Hoi meiden, Ik vroeg me af of er leuke variaties zijn op Ruud voor een vernoeming (2e naam)? Rudi/Rudy etc vind ik sowieso niks. Stel je doet Ruben, is het dan nog wel een vernoeming? Alvast bedankt!
Persoonlijk vind ik dat geen vernoemen meer, maar als het voor jullie wel zo voelt is dat toch prima? Ruud zelf/Rudy/Rudolf vind ik duidelijke vernoemingen, Ruurd/Rudmer bijv nog enigszins, maar Ruben nee dat niet.
Dat dacht ik ook al inderdaad... Maar ik vind de variaties op Ruud niet zo, dus dan zou het misschien toch gewoon Ruud blijven .
Ruben of Ruub vind ik een nogal dyslectische vernoeming van Ruud. Gewoon Ruud, Rudi, Rudolf, Rudyard, Ruard, Ruward, Rolf (van Rudolf), Ward (van Ruward). Desnoods Rod, dat is de oudgermaanse stam van Ruud.
Herkenbaar..ook wij zijn op zoek naar een naam die we kunnen vernoemen van Ruud. Ruud laten we bij een jongen waarschijnlijk toch Ruud, gewoonweg omdat we niks anders vinden wat ons aan staat. Bij een meisjes wordt het Ruth..ook niet vernoemen, maar wel dezelfde soort klank waardoor we het uiteindelijk wel oké vinden.
Waarom zou Ruben geen vernoemen zijn? Het gaat toch om de betekenis erachter, niet om de naam die exact hetzelfde is? Als je Ruben mooi vindt, zou ik die naam geven hoor. Als het voor jullie gevoel dan ook nog vernoemen is, helemaal prima, toch?
Een vernoeming is alleen een vernoeming als het een vernoeming is. Je kind Ella noemen omdat de ene oma Linda en de andere oma Annelies heet bijvoorbeeld (L A) is geen vernoeming vind ik. Je moet wel de naam, of in elk geval een afgeleide (Jan wordt Johannes of Sean of zo) gebruiken.
Ik heb even gegoogled, maar ik kan alleen vinden dat er vroeger regels voor waren. In mijn ogen gaat het nu dus meer om je gevoel, dat om 'hoe het hoort'. Ik vind ook dat Ruben een prima afleiding van Ruud kan zijn.
Ruud - Ruben.. Ik zie totaal geen overeenkomst, nja misschien de eerste 2 letters misschien.. Vind het 2 verschillende namen die elkaar volgens mij niet eens raken. Maar dat doet er niet toe! Als jullie een klik met Ruben hebben en het voelt voor jullie wel als vernoemen, dan gewoon doen!
Die regels van vroeger over vernoemen, gaan over naar wie het kind vernoemd werd, niet over de naam zelf. Dat het tegenwoordig meer om het gevoel gaat, heeft hier niets mee van doen. 1. zoon > grootvader vaderszijde 2. zoon > grootvader moederszijde 3. zoon > oudste broer van vader, als die er niet is evt. schoonbroer 1. dochter > grootmoeder moederszijde 2. dochter > grootmoeder vaderszijde 3. dochter > oudste zus van moeder, als die er niet is evt. schoonzus enz. Zo kreeg je binnen een familie verschillende kinderen, die naar dezelfde persoon vernoemd waren.
Ik zou gewoon voor Ruben gaan als het goed voelt. Wij willen naar Ed vernoemen en hebben er zelf Fedde van gemaakt, omdat 'ed' erin zit. Maakt ons het nu uit dat het niet van die naam af komt. Wij vinden het leuk klinken en wij weten waarom we hier voor kiezen...
Nee, maar het geeft wel aan dat er dus geen vaste regels voor zijn, dus wie bepaalt dan dat het geen vernoeming is, als de ouders dat zelf wel zo zien? Ik vind een kindje een naam geven die verwijst naar een andere persoon, vernoemen. Wat mij betreft hoeft daar niet exact dezelfde naam voor gegeven te worden. Als het gevoel goed is, waarom zou je dan tig keer herhaling dat het volgens jou géén vernoeming is? Ik vind Jan en Johannes ook in de verste verte niet op elkaar lijken. Het begint met dezelfde letter en dezelfde klank zit erin, maar dat is bij Ruud en Ruben ook zo.
Ik zou ruben kiezen. De mensen in je omgeving weten heus wel waar het vandaan komt. Om nou een naam te kiezen die je niet mooi vindt zou ik niet doen. Ook voor je zoon zielig later. Ik heb zo'n lelijke 2e naam. Mijn moeder vindt het ook geen mooie naam,maar toen moest je nog zo exact vernoemen... arme ik! Haha
Als jullie bij Ruben een goed gevoel hebben, moeten jullie dat gewoon doen. Voor jullie, en de naaste familie, zal het wel duidelijk zijn naar wie hij is vernoemd. Persoonlijk vind ik Ruud ook niet mis hoor. Eeen beetje een vergeten naam, maar zo komen er weer meer voor toch? Anders dacht ik nog aan Rutger (vind ik persoonlijk mooi) of Rudiger (vind ik wat minder). Succes, Emilie
Thanks meiden... Ik ga inderdaad Ruben in gedachten houden, moet ook nog maar gaan passen bij de eerste naam