Ik maakte vanmorgen zoiets raars mee, dat ik het gewoon even van me af wil schrijven. Ik was met mijn kinderen (3, 5 en negen maanden) brood gaan halen om aan de ganzen bij de vijver te voeren toen er een een vrouw kwam aangelopen (jaar of 60, qua uiterlijk vrij normaal) en vroeg of ze ook een sneetje brood mocht voeren, ik (in al mijn onschuld en 'waarom ook niet', ik had toch een heel brood mee, dus brood genoeg). geef toestemming en geef haar een snee brood. Zij voerde de eerste snee brood, en vroeg of ik het goed vond dat ze nog wat meer voerde. 'Ja hoor, pak maar'. -tegen mijn zoon zegt ze een paar keer dat hij wel wat meer naar voren kan staan, zoals zij, maar dat was ook wel zo, want hij gooide alles op het gras en de ganzen bleven allemaal in het water-. Bij de tweede snee brood, begon ze een verhaal te vertellen over dat mensen weleens dachten dat ze kinderlokker was (oké, rustig blijven en niet meteen van t ergste uitgaan) 'Goh, dat is nogal wat. Waarom denken ze dat dan?' 'Ja, dat komt omdat ik gewoon gesteld ben op kinderen en ze graag even aanhaal, maar bij een aai over de bol zeggen ze al meteen dat ze niet willen dat ik aan hun kind kom en dan maken ze me uit voor kinderlokker. Dat steekt hoor. De mensen weten niet wat ik heb meegemaakt, ja ik heb als meisje vijf broertjes en zusjes uit het water gered en ze hebben het allemaal overleefd, maar ze waren wel doodziek geworden. Ken je die ziekte niet, '...', dat is een soort uitdroging, hebben die biafra-kindjes ook. Nou, en daarom ben ik gewoon nog steeds gesteld op kinderen'. 'Goh, en hoe kwamen die kinderen dan alle vijf in het water?' 'Ja, spelenderwijs.' 'En hoe oud was u toen u ze redde?' 'Zes jaar' (?!) 'Nou, schat, we gaan weer... de ganzen hebben geen interesse meer in hun brood, kijk maar ze laten verder alles liggen'. Tot zover had ik gewoon een gevoel van 'die is niet helemaal wijs, ach wat zou het..' Maar toen we wegliepen ging ze helemaal de arm en het gezicht van mijn zoon aaien en een hand geven en toen liep ze weg. Mijn zoon veegde het aaien in zijn gezicht toen weg en toen kreeg ik er dus echt een rare bijsmaak aan, omdat mijn zoon nooit een aai of een kus wegveegt. Hij wordt sowieso eigenlijk nooit door vreemden aangeraakt. Ik heb mijn zoon wel verteld dat ik niet wilde dat hij ooit zonder mij met vreemde mensen gaat praten en zich zeker niet laat aanhalen of wat dan ook en hij begreep dit wel. Zijn mijn zorgen terecht of is de maatschappij (ik? haha) gewoon is een isolement geraakt (zo zeg je dat netjes toch?) en is dit misschien ietwat zwakbegaafd, maar verder gewoon sociaal en moet ik er niets achter zoeken??
Zoals ik het lees denk ik dat die mevrouw eerder niet helemaal wijs is dan kinderlokker. Misschien ook erg eenzaam.
Denk ook dat ze niet helemaal 100% was.. Er woont hier ook een ouder vrouwtje vlakbij wat steeds op me af komt rennen wanneer ik met mijn dochter buiten loop. Eerst viel het nog wel mee maar nu dringt ze zich steeds meer op en de gesprekken gaan altijd over van die rare dingen.. ze had het er al over dat ze mijn dochter wel op wilde vangen wanneer ik moest bevallen (weet niet eens precies waar ze woont, hoe ze heet etc :S)
ik geloof ook niet dat het een kinderlokker is , denk ook dat ze gewoon niet helemaal goed is om het netjes te zeggen .....wel zielig eingelijk toch??
ik denk niet dat ze een " kinderlokker " is en wanneer ben je een kinderlokker? eigenlijk is het goed van haar dat ze netjes een gesprek aanknoopt, jammer dat er in deze maatschappij weinig ruimte is voor mensen die anders zijn dan anders
Ik denk niet dat ze een kinderlokker is, maar eerder geestelijk niet in orde. Ik neem aan, wanneer je echt een kinderlokker bent, dat je dat niet gaat verkondigen waar de ouder naast staat?
Denk hetzelfde als hierboven. Het gebeurd regelmatig dat Deem een aai over zn bol krijgt hoor.. Door wat oudere mensen dan.. die vinden het leuk dat hij zo spraakzaam en sociaal is , en denken dan altijd dat ze hem mogen aanraken. Opzich niet erg , als het bij een kleine aai blijft.. als ik me ergens niet prettig bij voel is hij al weg voor die aai. Maar goed , even terug te komen op het oude vrouwtje.. denk indd dat ze wat eenzaam is misschien.. was vast goed bedoeld
ik denk dat die mevrouw iets mist in haar leven en daardoor de schade inhaalt bij andermans kinderen. maar dit gaf zijzelf ook al aan.
