Voorbeeld van een dag 07:30 wakker worden (normaal standaart 06 uur dus dit was wel ff lekker) Ff knuffelen in bed Nachtluier verschoont Gevoed, kwartier rechtop gehouden, verschoont, verzorging etc Ff snel gegeten Vaatwasser uitgeruimd, ff snel opgeruimd in de huiskamer, vaatwasser uitgeruimd Ff tien min met baby gespeeld 09:30 Baby werd moe en 30 min lang viel ze steeds bijna in slaap en viel dan net weer de speen uit, dus ik moet heel de tijd in de buurt van haar bed staan 10:00-10:30 Baby slaapt, ik werk aan mijn thuisstudie, na half uur is baby wakker 10:30 Kom erachter dat de mascarpone bijna over datum is dus ff tiramisu maken Hele keuken is een chaos dus ff opruimen, vaatwasser starten en wat pannen met de hanf doen Bed opmaken Baby voeden, verschonen, kwartier omhoog houden Ff tien min met baby spelen 12:30 Baby half uur in slaap krijgen 13:00-13:30 Baby slaapt half uurtje, ik weer aan de thuisstudie 13:30 Was afhalen Vaatwasser uitruimen Lunch voor mezelf maken Man wilt eiersalade mee naar werk dus ff tussendoor maken Voeden, kwartier rechtop houden, verschonen Baby stoot lunch om dus bank schoonmaken Half uur met baby spelen, tussendoor ook ff studeren 15:30-16:00 Baby slaapt half uurtje, ik ff me-time, Eindelijk!! 16:00 Voeden, kwartier rechtop houden, verschonen Wandeling en ff naar de supermarkt 18:00-18:30 Baby in slaap proberen te krijgen (duurt altijd ff, al is ze wel degelijk moe) 18:30-19:00 Baby slaapt Ik snelsnel koken, eten (geen puf meer om keuken shoon te maken dus dat doe ik wel morgenochtend) 19:00-21:00 Voeden, baby in bad, zelf douchen, spelen, huiluurtje vd baby etc 21:00 Baby slapen en ik zelf ook (baby komt elke twee ur voor een voeding en is daartussen ook nog regelmatig wakker .. En ze wordt altijd 6 uur wakker) Ik vraag mij af: Hoe kan het dat ik heel de dag bezig ben ? Ik voel me schuldig tegenover mijn dochter omdat ik niet veel met haar kan spelen. Ik ben altijd bezig lijkt het. Terwijl we een klein huis hebben (alhoewel.. Huis is klein en oud en oogt daardoor altijd vies waardoor ik elke dag echt wel ff moet poetsen, anders ziet t er helemaal niet uit) Waar gaat het fout? Ik heb nota bene maar 1 kind! Ik hoop toch ooit echt een grote eensgezinswoning te krijgen. En meerdere kindjes. Hoe kan dat als ik nu al heel de dag bezig lijk? En dan kom ik nog niet eens toe aan de badkamer, dweilen, grondig de keukenkastjes, mijn eigen kledingkast puilt uit etc Het lukt met een baby ook miet om ff een uur lang te poetsen en daarna klaar. Ik kan haar geen uur alleen laten zijn natuurlijk dus ik doe heel de dag door klusjes, en ondertussen loop ik steeds ff naar haar. Mijn man is bijna altijd weg of erg moe ivm werk Iemand tips? Hoe doen de tbm'ers dit?
Hoe oud is je baby dan? Toen mijn zoontje nog wat jonger was had ik ook mijn handen vol aan hem. Nu vraagt hij nauwelijks aandacht. Vindt alles best.
Ik begrijp niet dat je vindt dat je niks doet? Je zorgt voor een baby (zo'n beetje de belangrijkste job die je kan doen), zorgt dat er eten op tafel staat en dat de basics gedaan zijn in het huishouden én studeert. Wat dacht je daarbij dan nog te proppen in je dag?
