Ik heb een contract voor 34,2 u/w (90%). D.m.v. ouderschapsverlof voor mijn oudste kind werk ik al anderhalf jaar 30,4 u/w (dus 80%). Nu ben ik opnieuw zwanger en ik denk er over om straks mijn ouderschapsverlof 16 weken stop te zetten gedurende de WAZO-periode, ik heb het immers dan niet nodig en zou het kunnen gebruiken om mijn ouderschapsverlof over een wat langere periode te spreiden. Nu vraag ik me af of dit stopzetten ook invloed heeft op de hoogte van mijn WAZO-uitkering? Oftewel, krijg ik 80% of misschien toch 90% (aangezien dat mijn contract is) uitbetaald gedurende de WAZO-periode? (ik verwacht zelf overigens het eerste, maar ik kan het niet terugvinden op de site hoe dit precies berekend wordt in combinatie met ouderschapsverlof) Graag hoor ik van jullie, MVG Pluisjenr2
Beste pluisjenr2, De hoogte van de WAZO wordt berekend aan de hand van een loonaangifte periode van een maand of 4 weken voor de maand waarin je met verlof gaat. Het gaat om je daadwerkelijk uitbetaalde SV-loon (Sociaal Verzekeringsloon) en niet je contracturen. Het SV-loon is het loon waarover je belasting en sociale premies betaald hebt en vind je terug op je loonstrook. Werk je in de periode voor je zwangerschapsverlof minder door verlof? Dan kijkt UWV naar de periode daarvoor waarin je niet met verlof was. Hieraan is een maximale periode van ouderschapsverlof verbonden van 78 weken. Je vertelt niet hoelang je ouderschapsverlof geniet in aantal weken en wat je vermoedelijke bevallingsdatum is. Hierdoor is het niet mogelijk om aan te geven op welke periode de WAZO zal worden gebaseerd. Ik adviseer je de beslissing af te wachten. Heb je vragen naar aanleiding van deze beslissing? Neem dan contact op met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294. Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare