik dus heb het denk ik onbewust zelf tegen gehouden. Zodra de pijn weg was kwam de ontsluiting. ..evt volgende keer neem ik dus wel een ruggenprik.

mamavanlogan likes this.
  12. mamavanlogan

Jul 6, 2017
    95
    26
    18
    Female
    Bij onze zoon van nu 3 jaar had ik al 2cm ontsluiting waardoor mijn vliezen meteen gebroken konden worden en ik aan de opwekkers mocht. Ik nam vrij snel een ruggenprik toen en inderdaad ik heb daardoor die bevalling fantastische ervaren, geen pijn, niets gevoeld qua weeën storm. Dat is dus iets wat ik zo weer zou doen.

13. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

May 17, 2016
    1,995
    273
    83
    Met 41+3 ingeleid, alles zat nog potdicht. Zelfs strippen was niet mogelijk. Werd tijd de kleine op de wereld te zetten dus daarom ingeleid.

‘S ochtends om 8.00u in het zkh opgenomen, snel genoeg ballonnetje geplaatst. Beetje vervelend met zo’n eendenbek maar snel genoeg gebeurd. Vervolgens hele dag in het zkh rondgelopen en de tijd uitgezeten met mijn vriend. Volgende ochtend controle, ballon had nog niks (of niet voldoende) gedaan. Weer hele dag mee rondgelopen in zkh. Volgende ochtend rond 8.30u controle. Gelukkig 3-4 cm ontsluiting, anders had ik gel gekregen. Vliezen zijn toen gebroken. Weeen kwamen niet snel genoeg op gang, daarom aan infuus gehangen. Geen mega positieve ervaring helaas. Mijn zoontje had veel last van het opschroeven van de stand van het infuus. Ik mocht al snel alleen nog op mijn linkerzij liggen. Infuus moest regelmatig stopgezet worden en ik kreeg dan een zuurstofmasker op, om hem te helpen. Rond 12.00u kreeg ik een ruggenprik. Was voor mezelf erg fijn, maar is de bevalling niet ten goede gekomen. Eind van de dag kreeg ik koorts, niet genoeg tijd meer voor een volledige antibioticakuur. En dus wisten we dat we moesten blijven na de bevalling en de baby meteen preventief antibiotica toegediend zou krijgen. Uiteindelijk mocht ik tussen 21.00-22.00u beginnen te persen en is hij uiteindelijk om 22.30u geboren met 41+5, na knip en vacuumpomp.

Ik was meteen de eerste die zei geen negatief gevoel bij de bevalling te hebben gehad, maar ik merk nu dat ik er wel degelijk last van heb gehad. Vooral omdat mijn zoontje zoveel stress had tijdens en na de bevalling met de hele kermis van infuus, plakker op zn hoofd, direct aan de antibiotica etc. Ik zou een inleiding dus niet echt aanraden, maar als het nodig is is het nodig. Zelfde geldt voor de ruggenprik.

Ik hoop op een fijnere bevalling dit keer!

mamavanlogan likes this.
  14. mamavanlogan

Jul 6, 2017
    95
    26
    18
    Female
    Jeetje meis, vervelend om zo te lezen, dank je wel voor het delen en ik duim kei hard voor je dat deze keer zo anders voor je gaat zijn!

Mammie87 likes this.
  15. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik ben 2x ingeleid.

Eerste keer:
    Met 39+3 kreeg ik ‘s avonds om 22 uur een ballon ingebracht aangezien ik nog potdicht zat.
    Om 4 uur snachts werd ik wakker met pijn in mijn onderrug en heupen.
    Ik zei nog tegen mijn vriend dat die bedden echt vreselijk waren (wist ik veel :rolleyes:)
    Door drukte konden ze pas om 10 uur kijken of de ballon iets gedaan had.
    Ik had 4cm en mijn vliezen werden gebroken.
    De weeen kwamen niet op gang en na een uur kreeg ik wee opwekkers.
    Omdat ik zoveel pijn in mijn heupen had en geen houding kon vinden en ook nog eens compleet in paniek raakte kreeg ik pijnstilling.
    De ontsluiting ging daarna heel snel en om 16:00 uur had ik volledige ontsluiting.
    Om 17:00 kwam de gynaecoloog binnen om te helpen.
    Om 17:08 is mijn dochter geboren.

2e:
    Op 38+5 kreeg ik ‘s avonds een ballon, ik had 1cm ontsluiting.
    ‘S morgens om 07:45 kwamen ze controleren en ik had 3cm ontsluiting.
    Mijn vliezen werden gebroken.
    Een half uur later lag ik aan de wee opwekkers.
    Ik had me dit keer voorgenomen rustig te blijven en een focus punt te zoeken.
    Aangezien de hartslag van de kleine constant in de gaten gehouden werd gebruikte ik dat als focus punt.
    Zodra er een wee kwam ging ik op het ritme van de hartslag in mijn hoofd herhalen deze wee komt nooit meer terug en ademde ik rustig door.
    Ik had in mijn hoofd 1cm per uur dus vanmiddag zit ik pas op 10cm.
    Om 10 uur had ik 5cm
    Om 11 uur 6cm.. nou dat ging zoals ik bedacht had.
    Tot ik om 11:40 persdrang kreeg.
    De verpleegkundige zei dat ik absoluut niet mocht persen maar ze zag tegelijkertijd ook dat mijn lijf het compleet overnam en belde met spoed de verloskundige.
    Die kwam binnen, ze keek even en zei ga maar persen ik zie al haar!
    Ik compleet geschokt..
    Maar om 11:54 ben ik bevallen van mijn zoon.