Ze is 4.5 maand. Mijn dochter vind ook alles best hooe. Ze word om de twee uur moe, en in die twee uurtjes dt ze dus wakker is lijk ik (naast voeden en verzorgen) elke keer maar een kwartiertje echt quality time te hebben voor haar. De rest vd tijd praat en lach ik wel tegen haar maar doe ik ondertussen mijn eigen dingen (opruimen, koken etc)
Wel zitten er wat kleinere tijdswinst dingen in je dagbeschrijving. As je man opeens eiersalade mee wil naar werk moet jij dat dan ad hoc gaan maken voor hem? En baby badderen en daarna zelf douchen kan efficienter door gewoon met de baby te gaan douchen. Afhankelijk van hoe oud je baby is, een kwartier rechtop houden na de voeding hoeft alleen als ze heel klein zijn. Kun je de baby leren in slaap vallen zonder speen, dat scheelt heen en weer lopen? Je baby slaapt redelijk kort, half uurtje. Slaapcyclus van baby's is drie kwartier. Waardoor wordt ze vroegtijdig wakker? Gaat ze te snel naar bed? Ga je elke dag naar de supermarkt of 1x p/w grote boodschappen? Je kan veel tijd winnen door in 1x alles te kopen voor de hele week. Zomaar wat gedachten die bij me opkwamen! Heb nu de 2e er is ook flink wat efficiency moeten doorvoeren hier.
Dan denk ik dat je bijvoorbeeld tijd kan winnen door; - niet kwartier rechtop na voeding, 3 minuutjes is genoeg - baby leren zelf in slaap te vallen - baby iets minder vaak naar bed? Nu 4 slaapjes overdag, misschien is ze toe aan 3 en slaapt ze dan langer aaneen?
Ik moet haar echt een kwartier omhoog houden. Zelfs na het kwartier komt er nog heel de tijd eten terug omdat ze zo met haar beentjes wild speelt. Cb zei dat dat normaal is en per kind verschilt
Maakt niet uit hoe vaak ze naar bed gaat en of ik haar langer ophou etc, ze slaapt standaard op de minuut af 30 min. En ze is dan ook echt vrolijk en uitgerust. Gewoon erg wakker en altijd vrolijk. Zelf leren in slaap te vallen.. Ik zou niet weten hoe. Ik ga haar niet laten huilen ofzo. Boodschappen 1 x per week, alleen nu we toh gaan wandelen lopen we ff langs de buurtsuper. Vind t ook wel leuk om ff in de supermarkt rond te neuzen..
Zelf leren in slaap vallen is ook lastig. Echt laten huilen zou ik ook niet doen. Soms kan het wel helpen om net een minuutje te wachten voor je erheen gaat. Als je heel snel erheen gaat denkt ze elke keer 'he mama! Feest!' Tenminste, zo ging dat bij mijn zoontje wel. Ik ging hem ook écht niet lang laten huilen, maar soms net een minuutje wachten (woest gebrul) en opeens...stilte... Nu kun je hem klaarwakker in bed leggen en dan trappelt hij vrolijk even in z'n eentje en valt dan in slaap. Scheelt veeeeeel tijd!
Ik kan me er wel in verdiepen. Bij mijn dochter werkt jouw methode namelijk miet. Speen kalmeert haar waardoor ze slaperig wordt en in slaap valt. Zonder speen kan ze gemakkelijk als ik haar moe in bed leg een half uur gaan spelen waardoor ze over haar vermoeidheid heen gaat en dan is het na dat halve iuur alsnog huilen. Ik ben al blij dat ze niet meer dag en nacht op mijn buik slaapt zoals de eerste drie maanden haha.
Klinkt allemaal erg herkenbaar. Mijn dochter was helaas ook zo'n alert meisje dat heel weinig slaap nodig had. Alle goede adviezen ten spijt, kwam ik dus ook nooit ergens aan toe die eerste maanden. Dat ging pas beter vanaf een maand of tien. Vandaar dat ik het al erg knap vond dat je erin slaagt om ook nog te studeren.
