Vasa Praevia

Discussie in 'Gezondheid' gestart door JolienS, 30 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JolienS

JolienS Actief lid

30 aug 2013
    318
    0
    0
    Hoi!
    Onderstaande heb ik een aantal dagen terug al eens ergens anders geplaatst, maar daar krijg ik helaas geen reacties op. Vandaar dat ik het nu hier even probeer ;)
    Ben nieuwsgierig in alle verhalen! Maar met name toch wel de Vasa Preavia..

Nou degene die hier bekend mee zijn, zullen weten waar het over gaat.
    Maar het komt zover ik nu begrepen heb, zeer weinig voor dus even kort en krachtig wat dit voor mij betekent:

Ik blijk dus 3 eigenaardigheden te hebben en wel genaamd: Placenta Preavia, Bilobata, Vasa Preavia.
    Dat houdt in dat ten eerste mijn placenta in 2 delen is gesplitst en met elkaar verbonden is d.m.v. bloedvaten.
    Het tweede is dat deze delen voor en onderin liggen, precies onderaan op de baarmoedermond.
    En als kers op de taart, heeft de navelstreng zich precies tussen deze 2 delen (op bloedvaten die de 2 delen met elkaar verbinden) ontwikkeld en ligt exact op de baarmoedermond.

Balen, want ik (wij!) wilde echt heel graag thuis bevallen. Zo puur en natuurlijk mogelijk zonder pijnbestrijding etc.

Maar we zijn er ook vrij nuchter in. Helaas Pindakaas. Wat een geluk dat we in een land als Nederland mogen wonen waar dit allemaal al zo vroeg ontdekt kan worden en direct naar gehandeld kan worden

Nu ben ik benieuwd of er hier vrouwen zijn die dit ook hebben meegemaakt. Zo ja, hoe hebben jullie een geplande keizersnede ervaren?
    Hebben jullie de zwangerschap kunnen 'uit' dragen tot 38 weken? Of moest het toch al eerder? Verloskundige vertelde mij dat ze op z'n laatst de keizersnede inplannen met 38 weken. Indien eerder ontsluiting en/of bloedingen, eerder. Maar op diverse sites lees ik dat 36 weken de max is.
    En hoe verliep je zwangerschap in z'n geheel?

Gewoon nieuwsgierig dus!

Alvast bedankt

2. mella123

mella123 Lid

23 jul 2013
    38
    0
    0
    Hoi,

Ik hoop dat er mensen die ervaringen met je kunnen delen nog reageren.
    Zelf heb ik ervaring met alleen placenta praevia, maar dat heeft zich in de loop van de zwangerschap opgelost.
    Ben zelf ook wel nieuwsgierig hoever je nu bent in de zwangerschap en hoe ze de vasa previa hebben ontdekt.
    Vasa previa is namelijk iets wat vaak niet wordt geconstateerd en dat kan nadelige gevolgen hebben als je toch natuurlijk gaat bevallen.
    Als je teveel bloedverlies hebt kunnen ze besluiten de keizersnede eerder te doen, lijkt me, maar zolang dat nog niet het geval is en de baby goed groeit zullen ze dit wel tot die 38 weken uitstellen.
    Een vriendin van mij heeft een geplande keizersnede gehad gewoon met 38 weken en heeft dit niet als vervelend ervaren, omdat ze erop was voorbereid.

Sterkte en ondanks alles een goede zwangerschap!

3. fiona1983

fiona1983 Fanatiek lid

9 dec 2011
    1.808
    1
    0
    NULL
    NULL
    hallo, ik heb een placenta bilobata met een navelstreng die door het smalle gedeelte loopt, zoals ik begreep van de gyneacoloog die de echo deed... dus ik neem aan ook een vasa preavia zoals jij deze noemt.

Ik heb overleg gehad met mijn verloskundige over deze resultaten omdat ik dus ook heel graag thuis wil bevallen.
    De gyn die de echo had gemaakt (was een GUO ivm IVF/ICSI traject, vandaar een gyn) gaf al aan dat het geen probleem was bij mij omdat de placenta gunstig ligt, vrij hoog/aan de linker kant van mijn baarmoeder, dus niet voor de baarmoedermond.
    Hij gaf ook aan dat de navelstreng die door het smalle gedeelte liep juist positief was, dat was fijner dan aan een van de zijkanten, omdat dit laatste zou kunnen zorgen voor het meenemen van 1 deel van de placenta en het vervolgens afscheuren. Doordat het in het midden zit was die kans veel kleiner.
    Ook mijn vk gaf aan dat ik gewoon op natuurlijke wijze zou kunnen bevallen en zelfs thuis kan bevallen als ik dat wil. DAt het enige extra risico is, dat de kans bij mij wat groter is dat mijn placenta niet mee komt en ik alsnog naar het ziekenhuis moet.

Voor zover ik dus ben ingelicht waren er weinig problemen rondom de placenta bilobata en de navelstreng.
    Kan me wel voorstellen dat de ligging van de placenta bij jou voor meer problemen kan zorgen.

4. JolienS

JolienS Actief lid

30 aug 2013
    318
    0
    0
    Hallo Dames, dank voor jullie reactie!

@ Mella:
    Ik ben 'pas' 21 weken zwanger. En ze hebben het kunnen constateren met een echo. D.m.v. een kleuren echo. Zo zagen ze hoe het bloed door de navelstreng en dus de 2 lobbige placenta verliep.
    Verder heb ik eigenlijk zo goed als geen bloedingen. Alleen rond week 12 heb ik 2 dagen 'vers' bloed gehad, maar daar werd toen verder niet naar gehandeld omdat ik 6 maanden daarvoor een ingreep aan m'n baarmoeder had gehad. We (de VK en ik) gingen er dus ook eigenlijk een beetje vanuit dat de bloedingen afkomstig was van een oude wond.

@Fiona:
    Wat ik nu uit je verhaal opmaak, is dat je iig géén vasa praevia heb. Dit zou namelijk betekenen dat de bloedvaten voor de baarmoedermond liggen. In jouw geval liggen ze hoger wat dus gunstig is. :)

VK gaf mij nu aan dat ik er vanuit moet gaan dat het een geplande keizersnede gaat worden. Er is nog zo een 5% kans dat de boel verschuift, maar dan nog is de kans klein dat het voor de baarmoedermond weg gaat. Dit omdat het ene deel van de placenta meer richting m'n buik (voorkant) ligt en het andere deel richting m'n rug (achterkant). Als de bloedvaten en navelstreng dus voor de baarmoedermond weg zouden gaan, dan was de kans groot dat 1 van de 2 delen placenta ervoor zou gaan liggen.

De kleine hummel ligt dus op een heerlijk zacht bedje! :D

Nogmaals bedankt voor jullie reactie! Tenminste niet zoveel horrorverhalen zoals je hier/online verder leest.

5. mella123

mella123 Lid

23 jul 2013
    38
    0
    0
    Die horrorverhalen vind ik ook vreselijk. Je kunt beter naar de VK luisteren.
    Zo'n keizersnee lijkt me in jouw situatie ook veel veiliger voor je kindje met die bloedvaten die "blokkeren." Gelukkig wonen we in Nederland en kunnen ze dit ontdekken! :)

6. fiona1983

fiona1983 Fanatiek lid

9 dec 2011
    1.808
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ging inderdaad verder lezen op internet en kwam erachter dat het in mijn geval geen vasa preavia is... :)

Deel Deze Pagina