Oké, fijn jullie reacties te lezen. Dan moet ik gewoon wat minder oordelen. Ik heb de dialoog ook bewust gaande gehouden, omdat ik zelf ook vind dat er weinig ruimte is voor mensen die anders dan anders zijn. Mijn moeder was toen ze nog leefde psychiatrisch patiënt en werd ook altijd door iedereen met de nek aangekeken, misschien dat ik daarom deze situaties moeilijk kan inschatten (ik wil graag open staan voor anderen, maar ook alert blijven op mogelijk 'gevaarlijke' dingen). Ik ben dan ook heel netjes gebleven tegen deze mevrouw en ze kon dit ook wel waarderen, want ze zei nog tegen mijn zoon dat ze vond dat hij een aardige moeder heeft. Umm85, pfoe...dat gaat dan wel ver zeg. Hoe reageer jij dan op zo'n vrouw/ aanbod? En het is misschien ook wel zo dat een echte 'kinderlokker' (in mijn ogen iemand die kinderen mee naar huis lokt om daar vervolgens allemaal viezigheid uit te halen) een stuk doortrapter te werk gaat. Okay, ik ben weer met twee voeten op aarde
Mss wilde ze haar verhaal wel even kwijt.... Merk zowiezo wel dat oudere mensen vaak op kinderen aantrekken.
Ik denk ook dat ze graag haar verhaal kwijt wilde. Ik vind het zo sneu, er zijn veel mensen die eenzaam zijn. Goed, ben er zelf ook niet zo'n fan van dat onbekenden mijn kind aanraken, maar ik ben er bij en ze worden er niet minder van. En in dit geval heeft het een 'goed gesprek' met je zoontje opgeleverd. en wat je zegt, het is goed om alert te zijn en open te staan voor anderen.
Ik denk dat het gewoon idd wel heel zielig is. Ik denk niet dat ze compleet gek is, maar dat ze idd dingen mee heeft gemaakt of mist waardoor ze geestelijk misschien wat onstabiel is. Kom hier ook wel eens zo iemand tegen. Ik vind het niet heel prettig als ze aan mn dochter komen en vermijd dat ook, maar ik laat ze vaak wel even tegen dr aankletsen. Mijn dochter lacht altijd tegen mensen en dat doet die mensen zo goed!!!
ik vind het zo triest dat er altijd meteen van het ergste uitgegaan wordt in onze maatschappij van tegenwoordig. ik denk dat die mevrouw een handicap heeft of een beroerte ofzo gehad heeft en ze nu niet helemaal meer op een rijtje heeft. ze doet wat overdreven ze gaat wat tever, maar verder niks geen kwaad denk ik. een kinderlokker gaat geen kind meelokken met de moeder in zijn kielzog neem ik aan ook. die pakt het wel wat slinkser aan. ik vind het eigenlijk een hartverscheurend verhaal er spreekt zoveel triestheid en eenzaamheid uit die vrouw.
denk niet dat het een kinderlokker was ofzo aan je verhaal te lezen, meer iemand die eenzaam is en een beetje aanspraak wilt (zoals zoveel ouderen) en haar verhaal kwijt wilde...en er over wou praten aangezien ze nu ook bij het water stond en dat waarschijnlijk herrinneringen opriep?
Ik denk dat ze niet helemaal goed was. Maar ik snap goed dat je het allemaal maar vreemd vond. Ik zou mijn kind niet graag bij dit soort mensen in de buurt willen hebben.
Ik denk ook dat die vrouw erg eenzaam was, maar ik begrijp jouw gevoel over zo'n iemand ook wel. Ik was laatst in de supermarkt waar een wat oudere vrouw steeds maar weer vertelde dat ze mijn dochter zo mooi en zo knap vond. Die vrouw had erg hysterische ogen en ik kreeg er toch zo'n naar gevoel van. Na de derde keer heb ik ook gezegd dat ik het nou wel wist en ben ik snel doorgelopen. Denk dat je in dit soort situaties ook erg op je eigen gevoel moet afgaan. Als het niet prettig voelt, gewoon weg gaan.
Ik vind het wel een hele rare opmerking van die vrouw hoor, bij mij gaan er dan ook meteen alarm bellen rinkelen. Of ze een kinderlokker is of niet ik zou haar niet in de buurt van mijn kinderen willen.
Wel eens gehoord van dementerende ouderen misschien? Of inderdaad eenzame ouderen? Ik weet het er gebeuren helaas te veel nare dingen in deze maatschapij maar om nou iedereen die een beetje afwijkt van het standaard profiel te veroodelen vind ik niet netjes. XXX