Ik zou als eerste gaan investeren in goede slaapjes. Een slaapcyclus van een baby is 30-45 min. Je moet een baby leren om minimaal 2 slaapcyclussen aan elkaar te plakken. Dus terug leggen en erbij blijven tot ze weer slaapt bv. In het begin ben je er misschien langer mee bezig dan dat ze verder slaapt...maar dat wordt steeds minder. Sowieso is elke 2 uur een voeding voor een kindje van 4,5 maand niet nodig. Daar kan zeker 4 uur tussen zitten...dan ben je ook niet de hele dag bezig met eten geven. Verder is het moeilijk inzicht te krijgen....ik zie s ochtends een blok van 2 uur waarin je wakker wordt, baby eten geeft,vaatwasser inruimt en de kamer opruimt. Ik zou zelf dan nog wel een dik uur overhouden. Hier staan we om 7.15 op heb ik 2 kinderen aangekleed, gewassen, 2 tasjes gepakt, ontbeten met 2 kinderen. Tanden gepoetst en haren gekamd, vaatwasser ingeruimd en geveegd en zijn we om 8 uur klaar.
Combinatie van factoren. Kind liep dus was iets meer met zichzelf bezig. En ze sliep eindelijk al eens een uurtje aan een stuk, dat gebeurde tevoren nooit. Ze ging eindelijk iets vroeger naar bed 's avonds waardoor ik dan nog wat tijd over had. En ze was iets meer gebiologeerd door wat ik deed, waardoor ik langer dingen kon doen. Maar maak je geen illusies, ze is nu 2,5 jaar en slaapt nog steeds bitter weinig. Gelukkig heb ik een poetsvrouw
Een baby die om de 2.5 uur bv wilt is doodnormaal. Ik drink ook wel elke 2.5-3 uur. Ze is gewoon echt niet moe.. Duurde bij mij ook drie maanden voordat ik eindelijk had geaccepteerd dat het niet aan mijn methode lag, maar dat ze gewoon echt weinig slaapt. In een trillende auto/kinderwagen, in mijn armen als ik haar zachtjes wieg wanneer ze na half uur wakker word slaapt ze ook maar 30 minuten. Ze heeft er genoeg aan. In de eerste twee uur heb k ff nodig om wakker te worden van de nacht.. Laatste weken zie ik elk uur vd klok dus heb echt ff nodig om helder te worden. Dan voeden, verschonen, nieuwe kleding, nageljes vijlen, keuken opruimen, ff spelen, mezelf verzorgen (lenzen in, haren kammen, gezicht reinigen, aankleden), zelf ontbijten.. Dan is de twee uur wel voorbij. Vaak is ze in de octend trouwens al na 1.5 uur moe.
Dit verschilt echt wel per baby. Mijn Oudste dochter heeft zeker 6 maanden elke 2 uur gedronken en sliep de eerste 9 mnd nooit langer dan 30 minuten overdag. Meer drinken weigerde ze gewoon, en kwam er met de zelfde noodgang weer uit. Elke 4 uur heft se nooit gedaan ( ik eet of drink trouwens ook elke 2-3uur iets).
Mijn zoon is bijna 6 mnd en drinkt ook elke 3 uur nog hoor. 'S nachts wat langer ertussen, maar vooral sinds hij een papfles krijgt 's avonds (gekolfde melk met wat rijstebloem). Kun je ook nog eens proberen, ze is voorbij de 4 mnd, dus het mag, en misschien kom je zo aan wat betere nachten!
Ik vind dat je al heel wat doet eerlijk gezegd, die eiersalade en de tiramisu zou ik in de winkel hebben gehaald. Het slapen is heel normaal en het aantal voedingen (zeker met bv) is idd heel normaal! Die slaapjes worden vanzelf wat langer.
Sommige dingetjes kun je combineren. Bijvoorbeeld slaapje terwijl je naar de supermarkt gaat. Althans, dat deed ik vaak. Zodra ik merkte dat ons zoontje moe werd stopte ik hem in de wandelwagen en ging wandelend naar de supermarkt en tegen die tijd sliep hij dan Verder proef ik ook wat schuldgevoel dat je niet genoeg tijd aan je dochtertje zou besteden omdat je tussedoor dingetjes doet. Voel je daar niet schuldig over hoor.... Ze krijgt zo te horen echt geen aandacht tekort En het wordt beter. Echt waar!