Hoi allemaal, Ik ben nu 15 weken zwanger en erg druk... er zijn nog een paar collega's op werk die met vakantie zijn, waardoor we af en toe onderbezetting hebben(zit in administratie) Helaas trek ik me alles aan, aangezien ik ook de verantwoordelijkheid heb als coördinator van ons team van 7.. ik heb de afgelopen zo zitten rennen, overwerken, eigen pauzes ingekort dat ik gek word. Ik probeer echt op mn grenzen te letten, maar vind het zo moeilijk. ik wil het werk gewoon af hebben!!! Maar de laatste dagen begint mn hart sneller te kloppen en mn maag reageert er ook nog es extra op.. en ik raak voortdurend de kluts kwijt! die harde buiken verwacht ik nu al, zeg maar.. ik had vroeger een baas die zwanger was en ontzettend druk was, wat ik echt niet goed vond voor de baby. ik nam nog zo voor om niet als haar te zijn! Hoe doen jullie dat? Het rustig aan doen? Ik wil zoveel, dat het me gewoon niet lukt.. help!
Ik kan het ook niet, maar mijn lijf heeft me gedwongen. Ik ben net zolang doorgegaan tot mijn lichaam gewoon niet meer wilde, en toen moest ik stoppen met werken. Nu ben ik thuis, en als ik teveel doe dan boet ik daar stevig voor. Bedenk je dat het niet alleen jouw gezondheid is, maar ook die van je kindje. Met 15 weken wil en moet je nog geen harde buiken hebben!!
Bij mij is hetzelfde gebeurd als bij penelopea. Ik als niet zwangere vrouw kon heel veel aan, maar mijn lichaam reageert helaas anders nu ik zwanger ben. Ik heb moeten stoppen ivm te vroeg te pijnlijke en teveel harde buiken. Erg moeilijk vond ik dat, ik had het idee dat ik mijn werk in de steek liet, dat ik het opgaf. Dat is niet zo natuurlijk, maar zo voelde het wel. Ik kan je helaas geen tips geven omdat ik zelf geen goed voorbeeld ben, maar je moet er wel goed op letten dat je je pauzes neemt en benut. Op tijd naar huis en als het kan, als je thuis komt even een uurtje liggen. Sterkte!
Tja lastig is dat he.. ben nog niet zo ver als jou, maar ik heb werk waar ik het gewoon niet rustiger aan kan doen. Het is druk of het is niet druk. Ik heb wel de komende maanden zo om de week een vakantie dag ingepland. Dat scheelt weer. En ik ga vroeg naar bed en als het even kan slaap ik tussendoor even. succes
Door thuis zo veel mogelijk rust te nemen, dus niet 's avonds nog even aan het werk. Moet eerst kleine van het kdv halen (of vriend heeft dat gedaan), dan samen eten, even spelen en kleine naar bed brengen. Huishouden staat op een heel laag pitje en koken doen we altijd makkelijk / snel. Daarna stort ik in op de bank. Meestal doe ik de rest van de avond niks meer en ga ik voor 22 uur naar bed. (en als ik pech heb moet ik er ´s nachts nog 1 of 2 keer uit voor een huilend jochie, of zoals afgelopen zaterdag 1 keer per uur... de dag erna is m´n vriend met hem naar zijn ouders gegaan, zodat ik overdag kon bijslapen). Op mijn werk houd ik me voor: ik doe wat ik kan en wat vandaag niet af komt, moet dan maar morgen. Tijdens mijn zwangerschappen ben ik daar overigens een stuk makkelijker mee dan normaal, mooi effect van de hormonen! En als het niet goed gaat op je werk: je hebt recht op extra pauzes! (heb ik nog nooit gebruik van gemaakt, zie niet hoe dat moet werken, maar formeel heb je er recht op, kijk maar op de site van het ministerie van sociale zaken)
Ja ik weet inderdaad dat ik extra pauzes mag nemen, maar ik heb al moeite met de half uur pauze te nemen die ik sowieso heb! Ik werk liever door om het maar af te hebben.. Ik word nu trouwens vaak wakker met mijn baarmoeder een stuk hoger en harder. is dat een harde buik of komt het door een volle blaas? Had niet echt het idee heel nodig te moeten... Ben echt bang dat het toch door stress komt..
Ivm hogere bloeddruk moet ik het ook rustiger aan doen. Dus doe dutje overdag, lees goed boek of tijdschrift. s'avonds een beetje tv kijken of internetten. Voor de rest doe ik gewoon op mijn gemakje het huishouden. Mag niet teveel per dag! Ohja, ik fiets niet elke dag meer!
