Dit idd. Dat was misschien jaren geleden nog wel eens sporadisch een optie, maar sinds de crisis al zo goed als helemaal niet meer. Uitzonderingen daargelaten. TS, vraag me af of jouw man wel een realistisch beeld heeft dan van de huidige maatschappij op werkgebied?
En wat zegt hij dan over een proeftijd? En bij een vast contract kan een werkgever ook wel van je af als hij ontevreden is.
Proberen kan altijd. Een vriendin van mij heeft ook meteen een vaste aanstelling gekregen bij haar nieuwe baan, omdat ze aan had gegeven dat het anders geen optie voor haar zou zijn. Jammer dat je man vindt dat je moet blijven. Zelf zou ik niet teveel waarde hechten aan de vaste aanstelling. Een leuke baan is mij veel meer waard
Bij de constructie jaarcontract > vast contract is het niet zo dat ze hard moeten nadenken om iemand een vast contract te geven. Meestal is de intentie er om iemand voor vast aan te nemen na dat jaar.
Dat ligt eraan. In hoeverre zit je financiële situatie verweven met jouw inkomen ? Stel dat je inkomen wegvalt omdat ze toch geen vast contract aanbieden na dat jaar, kun je dan nog je hypotheek/huur en vaste lasten betalen of gaat dat heel moeilijk worden? Denk dat de gedachten gang van je man dat je meteen een vast contract krijgt niet realistisch is, je hebt altijd 3 maanden proeftijd, in zo'n geval, en dan zou je in theorie na 3 maanden er uit liggen. Jaarcontracten zijn voor een werkgever veel aantrekkelijker omdat ze na een jaar zonder veel problemen ervoor kunnen kiezen je contract niet te verlengen. Zou je dat aan kunnen? Na een jaar contract nog een jaar contract krijgen om vervolgens weer op zoek te moeten naar een andere baan?
Ik zou voor de nieuwe baan gaan! Maar wel proberen te onderhandelen om meteen een vast contract te krijgen. Ik heb per 1 augustus een nieuwe baan in het primair onderwijs en had ook een tijdelijk contract gekregen. Tot dat ik hoorde dat een andere collega meteen vast had gekregen, ik heb er achteraan gebeld en heb toen ook vast contract gekregen. Als ze je graag willen hebben kunnen ze dus misschien wel meteen vast geven, er is namelijk vraag genoeg!