varkensgriep

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door xenas81, 25 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Da's niet voor niets en nu kun je niet spreken van de media die het opblaast...
     
  2. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ LadyXochi, ik vind ook dat we het heel erg serieus moeten nemen. Fase 5, dadelijk maar weer het nieuws kijken ...
     
  3. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik houd nu.nl wel in de gaten ;)
    In het kort: Het IS dus nog geen pandemie, maar die mogelijkheid is er wel. Maar het kan dus net zo goed met een sisser aflopen.

    Oftewel: Geen paniek! Gewoon rustig afwachten. Of er gebeurt niks, of we krijgen een dezer dagen het advies om medicijnen te gaan halen.
    That's it.
     
  4. draak86

    draak86 VIP lid

    7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    @ LadyXochi : Het is juist wel tijd voor griep, door die temp schommelingen
     
  5. mamabeer

    mamabeer VIP lid

    28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    Ik hoop wel dat het over is of minder geworden als ik straks moet bevallen als het ziekenhuis toch dadenlijk vol ligt met zieke mensen van het virus durf ik daar al niet meer te komen volgens mij gaan mensen zich zelf thuis nog opsluiten als het echt heel erg word. maarja ik ben ook snel paniekerig voor zoiets. lijkt me echt erg om zo een dierbare te verliezen
     
  6. draak86

    draak86 VIP lid

    7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ik ben daar ook erg paniekerig in hoor mamabeer. Niet perse om dood te gaan, wel om me kleintje te verliezen. En ben niet perse bang om dood te gaan maar wel op zo'n manier, dan maar op de snelweg door een stuurfout met 140 tegen de vangrail, heb ik ook geen tijd om me druk te maken erover
     
  7. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Zeker wel. Hetgeen ik een aantal dagen terug al vertelde werd pas gister (of eergister? ben het even kwijt) gemeld in de media: maar 7 doden bevestigd. Natuurlijk moeten we het serieus nemen, maar je moet wel de uitleg begrijpen van alarmfase 5, wat hierboven al ie geplaatst. Kennen jullie de vogelgriep nog? Dat is uiteindelijk ook ontzettend snel de kiem in gesmoord. Natuurlijk moeten we dit serieus nemen, maar juist omdat we het zo serieus nemen, is de kans op miljoenen doden heel erg klein (zoals de spaanse griep, toen is er pas heel laat actie ondernemen; wat de reden is van de hoeveelheid doden). Die doomdenkerij wordt gecreeerd door de media en is voor alsnog nergens voor nodig.
     
  8. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Maar die "discussie" had ik ook al met iemand anders: misschien dat jullie je gevoel verwarren. Met zo'n griep stel ik me ook voor dat mijn kleine iets overkomt en dat is hartverscheurend. In die zin is zo'n griep inderdaad hartstikke eng. Maar ik acht de kans dat mijn kleintje de griep krijgt ontzettend klein. Ondanks dat vind ik het idee dat hij het wel zou krijgen, heel beangstigend.
     
  9. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Helaas bericht de media vooral over de negatieve kant van het verhaal. Net als de economische crisis, die praten we elkaar gewoon aan. Ontkennen dat het er is heeft geen zin, maar je moet het wel reëel blijven zien. Tuurlijk moet je alert blijven, maar je kunt toch ook niet de hele dag in je bed blijven liggen tot het misschien over waait.

    Griep kan volgens mij heel goed in deze tijd. Ik hoor en zie niet anders dan dat mensen met dit weer lopen te hoesten en te proesten.
     
  10. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Wat is je bron? Want je moet wel heel zeker van jezelf zijn wil je dit de wereld in gooien.
     
  11. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    nou had gisteren toch voor de zekerheid de dokter gebeld.
    Ze zei dat als ik niet naar Mexico ben geweest of iemand ken die daar is geweest dan hoef ik me niet zo snel druk te maken.
    Ze heeft er wel een notitie van gemaakt dat ik en mijn zoontje ziek zijn. Ze vroeg naar geboortedatum van Erikje. En zei dat als ie na het weekend nog steeds ziek is of hoest dan moet ik langskomen. Niet dat het dan gelijk varkensgriep is maar gewoon om even naar zijn longetjes te luisteren of alles oke is :)

    Gelukkig begreep ze wel waarom ik bezorgd was en hun spoedlijn belde ;) ( ze waren namelijk bezig met administratie ofzo en alleen voor spoedgevallen bereikbaar )
     
  12. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    @ mamzie: wel goed dat je even gebeld hebt, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. En ook fijn dat ze je serieus namen!
     
  13. Brezjika

    Brezjika Bekend lid

    Wat is je bron? Want je moet wel heel zeker van jezelf zijn wil je dit de wereld in gooien.[/quote]

    Ja dit bericht klopt inderdaad, ik heb ook gehoord/gelezen, zit me suf te piekeren waar het ook alweer was, nieuws of internet, kom er zo wel weer op.
     
