Röntgenfoto voor NOD

Discussion in 'Gezondheid' started by Cobon, Dec 10, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cobon

Cobon Niet meer actief

Goedemorgen,

Ik moet in januari een röntgenfoto van mijn schouder, op die datum kan ik nog niet weten of ik zwanger ben (zeer waarschijnlijk na ovulatie maar voor NOD).

Kan dit kwaad? Weet iemand dat? Ik kan niets vinden over zó pril..

2. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,571
    3,904
    113
    Female
    Ik heb er gisteren nog een gehad en daar hing overal op dat je het moest melden of je mogelijk zwanger zou kunnen zijn.
    Röntgenstralen kunnen ook schadelijk zijn voor een embryo heb ik altijd geleerd tijdens mijn opleiding, maar heb al gezien dat ze dan een loden schort aan doen rond de buik
    Ik zou op voorhand even bellen en vragen of het mogelijk is icm met zo een schort vermits het van de schouder is, zit toch een stuk hoger nog

Cobon likes this.
  3. Dalphin

Dalphin Niet meer actief

Gewoon aangeven bij de verpleegkundige. Zij zullen je (onder) buik dan beschermen met een loodflap. Mocht het nodig zijn, want het kan ook dat ze de straling niet eens bij je buik komt omdat ze een foto maken van je schouder.

Cobon likes this.
  4. Cobon

Cobon Niet meer actief

Oke, het kan dus wel door gaan sowieso?
    Dank dames!

5. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

Jan 11, 2019
    12,255
    12,631
    113
    Female
    Ze vragen het ook altijd of je zwanger kan zijn

6. Dalphin

Dalphin Niet meer actief

ja hoor, gewoon gaan.

Cobon likes this.
  7. Do1981

Do1981 VIP lid

Dec 9, 2016
    5,483
    3,341
    113
    Zou je voor nod of als je zwanger bent een intercontinentale vliegreis maken? Dan is de straling nog hoger dan een rontgen foto van je schouder. En dat doen zwangere vrouwen over het algemeen zonder bij na te denken.

kun je dus gewoon doen. Je baarmoeder komt niet in de straling bij een foto van je schouder.
    Inzichten tav loodschort zijn ook veranderd volgens mij en worden vaak niet meer gebruikt.

Voor mee info, zie: https://www.radiologen.nl/praktijk-beroep/voorlichting-over-straling-aan-patiënten

nizzie86 and Cobon like this.
  8. Cobon

Cobon Niet meer actief

Dankjewel!

Do1981 likes this.
  9. Emotions

Emotions Fanatiek lid

Jan 5, 2019
    1,982
    2,237
    113
    Female
    Ik moest 1 hebben op nod en heb die verschoven naar dag na eisprong. Ben gewoon zwanger en hartje klopte op de 1e echo.

Moest nadien nog een MRI krijgen maar die heb ik verzet tot zeker na 12 weken maar als het kan heel deze zwangerschap niet. Volgens het ziekenhuis kon het geen kwaad, volgens andere ziekenhuizen doen ze het liever niet tot na 12 weken of gewoon niet. Er is niet echt iets bekend van de effecten op een zwangerschap minder dan 12 weken. Zowel niet negatief als positief.

Ik heb teveel moeten doen om zwanger te blijven dus heb het verzet. Voelde me niet prettig erbij.

Cobon likes this.
  10. Snananas

Snananas Actief lid

Nov 20, 2015
    327
    380
    63
    Zelfs toen ik mee ging met zoon voor zijn rontgen foto i.v.m. vermoeden gebroken sleutelbeen, werd mij gevraagd of ik zwanger kon zijn.
    Komt goed! Mijn nichtje heeft ook een röntgenfoto laten maken van haar gebroken voet toen ze zwanger was. Dit heeft ze aangegeven en werd rekening mee gehouden.
    Succes!

Cobon likes this.
  11. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ik heb al veel röntgenfotos gehad, het is me inderdaad altijd gevraagd en het staat overal. Maar het ging me vooral over als het bijvoorbeeld 5 dagen na je eisprong is oid.

Ik weet ook geen snars van die straling haha maar dankzij @Do1981 weer wat wijzer :)

Snananas and Do1981 like this.
  12. Snananas

Snananas Actief lid

Nov 20, 2015
    327
    380
    63
    Zelfde principe als tijdens zwangerschap, lijkt me. Zo zou ik het benaderen. En dan is het, met eventuele aanpassing, dus geen enkel probleem lijkt mij Ik heb die link ook bekeken, duidelijke info inderdaad.

Share This Page