help! zoon 7 maanden wil 's middags niet meer aan de borst.

Discussion in 'Borstvoeding' started by kwebbelsnoes, May 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    sinds een paar dagen wil zoonlief 's middags niet meer aan de borst. Hij had al een maand nog maar 4 voedingen op een dag, wat ik al wat weinig vond, maar nu wil hij er nog maar drie.
    Normaal dronk hij rond een uur of vier nog bij me, maar hij vertikt het gewoon. Ook ander drinken wil hij niet, heb echt van alles gewoon geprobeerd, maar hij wil helemaal niks.
    Terwijl hij op andere momenten wel gewoon bij me drinkt. Ben bang dat dit het einde van de borstvoeding betekent, want toen hij ging doorslapen en zijn late avondvoeding liet vallen liep mijn voeding heel hard terug, nu gaat het wel weer redelijk, maar is nog niet je-van-het.
    Extra aanleggen om de boel wat op te krikken heeft geen zin, want hij weigert gewoon. Hij vindt vast voedsel veel interessanter, dat bunkert hij zo weg. Alleen zijn ochtendvoeding is hij nog enthousiast, maar de andere voedingen gaan niet van harte.

Heb vanmiddag flink zitten huilen, ik ben er nog helemaal niet klaar voor om te stoppen, maar ik kan hem moeilijk dwingen om bij me te drinken.

Daarbij komt ook dat hij astmatische bronchitis heeft en eczeem en bang ben dat dit verergert als ik kv ga geven.

2. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Misschien is het een fase? Hier heeft ze ook een tijd gehad dat bepaalde voedingen niet zo interessant waren.
    Hier wilde ze een tijd lang 's avonds de voeding voor het slapen gaan niet. Terwijl ze zonder ook niet ging slapen.
    Ik kolfde dan en uiteindelijk werkte het door haar de fles in bed te geven en dan wilde ze het wel.
    Helpt het ook niet als hij honger heeft? Dus eerst borst, daarna bijvoeding?
    Ik zou even gaan kolven om te voorkomen dat je productie erg achteruit gaat.

3. 4days

4days Niet meer actief

Lastig hoor... Hier ook een kindje met allergie/eczeem/bronchitis.

Maar als ik het goed begrijp geef je in principe dus geen vocht behalve de borstvoeding? Dan lijkt me eigenlijk dat hij vanzelf weer gaat drinken. Misschien vindt hij de bijvoeding op dit moment zo nieuw en spannend dat hij gewoon niet zoveel interesse heeft aan de borst? Ik zou gewoon afwachten en geen ander vocht geven, en als het nodig is tussendoor kolven voor de productie. Ik denk dat hij vanzelf wel weer vaker gaat drinken.

4. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Dank jullie voor de reacties! Ik geef altijd eerst bv, dan pas bijvoeding en 's middags krijgt hij sowieso nog niks.
    Hij krijgt 's morgens fruit en als wij warm eten krijgt hij ook groente. Tussen de middag sabbelt hij wat op brood maar nog niet veel.
    Dus tussen zijn bv van ongeveer half 1 en zijn groente om 6 uur krijgt hij dus op het moment niks. Dus je zou toch denken dat hij dan rond 3/4 uur wel honger/dorst heeft, maar niet dus.

Ik ga nu idd maar kolven rond dat tijdstip. Ik ga er geen strijd van maken, ik bied hem de borst aan, wil hij niet, ga ik kolven en dan kan ik altijd nog proberen hem dat aan te bieden. Wil hij dat ook niet, tja, dan houdt het op.

Volgens mij krijgt hij in totaal wel genoeg vocht binnen op een dag, maar vind de overbruggingstijd zo lang.

5. Macdee

Macdee Bekend lid

Mar 23, 2008
    755
    1
    0
    @ kwebbelsnoes:
    Er zit inderdaad best veel tijd tussen, maar ik ben niet anders gewend. Mijn dochter drinkt sinds een week of 3/4 maar 4x per dag ( ze moet nog 4 maanden worden). Ze drinkt om 6 uur, 12 uur, 18 uur en 22 uur. Hier zit dus ook veel tijd tussen. Ze drinkt op verzoek, maar ze houdt eigenlijk dezelfde tijden ongeveer aan.
    En ze groeit als een speer, dus ik denk echt dat ze hier voldoende aan heeft.
    Dus ik vind het niet vreemd dat jouw kindje in combinatie met de bijvoeding minder gaat drinken.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het is gewoon een natuurlijk proces!
    3x bv bij 7 maanden is het minumum, maar kan wel.
    Zitten de luiers goed vol?
    Als dat niet zo is en je kindje is ontevreden en slaapt slecht, dan is het wsl wat te weinig, maar hij geeft het zelf aan dat hij het zo wil en dat is het mooie van voeden op verzoek; vertrouw er dus maar op dat hij voldoende voeding tot zich neemt.;)
    Als hij trouwens 's middags geen borst wil, kan je hem ook sappig fruit als peer of mango of meloen geven.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als ik je verhaal zo hoor, regelt hij het gewoon zelf en is hij daar tevreden mee, dus ik zou daar verder niet te moeilijk over doen. Als jij wilt kolven is dat natuurlijk prima, maar ik hoor je ook al over KV en dat lijkt me helemaal niet nodig! Tot een jaar heeft hij 500 cc zuivel nodig, en met de BV kom je daar waarschijnlijk nog wel aan.
    Ik zou zelf, als je toch KV zou moeten gaan gebruiken, wel absoluut de HA kiezen, vanwege zijn bronchitis. Je merkt snel genoeg als dat ook niet voldoende zou zijn om klachten te voorkomen en dan kun je ook altijd voor sojamelk kiezen.
    Maar het hoeft ook echt helemaal niets met elkaar van doen te hebben. De cijfers over een oorzakelijk verband tussen KMA en eczeem liggen tussen de 2 en 25%, dus de kans is altijd nog groter dat het geen enkel probleem zal vormen.
    Maar goed, voorlopig lijkt mij KV helemaal niet nodig en als hij wel wat meer dorst krijgt en toch geen BV wil, kan hij altijd water of vruchtensap eerst nog krijgen toch?

8. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik ben ook niet van plan om KV te gaan geven, maar was gewoon bang dat het het einde van de bv zou betekenen, maar tot nu toe gaat het nog wel goed. Hij is gewoon tevreden en slaapt goed, dus het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen. Was even helemaal gestresst en nu ik er een nacht over geslapen heb, denk ik, maak je niet druk, zolang hij op andere momenten de borst nog gretig pakt, loopt het allemaal wel los.
    Hij heeft net bijna een half uur liggen drinken, terwijl hij normaal met een minuut of 10 wel klaar is.
    Dus de borst is hij nog niet zat, hij heeft gewoon op dat tijdstip de behoefte niet.

Dank jullie wel allemaal voor de bemoedigende woorden, we kunnen er denk ik weer even tegen.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Die heb je soms nodig he?;)

Toen mijn zoontje minder vaak ging drinken, ging hij wel langer per keer drinken.

Als jouw zoontje 3x pd lang drinkt, krijgt hij wsl meer dan 500cc binnen hoor!

10. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    en net heeft hij gewoon lekker liggen drinken :D zal wel door de warmte komen dat hij nu wel wilde, maar ik ben in ieder geval weer blij!

Share This Page