Vast contract maar ontslagen

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door miranda2611, 6 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miranda2611

11 jan 2012
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik zit met een probleem.

Ik heb een vast contract bij het bedrijf waar ik nu bijna 2 jaar heb gewerkt en vandaag krijg ik doodleuk te horen dat ik ben ontslagen omdat er geen werk meer is.
    Maar naar mijn idee kan dit niet zomaar met een vast contract.
    Ik krijg 2 maanden doorbetaald en meer niet?

Kan dit nou wel of niet zomaar?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.553
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Heb je echt een contract zonder einddatum? Dus voor onbepaalde tijd? Dan kan je werkgever je idd niet zomaar ontslaan. Überhaupt niet. Hij moet hiervoor een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV en pas na de toekenning van de vergunning mogen ze je het ontslag aanzeggen en pas daarna gaat de opzegtermijn in.

Heb je een contract voor bepaalde tijd, met einddatum dus. Dan mogen ze er idd voor kiezen je contract niet te verlengen per de einddatum.

Maar in het eerste geval zou ik zeker ook een vakbond of juridisch loket of rechtsbijstandsverzekering gaan inschakelen. voor deskundige hulp.

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Of je komt in onderling overleg een regeling overeen.

Of ze gaan naar de kantonrechter om te vragen om ontbinding van de arbeidsovereenkomst.
    '

Zo'n regeling, die je kunt afspreken, gaat ook vaak uit van de kantonrechtersformule (zoek maar op), die komt in principe neer op 0,5 mnd per gewerkt jaar als je onder de 35 bent. Daarnaast moeten ze de opzegtermijn respecteren, zo komen ze waarschijnlijk op die twee maanden in totaal :(

In alle gevallen moet je zelf bezwaar maken tegen je ontslag om je recht op ww te behouden. Idd laat je adviseren bij zoiets als het juridisch loket oid.

4. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Dit kan niet zomaar... ze moeten een ontslagvergunning aanvragen en als ze het om bedrijfseconomische redenen doen, moeten ze dit met jaarcijfers kunnen onderbouwen.

Ik zou zelf naar het UWV stappen en zeker de rechtsbijstand inschakelen.

Succes.

Sandy

5. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Als het niet om jouw functioneren gaat heb je zeker rechten en moet er een regeling worden getroffen. Ga niet zomaar akkoord en schakel deskundige hulp in. Check ook je cao of arbeidsvoorwaarden over opzegtermijn en dergelijke, en ga na of je studieschulden hebt en hoeveel vakantiedagen je hebt, dat je ook op dat gebied krijgt waar je recht op hebt.
    Op de site van het UWV staat ook het een en ander. Succes!

6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Het kan niet zomaar, maar als er werkelijk geen werk meer is, kunnen ze het wel via de kantonrechter voor elkaar krijgen. Of je komt een regeling met je werkgever overeen. Laat dan wel het ontbindingsvoorstel nakijken om zeker te weten dat je recht houdt op ww. Werkgevers zijn daar niet altijd zorgvuldig in.

Belangrijkste is, ga je eerstvolgende werkdag naar het werk. Wanneer je niet gaat, stem je impliciet in met je ontslag en sta je juridisch veel minder sterk. Wanneer je op het werk komt, kan je werkgever je vervolgens naar huis sturen, maar dat is dan zijn zaak en heeft dan juridisch gezien niets met het ontslag te maken. Wanneer je vandaag na het ontslag gesprek voortijdig naar huis bent gegaan, dan heb je helaas al impliciet ingestemd met je ontslag.

Sterkte.

7. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ben het met Berte eens, en nog een tip teken helemaal niks en schakel inderdaad deskundig hulp in. Met een vast contract kunnen ze je niet zomaar ontslaan, zitten heel wat regels aan verbonden

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hoe is het nu?

9. odet

odet Niet meer actief

inderdaad, advocaat inschakelen.
    succes

10. miranda2611

11 jan 2012
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben de rechtsbijstand ingeschakeld en die zijn alles aan het uitzoeken.
    Wij zijn nog in onderhandeling gegaan met mijn werkgever maar gaan niet akkoord.
    We laten het nu lopen via het uwv of gaan verder onderhandelen maar dit loopt via het uwv ik heb er weinig verstand en mijn man en de rechtsbijstand hebben hier meer verstand van.

Deel Deze Pagina