Beste verloskundige, Ik maak me flink zorgen en heb daarom een vraag, die eigenlijk vierledig is. Ik ben vandaag 5 weken en 1 dag zwanger. Gisteren ben ik wat lichtbruine afscheiding verloren. Het was erg weinig, en ook maar kort, gelukkig. Toch maak ik me wel zorgen. Sinds mijn laatste eisprong ongeveer heb ik een continue, licht zeurende buikpijn, die soms iets verergert. Het zijn geen krampen, maar in combinatie met de afscheiding, maak ik me toch druk. Vraag nummer een. Ik ben wel in bad geweest, een dag voor het oude bloed zich aandiende. Als het een wondje aan de baarmoedermond betrof, was dat bloed toch gewoon weggespoeld in het bad? Mijn tweede vraag gaat over het volgende. Ik belde de verloskundige en zij zei dat ik een eerdere echo kon laten maken (wel zelf betalen). Ik heb met de assistente een afspraak gemaakt voor volgende week donderdag, maar nou bedacht ik dat ik dan pas 6 weken en 2 dagen zwanger ben. Heeft het dan überhaupt zin om een echo te laten maken? Hoe groot is de kans dat het hartje dan al klopt? En hoe groot is de kans dat het niet klopt, maar dat dat nog helemaal niets hoeft te betekenen? Dan mijn volgende vraag. Normaalgesproken heb je in de zwangerschap bij een bloeding 50 procent kans dat het misgaat. Maar hoe zit dit als het bruin (dus oud) bloed is? Is dit altijd afkomstig van een geknapt vaatje in de baarmoedermond of kan dit ook slecht bloed zijn? Kortom: zegt oud bloed totaal niets over het wel en wee van de baby of heb je dan toch wel een verhoogde kans op een miskraam? De laatste vraag. Nou is het ook sinds een paar dagen dat ik me opeens erg zwanger voel. Pijnlijker borsten, sneller geïrriteerd, misselijk en verschrikkelijk moe. Ik vroeg me af: als het mis aan het gaan is, kan de hoeveelheid hcg dan nog steeds toenemen? Sorry voor het lange verhaal. Ik hoop dat je antwoord voor me hebt. Alvast veel dank. groetjes, Orwen
HOi Orwen, 1)Badwater komt wel in de schede maar niet in die mate om het schoon te spoelen dus daarom kan er dan nog bloed uit de schede komen. 2)Met 6 weken en 2 dagen kan je al wel een hartje zien kloppen maar de kans is ook aanwezig dat je misschien net iets minder ver bent en dan nog geen hartje ziet kloppen,het hoeft dan inderdaad niet te betekenen dat eht niet goed is,ook dat is 50/50. Ik zou de afspraak voor de zekerheid nog een weekje opschuiven! 3)Als het bloed afkomstig is van de baarmoedermond is zegt het niets over het wel of niet goed gaan van de zwangerschap, indien het bloed uit de baarmoeder komt dan is de kans dat het misgaat wel wat groter. 4)Zolang je lichaam denkt zwanger te zijn maak je Hcg aan, pas als het lichaam een seintje krijgt dat het geen goede zwangerschap is, zal het Hcg afnemen en uiteindelijk de zwangerschap afstoten. Imke
Hartelijk dank voor je snelle bericht! Ik ga de echo inderdaad nog een weekje verzetten. En of het bloed afkomstig is van de baarmoeder of van de baarmoedermond, weet ik natuurlijk niet. Ik zal maar van het beste uitgaan.