Zoek een punt om je op te focussen en blijf rustig ademen. Dit heeft bij mij echt gewerkt.
    Mijn vriend verveelde zich dood bij de 2e en was blij toen ik mocht gaan persen.
    Kon die me eindelijk een beetje steunen :p

mamavanlogan likes this.
  16. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

Jul 13, 2015
    2,576
    907
    113
    Ingeleid met 38+1

48 uur later een spoedkeizersnede omdat ik nog steeds 4cm onsluiting had en urenlange weeenstormen.

Nooit meer

17. qwsr

qwsr Actief lid

Mar 20, 2016
    139
    80
    28
    Female
    NULL
    NULL
    Met 40+5 ingeleid vanwege poepen vruchtwater lreeg gelijk weeeenopwekkers waardoor ik midden in een weeenstorm terrecht kwam had overigens maar 1cm.ontlsuiting na 18 uur movht ik eindelijk persen maar na een half uur kwam ze niet en haar hartslah die ging op en neer spoedkeizersnee eidnstand.

18. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    40+6, ingeleid ivm zwangerschapsvergiftiging. Eerste kindje.

Ingeleid dmv breken vliezen + infuus weeenopwekkers

Duur: 3 uur tot de baby er was, waarvan 1,5 uur persen / 1,5 uur Weeen (eigenlijk 1 uur want duurde wel eventjes voor de eerste wee kwam).

Tip: NOOIT toelaten dat ze na breken v vliezen meteen het infuus aanzetten. Gewoon rustig afwachten tot je lichaam wat gaat doen. Dit uur van weeen heeft me trauma opgeleverd.

Nog een tip: je nooit laten vastsnoeren op bed. Hadden ze bij mij wel gedaan (ctg, infuus, snoertje hart baby etc). Ik had rugweeen. Dan kun je niet op bed blijven liggen.

Tioman likes this.
  19. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

Mar 31, 2015
    1,330
    507
    113
    Female
    Roermond
    Ingeleid met 37+2 ivm hoge bloeddruk.

Ballonkatheter gehad. Een nachtje in het ziekenhuis.

8.00 uur check 4 cm door de ballon.
    8.30-09.00 uur vliezen breken en alles aansluiten geen wee op wekkers want lichaam deed het zelf
    10.00 uur 5 cm
    11.00 uur gevraagd voor ruggenprik
    12.00 uur ruggenprik en lekker slapen. Tot ik het poepoepoe gevoel had.
    13.30 9 cm ontsluiting. En alles klaar leggen
    14.45 10 cm en persen! En om 15.46 was die er!

mamavanlogan likes this.
  20. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,042
    17,010
    113
    Ik ben ingeleid met 38+0. Bij de laatste controle met 37+4 bleek ik al ‘ruim 2cm’ ontsluiting te hebben. De gynaecoloog heeft iets gedaan (opgerekt denk ik?) zodat mijn lichaam een zetje naar de 3cm zou krijgen, dit was nl de grens voor wel/niet een ballon hoeven.

Met 38+0 moest ik mij melden om 07.00. Om 07.15 ben ik gecheckt en bleek ik inderdaad die 3cm te hebben en zouden we dus direct beginnen. 08.00 vliezen doorgeprikt en toen even de tijd gekregen om het zelf op gang te laten komen.
    Toen dit om 09.00 nog niet gebeurd was, is het pompje weeënopwekkers aangesloten. Hierna ging het erg vlot: bleef even een tijdje op 5cm hangen maar van 5 naar 10cm was ongeveer een uurtje. Ik wilde graag een ruggenprik maar dit kon niet omdat het te snel ging.
    Om 13.10 mocht ik persen en om 13.24 is mijn dochter geboren.

Ik lees veel horrorverhalen over ingeleide bevallingen maar ik heb mijn bevalling zeker niet als (extra) vervelend of traumatisch ervaren. Ja, het was heftig, ja het was snel en ja ik heb in een weeënstorm met rugweeën gezeten, maar wie zegt dat ik dat anders niet zou hebben gehad? Mijn moeder is ook 4x binnen 4 uur bevallen dus ik verwachtte stiekem al wel een beetje dat het bij mij ook zo vlot zou gaan.

Over een kleine 10 weken word ik weer ingeleid en hoop dat het net zo vlot zal verlopen :)

mamavanlogan likes this.

Share This Page