nekplooimeeting

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Annej, Jul 29, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annej

Annej Lid

Jul 27, 2009
    53
    0
    0
    Harderwijk
    hallo alle mama's

hier een vraagje van mij misschien een dome vraag

12 augustes heb ik een nekplooimeeting. en ik begrijp niet zo goed wat ze gaan doen.

ik weet dat ik bloedprikken krijg maar dat krijg ik bij elk bezoek.
    en dan ?? maken ze gewoon een normale echo en dan kijken ze daar op of komen er vage 'gereedschappen' bij kijken, ik ben zelfs al een schijterd als ik een eendenbek kreeg :( gelukkig nu 2x gehad en het valt wel mee maar toch het is niet fijn.

2. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ze maken een echo en meten de nekplooi van je beebje
    dus je mag lekker naar je beeb kijken ;)

3. Annej

Annej Lid

Jul 27, 2009
    53
    0
    0
    Harderwijk
    nou gelukkig maar. dus ik krijg gewoon een 'extra' echo waar ik me gewoon op kan verheugen ipv elke dag te zitten denken oww daarna moet ik dit en dat, daarna moet die met een ding naar binnen hahah

4. Djoels

Djoels Actief lid

Apr 13, 2009
    177
    0
    0
    Precies, de nekplooimeting wordt tijdens een echo gedaan. Ik heb deze vorige week gehad. De week daarvoor heb ik bloed laten prikken. Vandaag heb ik de uitslag van de combinatietest gekregen. 1:4835.. ik mag geloof ik niet klagen met mijn 35 jaar.. maar toch, het blijft altijd een kansberekening.

5. Annej

Annej Lid

Jul 27, 2009
    53
    0
    0
    Harderwijk
    nee haha dat is wel lekker zoon uitslag wil ik ook wel :p

ik ben 20 jaar mijn ouders hebben geen problemen en alles. maar toch toen ik mijn echo had gehad begon de gyn er opeens over wil je die laten doen of niet. dus toen dacht ik weer heeeeeej die gyn zal wel iets gezien hebben wat niet goed zit ofzo

ben ook een stresskip hoor hahaha

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

als het goed is krijg je een info boekje.
    het laten maken van een nekplooimeting heeft naast `voordelen`ook veel nadelen. je krijgt naar aanleiding van het aantal mm van de nekplooi een kansberekening hoe groot de kans is dat je kindje het syndroom van down heeft, oftewel een mongooltje is.
    die kans is groter wanneer iemand in je familie down heeft of wanneer je boven de 30 bent/ ouder wordt.

leeftijd zwangere vrouw kans op een kindje met het Downsyndroom 25 jaar 1 op 1250 30 jaar 1 op 800 33 jaar 1 op 500 35 jaar 1 op 350 36 jaar 1 op 250 38 jaar 1 op 150 40 jaar 1 op 100 42 jaar 1 op 50 45 jaar 1 op 25

Maar goed, dan weten ze het nog niet precies. dan kun je kiezen: of een vruchtwaterpuntie of een vlokkentest. deze ingrepen hebben als risico dat het een miskraam kan veroorzaken. de kans hierop is meer dan 1 procent.
    dus eigenlijk maak je de keuze in ruil voor 1 procent kans op miskraam, de uitslag of je kind een chromosoomafwijking heeft. ik zou zeggen, denk er eens goed over na!
    kijk eens op deze website voor meer info.

Bewuste Ouders - Alles voor ouders en kinderen

7. Kussentje

Kussentje Actief lid

Jul 4, 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Annej, je hoef niet bang te zijn voor 'gereedschappen' wel moet je erop voorbereid zijn dat je een inwendige echo kan krijgen. Dit vinden sommige mensen vervelend maar verloskundigen en gynaecologen zijn het echt gewend :). En het licht gaat uit misschien is dit ook een geruststellend idee.

Dan meten ze op het scherm de nekplooi van je kindje. In combinatie met het bloed wat ze van je hebben afgenomen maken ze een kansberekening. Dit is niet alleen op down, maar ook op trisomie 13 en 18. (google maar even als je wilt weten wat dit is). Als er een verdikte nekplooi is kan je kindje ook iets anders 'hebben' dan dit, het wijst vaak op een hartafwijking.

Dit alles vertel ik niet om je bang te maken, maar om je te informeren. Wees je ervan bewust dat het anders kan lopen dan even extra leuk je kindje kijken. Als er iets wordt geconstateerd moet je een beslissing nemen over wat het vervolgtraject kan zijn. Hiervoor hoef je alleen mijn topic maar te lezen.

Ik wens je een hele goede keuze en een goede nekplooi en een gezond kindje toe!! Groetjes, Kussentje

8. ladouce

ladouce Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    2,698
    0
    0
    Volgens mij klopt dit niet!!! Het is niet zo dat je 1 procent kans hebt op een miskraam.
    "Het risico van een miskraam als gevolg van een vlokkentest is 0,5%. Daarnaast heeft elke vrouw die 11 weken zwanger is, ongeveer 2% kans op een miskraam voor de 16e zwangerschapsweek. Deze kans is er ook als er geen vlokkentest wordt verricht."

Risico's van een vruchtwaterpunctie:
    Het risico van een late miskraam als gevolg van een vruchtwaterpunctie is 0,3%. Dit risico is iets kleiner dan dat van een vlokkentest.
    Bron: Gynaecologie.nl - Prenatale diagnostiek

Ik vind persoonlijk dat iedereen voor zich moet weten welke tests hij of zij doet. We kunnen gelukkig niet voor elkaar beslissen maar je moet wel vantevoren overleggen met je partner wat je gaat doen als de uitslag niet goed is.

9. Annej

Annej Lid

Jul 27, 2009
    53
    0
    0
    Harderwijk
    hallo allemaal
    bedankt voor alle reactie's

ik laat alleen een nekplooimeeting doen. ik ga geen verdere onderzoeken doen. het kindje is altijd welkom. ik heb tot nu toe twee echo's gehad en allebij inwendig. het is niet dat je zegt mm lekker haha maar ik kan me kindje wel beter zien dus ach waarom niet inwendig tot ik het kindje vanaf buiten super kan zien :D

Share This Page