Medicijngebruik.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Poesmuis, 13 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poesmuis

Poesmuis Actief lid

28 dec 2022
    184
    150
    43
    Vrouw
    Goedenavond.

Ik ben nog niet zwanger maar wik graag wat weten. Volgende week bel ik mijn arts maat hoop hier vast wat info te te krijgen. Misschien dat iemand er wat van weet .

Ik heb een te snel werkende schildklier en neem hier medicijnen voor : propylthiouracil.

De arts zelf zei dat ik het in een zwangerschap moet door slikken ( ik was in de veronderstelling van niet). Mijn arts gaf aan dat het niet gevaarlijk is in een zwangerschap , maar ik ben op Google gaan rondneuzen en daar zag ik toch dat er wel een kans was de kleine een aangeboren afwijking kan krijgen. Kans zal niet groot zijn maar het is er.

Zijn er mensen die hier meer van weten of er ervaring mee heeft ? Maak me daar toch lichtelijk zorgen over.

Daarnaast wil ik ook weten of ik wel bij de verloskundige mag en eventueel thuis bevallen etc of dat ik naar een gynaecoloog moet en in het ziekenhuis moet bevallen .

Alvast bedankt ! Groetjes Poesmuis

2. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.271
    5.871
    113
    Vrouw
    @Poesmuis op de site van het Lareb kan je veel vinden over veiligheid van medicatiegebruik binnen een zwangerschap:

https://www.lareb.nl/mvm-kennis-pagina?id=218

Hierop staat inderdaad dat de medicatie die jij slikt de veiligste is om te slikken binnen een zwangerschap. Ook lees ik dat bijna alle studies uitwijzen dat er geen verhoogd risico is m.b.t. afwijkingen en een enkele studie dit wel laten zien.

Voor meer informatie zou ik me wenden tot je art.

Ik heb zelf een te traag werkende schildklier en slik Levotyroxine. ook deze most ik in de zwangerschap blijven slikken, zelfs iets verhogen. Ik hoefde hiervoor niet onder behandeling van de gynacaeloog maar kon gewoon voor controles bij de verloskundige. Ook mocht ik gewoon thuis bevallen. Ik ben in het ziekenhuis bevallen, maar dit was eigen keuze.

Deel Deze Pagina