Zolang je het volhoud kan het denk ik geen kwaad. Je lichaam geeft echt wel aan wanneer je de grens bereikt. Misschien is het wel verstandig met je meerdere eens te overleggen hoe je meer ruimte voor rust kunt krijgen in je dagelijkse routine. Geloof me dit houd je niet vol tot 4 weken voor de bevalling. Het word echt zwaarder en zwaarder. Je prioriteit moet nu echt jij en je baby zijn. Werken kun je nog je hele leven .
makkelijker gezegd dan gedaan, he? iedereen zegt; 'doe het rustig aan, neem voldende rust, doe af en toe een dutje', maar de praktijk is vaak toch anders . Rust nemen is mij in ieder geval niet of nauwelijks gelukt; de zwangerschapskwaaltjes hielden mij uit mijn slaap en de hormonen joegen mij met stofzuiger, mop en stofdoek door het huis om elke dag grondig schoon te maken (achter de koelkast, op zolder, in de bijkeuken; alle hoeken en gaten moesten er aan geloven). En toch is alles goed gekomen, hoor; ben niet ingestort en baby heeft ook niks overgehouden aan mijn geren en gedraaf. Rust nemen...was het maar zo makkelijk!
Hier nog eentje die niet stil kan zitten op het werk.. Ik werk in de kassen, dus veel lopen en sjouwen. Enige wat ik al snel niet meer deed was kisten komkommers op de sorteerband legen (toch 15 kilo per kist die je even oppakt en omdraait en dat zo'n 200a300 keer achter elkaar) en bukken omdat dat echt niet meer gaat.. De verloskundige zegt dat je best veel mag doen als je wel goed naar je lichaam blijft luisteren, dat probeer ik wel te doen maar ben daar gewoon erg slecht in Ben trouwens wel sinds een aantal weken gestopt met de zaterdagdiensten en draai nu maar 6 overuren per week (30 uur contract, maar 36 uur werken) Voordeel van al die overuren die ik opspaar is dat ik na mijn verlof lekker 1 dag minder kan werken, dus 3 ipv 4, en toch voorlopig hetzelfde loon kan houden. Heb als ik over 5 weken met verlof ga ongeveer 200 overuren staan, 3 dagen werken komt neer op ongeveer 25 uur, dus kan ik nog 40 weken teren op mijn overuren en dan alsnog mijn contract verlagen
Pff ik vind het ook heel moeilijk om rustig aan te doen. Ik doe nu niet veel meer als mijn zoontje slaapt s'middags, helemaal niet als ik heb gewerkt die ochtend (in de verzorging). Op mijn werk vind ik het nog het moeilijkst, daardoor heb ik ook al heftige harde buiken gehad Ik werk nu halve dagen en geen late diensten meer. Nog vind ik het moeilijk omdat ik wel vaak een bepaalde druk voel om mijn werk op tijd af te hebben en de bewoners op tijd te helpen. Ik ga volgende week in overleg met mijn teamleider in de zw, dan werk ik nog wel maar op therapeutische basis. Ik werk dan nog wel maar heb niet meer die druk en haast enz, ik denk dat dat beter gaat. Ben nu helemaal kapot na een ochtend werken...
pff dat heb ik nog niet uit gevonden. we zitten nu midden in een verhuizing en dat geeft alles behalve rust
hi Ook ik ken het probleem, veel te druk maken en stressen en niet goed luisteren naar mijn eigen lichaam. Komt er ook nog is bij dat mijn collega's regelmatig preken en opmerkingen maken dat zwangere vrouwen tegenwoordig zo ZWAK zijn en zich aanstellen! Vroeger moest je gewoon doorwerken en veel langer ook! Ik DURF het niet eens rustiger aan te doen en ziek melden al helemaal niet. Begrijp eigenlijk ook niet waar het vandaan komt want heb me deze zwangerschap pas 1x ziekgemeld met griep! Verder kom ik altijd. Ik merk wel dat het nu steeds zwaarder begint te worden en vanaf 30 weken wordt het steeds zwaarder natuurlijk...........
Begin het nu toch ook wel ietsje zwaarder te krijgen, maar op zich gaat het werk nog prima.. Ik stort na een dag hard werken pas thuis in, erg lastig als ze je op het werk dan wel gewoon fit zien rondlopen. Ben wel al dagen aan het aftellen nu Nog even doorzetten dus maar..