Uitkering bij 0-uren contract zorg

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Miepske1980, Feb 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

Jul 29, 2013
    2,180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Ik werk als oproepkracht in een verpleeghuis. Het aantal uren dat ik per week werk varieert dus sterk. Nu ik zwanger ben heb ik met mijn leidinggevende besproken wanneer ik met verlof ga en heb ik haar gevraagd naar de uitkering die ik dan tijdens mijn verlof krijg. Daar kon zij mij nog geen duidelijk antwoord op geven en dit wilde ze eerst even uitzoeken.

Mijn vraag is dus:
    - heb ik recht op een uitkering tijdens zwangerschapsverlof als ik een 0-uren contract heb?
    - en zo ja, hoe wordt deze uitkering dan berekend?
    - Krijg ik ook een vergoeding omtrent de ORT?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Miepske1980,

Wanneer je op basis van een 0-uren contract werkt, heb je ook recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Je bent namelijk verzekerd voor de WAZO als je werkt.

Je uitkering wordt berekend door het SV-loon (loon waarover je sociale premies en belasting betaald (dus ook ORT)) in de referteperiode bij elkaar op te tellen en te delen door 261. De referteperiode is een periode van een jaar die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voor ingang van je verlof. De uitkomst is je dagloon. Van dit dagloon ontvang jij 100%.

Actuele informatie over het recht op WAZO als oproepkracht vind je hier.

Ik wens je een voorspoedig verlof.

Met vriendelijke groet,

Martijn

UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page