Vasa Previa

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Meijke, 8 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meijke

Meijke Niet meer actief

Aanstaande donderdag heb ik een afspraak voor een echo in het ziekenhuis. Tot dusver onder controle bij de verloskundige. Maar op de 20 weken echo is een laagliggende placenta gezien en daarnaast een bloedvat onderin. Nu wordt een vasa Previa vermoedt. Op internet heb ik al veel hier over kunnen vinden. Ook dat per ziekenhuis verschilt hoe hier mee om wordt gegaan. Keizersnee tussen 35/37 weken, maar ook veel later. Opname al een tijdje ervoor, maar ook gewoon doorgaan met dagelijkse dingen. Echo's om een evt. indaling van het kindje goed te volgen (ivm risico op beknellen bloedvat, waardoor zuurstofgebrek voor de baby), maar ook geen extra controle's. Vanuit jullie ervaringen: wat is jullie advies hierin? en heb ik daar zelf een stem in in het ziekenhuis?

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo CM1978.

Bij een voorliggende placenta word inderdaad een keizersnede gedaan, wanneer precies varieert per ziekenhuis, maar meestal pas na de 37 weken. Maar de kans dat de placenta nog voor de uitgang weg gaat is heel groot. Door het groeien van de baarmoeder kan de placenta voor de uitgang weg gaan. Dit zal ook tijdens je verdere zwangerschap gecontroleerd worden dmv echo.
    Een vasa praevia is een bloedvat door de vliezen, dit kan problemen geven bij het breken van de vliezen als er door het vat heen word geprikt.
    Breken de vliezen spontaan is de kans zeer klein dat het door het vat heen gaat want vliezen breken op de zwakste plek en een bloedvat is zeer stevig. Worden de vliezen door de vlk of gyn gebroken voelen we naar voorliggende vaten en voelen we die, breken we geen vliezen.

Groetjes Ineke.

Deel Deze Pagina