  14. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Tamiflu schijnt niet voor kindertjes te zijn. Maar voor kindertjes zijn er andere medicijnen.

    Dit is dus elkaar angst aanjagen en informatie klakkeloos neerzetten van horen zeggen maar eigenlijk niet weten wat ervan klopt :rolleyes:
     
  15. Mariekje

    Mariekje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Het griepmiddel kan gewoon bij kinderen hoor,

    Hier de bijsluiter.

    Tamiflu capsules bevatten 75 mg Oseltamivir.
    In 1 verpakking zitten 10 capsules


    Daarnaast is er Tamiflu suspensie met 12 mg.ml Oseltamivir (geschikt voor lagere doseringen voor b.v. kinderen).

    Tamiflu is een oraal middel om griep (influenza) te behandelen of te voorkomen.

    Tamiflu voorkomt de verspreiding van het griep virus in het lichaam en helpt zo om de influenza infectie te beperken en de symptomen te verlichten of te voorkomen.

    Indicaties: Behandeling van influenza A- en B-infectie bij personen met typische symptomen ervan wanneer het heerst onder de bevolking. Preventie van influenza bij personen die blootgesteld zijn aan een klinisch vastgesteld geval ervan wanneer het heerst onder de bevolking. Preventie van influenza in bijzondere situaties bijvoorbeeld in geval dat de heersende virusstam en de vaccin virusstam niet overeenkomen of in geval van een pandemie (seizoenspreventie).

    Dosering: De behandeling zo snel mogelijk beginnen, uiterlijk 48 uur nadat de symptomen zijn begonnen.
    Behandeling van influenza: Volwassenen en kinderen ? 13 jaar: 75 mg tweemaal per dag gedurende 5 dagen. Kinderen ? 1 jaar tot 13 jaar: lichaamsgewicht ? 15 kg tweemaal per dag 30 mg gedurende 5 dagen; lichaamsgewicht 16 kg - 23 kg tweemaal per dag 45 mg gedurende 5 dagen; lichaamsgewicht 24 kg - 40 kg tweemaal per dag 60 mg gedurende 5 dagen; lichaamsgewicht > 40 kg tweemaal per dag 75 mg gedurende 5 dagen. Creatinineklaring 30-10 ml/min: Volwassenen: 75 mg eenmaal per dag of 30 mg suspensie tweemaal per dag. Preventie na blootstelling: Volwassenen en kinderen ? 13 jaar: 75 mg eenmaal per dag gedurende ten minste 7 dagen. Creatinineklaring 30-10 ml/min: 75 mg om de dag of 30 mg suspensie eenmaal per dag. Preventie gedurende een influenza-epidemie onder de bevolking: Volwassenen en kinderen ? 13 jaar: 75 mg eenmaal per dag gedurende maximaal 6 weken. Creatinineklaring 30-10 ml/min: 75 mg om de dag of 30 mg suspensie eenmaal per dag.
    Bij een creatinineklaring ? 10 ml/min en bij dialysepatiënten oseltamivir niet toedienen.
    Volwassenen en kinderen > 40 kg die niet in staat zijn de capsules door te slikken kunnen de suspensie gebruiken.

    Wanneer niet gebruiken: Voor gebruik tijdesn zwangerschap zijn te weinig gegevens bekend om te beoordelen of dit veilig is. Ook wordt gebruik tijdesn de lactatie af geraden.
    Voorzichtigheid is geboden bij gelijktijdige toediening met geneesmiddelen met een smalle therapeutische breedte (chloorpropamide, methotrexaat, fenylbutazon) die renaal tubulair worden uitgescheiden.

    Meer informatie:
    http://www.tamiflu.nl
    http://www.roche.nl

    De Gezondheidsraad raadt minister Hoogervorst van Volksgezondheid aan om vijf miljoen doses van de virusremmer Tamiflu in te slaan ter preventie van een uitbraak van een griepepidemie. Wie wil kan het middel al op internet bestellen en hoeft niet te wachten tot de minister het verspreidt. Wat is Tamiflu en wanneer moet het worden voorgeschreven? Hieronder volgen vijf vragen en antwoorden over Tamiflu:

    Veel gestelde vragen over Tamiflu:

    Hoe werkt Tamiflu?
    Tamiflu is de merknaam voor de grondstof oseltamivir. Het is een antiviraal medicijn om de griep (influenza) te behandelen of te voorkomen. De virusremmer valt het influenzavirus aan en voorkomt verdere verspreiding in het lichaam. De griep verkort en wordt minder besmettelijk. Bij preventieve behandeling kan griep worden voorkomen. Elke Tamiflu capsule moet twee keer per dag gedurende vijf dagen oraal worden ingenomen. De capsules hebben een houdbaarheid van vijf jaar, de grondstoffen tien jaar.

