In het namenboekje las ik dat het als vervelend wordt ervaren dat de doopnamen met andere letters beginnen als de roepnaam. Ervaren jullie dat ook zo? Wij denken sterk aan A.M. en roepnaam met een L. Die zou ook mooi uitkomen omdat mijn voorletter ook een L. is en dus problemen zou voorkomen met administratie etc. (Ik heb voorlopig ook nog niet dezelfde achternaam dus nu is het sowieso nog geen probleem.) Alvast bedankt voor je reactie. De L. is trouwens wel sterk afgeleid van de naam die met een A. begint. Er is eigenlijk gewoon 1 letter vanaf gehaald en de laatste letter veranderd, maar met de A klinkt het mooier in combinatie met de tweede naam. Cryptisch ik weet het, maar wij willen onze naam voor een meisje nog niet prijsgeven omdat we zelf heel sterk denken dat het een meid is....
waarom het als vervelend wordt ervaren is dat de namenlijsten op school meestal uitgaan van de doopnaam. En bij sommige namen kan ik me goed voorstellen dat degene daar niet helemaal blij mee is. Mijn man heet Wilhelmus (doopnaam) en hij was er in ieder geval minder van gecharmeerd. Nu heeft hij er alleen 'last' van als hij een paspoort of iets dergelijks gaat ophalen. Hij heeft dan gewoon niet door dat het om hem gaat.
Ja precies, ik kon me er al niet echt een voorstelling bij maken, maar als dat het zou kunnen zijn vermoed ik dat onze kleine daar geen last van zal hebben. De naam klinkt bijna hetzelfde, maar vonden we net even leuker als roepnaam dan de naam die we als doopnaam willen. Bedankt voor je reactie!
Dus het zou (bijvoorbeeld zijn) Maria Johanna En je kindje heet Ria (en jij heet Roos -om het compleet te maken) oftewel: Voorletters: MJ Volgens mij maakt het niet uit, mensen letten bij dat soort officiele dingen toch ook juist op herkenning van de achternaam? Zowel m'n broer als m'n nichtje hebben andere voorletters dan hun voornaam. En ik heb nooit gehoord over problemen ofzo hoor.
Komt volgens mij heel veel voor en is alleen lastig bij officiele dingen zoals inderdaad het paspoort, maar ook bijvoorbeeld als zij ooit haar diploma gaat ophalen oid. Verder lijkt het me geen probleem.
Ik heb zelf ook een roepnaam die met een andere letter begint als mijn doopnaam. Mijn roepnaam is ook nog eens compleet anders als mijn doopnamen. Vond het vooral raar toen ik afstudeerde en MArieke naar voren werd geroepen. Velde me totaal niet aangesproken en keek om me heen waarom niemand naar voren liep. Was ik het dus zelf...
Mijn roepnaam is ook anders dan mijn doopnaam. In Nederland is dat nooit zo'n probleem, maar in het buitenland is het altijd lastig en noemt iedereen me bij m'n doopnaam (waar ik dan weer niet op reageer...). Voor mij de reden om mijn kinderen geen doopnaam te geven.