Extra echo gynaecoloog laagliggende placenta

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door duxi, 24 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. duxi

duxi Bekend lid

9 mei 2016
    776
    2
    18
    Al heel veel topic's hier over gelezen, maar kom nog niet helemaal tot het antwoord op mijn vraag.

Vorige week had ik met 31 weken een extra echo om te kijken of mijn placenta ook te dicht bij de 'uitgang' lag. De 1e meting lag deze 1.5 cm er vanaf en de 2e meting 2cm. De verloskundige kon het dus niet met zekerheid en duidelijkheid zeggen hoe veel centimeter de placenta er nou vanaf lag.

Ik heb dus nu een extra afspraak bij de gynaecoloog in het ziekenhuis gekregen. Deze gaat nog een keer extra checken om te kijken hoe veel centimeter de placenta nou daadwerkelijk van de uitgang af ligt.

Ik vroeg mij af of meerdere mensen hier ervaring mee hadden en of deze echo gewoon uitwendig is of inwendig?

2. NiBu

NiBu Actief lid

24 nov 2011
    171
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een laagliggende placenta. Zelf ben ik vanwege een verhoogd risico al vanaf het begin onder controle van een gynaecoloog. Bij mij heeft hij zowel bij de inwendige als bij de uitwendige echo's kunnen zien hoe de placenta precies ligt t.o.v. mijn baarmoedermond. Ik denk echter niet dat 0,5 cm zoveel uitmaakt. De placenta kan nog opschuiven al is dat minder waarschijnlijk in het derde trimester.

3. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    Bij keek de gyn in eerste instantie met de uitwendige echo. Omdat het ook om een kleine afstand ging heeft ze toen toch ook nog met de inwendige gekeken om het precies op te meten. Het was ook iets van net geen 2 cm. Maar met de 20 weken echo lag hij er nog volledig voor dus hij groeide netjes mee omhoog. Ik zal ook rond de 30 weken zijn geweest toen. Daarna groeit hij nog steeds.

4. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Ik ben benieuwd, krijg over twee weken een extra echo ivm de laagliggende placenta. Ik vernam van mijn gyn dat de echo uitwendig zou zijn.

5. duxi

duxi Bekend lid

9 mei 2016
    776
    2
    18
    Denk ook niet dat hij heel erg veel gaat opschuiven. Hij lag namelijk met 20 weken ook 1.5cm er vanaf en nu met 31 weken lag die er nog steeds 1.5cm of 2cm er vanaf.

Wat is bij jullie ziekenhuis het min. aantal cm dat je de placenta er vanaf moet liggen? Mijn verloskundige vertelde mij 2cm, maar van andere hoor ik 3 of 2.5cm.

Ik kan overigens wel gewoon vaginaal bevallen hoor, maar als het onder de 2cm of 2cm is dan word het een poliklinische bevalling.

6. Maani

Maani Fanatiek lid

20 jan 2014
    2.394
    625
    113
    Amsterdam
    Ik krijg aanstaande maandag ook echo (groei en controle ligging placenta) en heb van mijn gyn begrepen dat deze zowel uitwendig als inwendig zal zijn.

Bij mij is t ook laagliggend, maar dan achterliggend en laag.
    De meesten hebben voorliggend laag in het geval van een laagliggende placenta. Bij voorliggend laag schijnt het vaak nog aardig met de buik mee omhoog te groeien. Bij achterliggend laag is de kans vele malen kleiner omdat het tegen de rug ligt. Zo is mij dit uitgelegd.

7. Joolzz

Joolzz Bekend lid

14 nov 2010
    716
    20
    18
    Ik heb het ook gehad, en de echo's (heb er denk ik uiteindelijk wel 15 gehad) waren meestal inwendig omdat het centimeterwerk is en vaak moeilijk te bepalen. Ben uiteindelijk wel vaginaal bevallen.

Geen bangmaakverhaal, maar bespreek het allemaal goed met je vk. Laagliggende placenta's schijnen nogal eens de neiging te hebben moeilijk los te komen en dan is het misschien fijner als je al in het zkh bent. Ook ivm evt ruimer bloedverlies bij de bevalling.

Succes en hopen dat ie nog wat naar boven groeit!

Deel Deze Pagina