    Wanneer krijgen mensen Tamiflu?
    Artsen kunnen Tamiflu voorschrijven aan patiënten die symptomen van de griep hebben, indien deze levensbedreigend zijn. Binnen twee dagen van de eerste symptomen moet het middel zijn toegediend. Het middel wordt niet ter preventie voorgeschreven om de ziekte te voorkomen, alleen in geval van een dreigend pandemie. De influenza-griep wordt gekenmerkt door snel opkomende hoge koorts, extreme vermoeidheid, koude rillingen en hoestbuien.

    Wanneer wordt Tamiflu preventief toegediend?
    Bij de dreiging van een grieppandemie kunnen overheden besluiten Tamiflu preventief -profylactisch- toe te dienen. Hiervoor is een grote hoeveelheid van het antivirale medicijn nodig. In Nederland heeft de Gezondsheidsraad geadviseerd vijf miljoen doses van Tamiflu op voorraad te hebben. Die voorraad is bedoeld om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Bij een pandemie zal in het slechtste geval ongeveer 30 procent van de bevolking ziek worden.

    Om een pandemie te voorkomen, krijgt eerst iedereen Tamiflu, die bij de behandeling van de ziekte en bestrijding van de epidemie betrokken is. Hetzelfde geldt voor mensen met ernstige afwijkingen aan luchtwegen of hart. De kans de griep te krijgen en dus wordt de verspreiding hiervan ingedamd. Grieppatiënten die niet tot deze groepen behoren, krijgen de virusremmers pas als ze met complicaties in het ziekenhuis belanden.

    Hoeveel doses Tamiflu heeft Nederland?
    Nederland heeft nu ongeveer 225.000 doses klaarliggen, grotendeels in de vorm van grondstoffen. De Zwitserse farmaceut Roche maakt Tamiflu en levert het middel in twee varianten, kant-en-klare capsules en alleen de grondstof. De bereiding van grondstof tot capsule duurt enige tijd en bij een dreigend pandemie te lang. Capsules zijn kant en klaar voor gebruik. Roche gaat ervan uit dat Nederland voor de grondstof kiest als het de order plaatst. Dat kost 7,70 euro per kuur, wat bij een order van vijf miljoen doses neerkomt op 38,5 miljoen euro. Volgens Roche is de levertijd afhankelijk van de snelheid van de bestelling.

    Is Tamiflu hetzelfde als de griepprik?
    Tamiflu is geen vervanging van de griepprik. De griepprik is een vaccin, dat in het lichaam van de ingeënte persoon afweerstoffen maakt tegen de verzwakte influenza virussen die in de prik zitten. Wanneer iemand een griepvirus oploopt dat lijkt op een van de virussen in het vaccin dan kan het lichaam zich direct verdedigen. De patiënt krijgt dan minder last van de griep. Tamiflu wordt gebruikt als een persoon de eerste symptomen van griep toont. Tamiflu wordt niet door het lichaam zelf gemaakt. Het voorkomt geen besmetting, maar zorgt dat iemand minder last van de griep krijgt. In beide situaties worden ernstige gevolgen van het influenzavirus voorkomen.

    Wat zijn de bijwerkingen van Tamiflu?
    De virusremmer heeft over het algemeen weinig bijwerkingen. Misselijkheid en braken zijn de meeste voorkomende. Deze verminderen als het middel tijdens het eten wordt ingenomen. Tamiflu wordt niet aangeraden tijdens een zwangerschap of borstvoeding, omdat de effecten op het ongeboren of pasgeboren kind nog onbekend zijn.

    © 2005 Tamiflu Online
     
  16. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Nou maar goed dat ik er schijnt had neergezet he ;)
     
  17. Mariekje

    Mariekje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Mensen moeten eens stoppen elkaar zo bang te maken.
    Ikzelf volg het op de voet, en ben ook bang dat het virus zich verder muteert, maar zoals het er nu uitziet, is het gewoon griep.

    En iedere griep muteert zich, dat gebeurd ieder half jaar.

    Er komt bijna geen informatie over de overleden, zoals leeftijd, gezondheid enz.
    De stad waar het virus uitbrak, telt 24 miljoen mensen. Heel Nederland telt dat niet eens.

    Onze gezondheidszorg is veel beter, onze hygiene net zo.

    Wij leven niet hutje mutje op elkaar, dat scheelt ook heel veel, we hebben een zeer goede rioleringsysteem en zo kan ik even doorgaan.
     
  18. Mariekje

    Mariekje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    ;)
     
  19. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
  20. Brezjika

    Brezjika Bekend lid

    Kind van drie jaar uit Nederland besmet met het varkensgriep virus

    De eerste besmetting met het varkensgriep virus in Nederland is een feit.
    Dit maakte minister Ab Klink vandaag bekend.
    Het kindje was met zijn ouders in april naar Mexico geweest.
    Met het kindje en de ouders gaat het volgens de minister goed.

    De artsen houden de mensen uit de omgeving van de ouders en het kind goed in de gaten. Ook zullen er maatregelen genomen om verspreiding van het virus te voorkomen.
    Bron jojoclub-afslanken.com
    Nou dat is lekker, lees dit net op internet.
     

Deel Deze Pagina