Ja klopt idd....en hier krijgt ze ook boter op de boterham, kwark als toetje dus dan kom ik er ook aan.
Een baby van 6 maanden heeft nog praktisch geen bijvoeding nodig. Van 6 tot 9 maanden is het al genoeg als de baby een beetje 'knoeit' met vaste voeding. Het hele eerste jaar blijft melk de hoofdvoeding. Je kunt dus zoveel borstvoeding blijven geven als je wilt. Sterker nog, als je van plan bent langer bv te blijven geven, wordt er geadviseerd om vaste voeding direct NA de bv aan te bieden. Zodat de baby veel melk blijft drinken waardoor de productie mooi op peil blijft, en de bijvoeding heel langzaam wordt opgebouwd. Wij zijn zelf trouwens pas met bijvoeding begonnen met 7 maanden, en nu is onze meid 8 maanden en eet nog steeds vrijwel niks aan vaste voeding. (Rapley) Dus met 6 maanden zorgen maken is echt niet nodig. Als ze met een jaar nog niks eet kun je je altijd nog zorgen gaan maken.
@Cossy ja maar ze hebben wel extra ijzer nodiog en dat halen ze dan niet meer uit alleen bv/fv? Ieder zijn eigen mening natuurlijk, ik vindt de bijvoeding ook belangrijk om dit goed op te bouwen. Als je kindje niet wilt houdt het op, zoals ik al zei volg vooral je kindje. Hier gaat het zo goed dat het al snel een bv verving en nog meer bv gaat er niet bij.
Hm, ik zou me wel zorgen maken als die van mij op 8 maanden nog steeds niets binnenkrijgt van de stukjesvoeding. Er wordt inderdaad gezegd dat een baby vanaf 6 maanden extra ijzer nodig heeft en dit niet (voldoende) uit BV of KV kan halen. Hoe zorg je ervoor dat jouw kindje die extra ijzer binnenkrijgt?
De aangeboren ijzervoorraad van een baby gaat rond 6 maanden slinken. Mar: moedermelk levert zeker wel ijzer, in een heel goed opneembare vorm zelfs. Als je daarnaast wat volkorenproducten geeft of wat groene groente kom je al gauw uit op de adh ijzer. Mijn zoontje at ook weinig Rapley tot de leeftijd van 1 jaar, wij noemden het proeverijtjes. Tussen 1 en 1,5 kon hij goed eten. Hij eet geen vlees en werd rond de 18 maanden een zeer slechte eter. Hij at toen geen appelstroop meer. Wel volkorenbrood en volkorenpasta en 1x in de week kidneybonen. Niet veel, maar kennelijk wel genoeg om tot een heel hoog hb te komen.
Ik vraag me alleen af of borstvoeding alleen nog voldoende ijzer levert vanaf 6 maanden, aangezien Cossy's kindje nog niks binnenkrijgt van de stukjes vaste voeding.
Ja ze beginnen met 6 maanden inderdaad langzaamaan wat meer ijzer nodig te hebben. Maar dit is niet heel ineens ofzo, het wordt gewoon heeeel geleidelijk meer wat ze nodig hebben. In principe hebben ze ook maar heel weinig nodig om dat op te vangen. Rustig opbouwen van bijvoeding heeft ook voordelen. Het is heel borstvoeding- en allergievriendelijk. (mijn dochtertje heeft trouwens koemelkallergie en soja-allergie) Tip, voor wie het thema interesseert: Stefan Kleintjes - Eten voor de kleintjes - van borst tot boterham Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Boeken - Eten voor de kleintjes - van borst tot boterham, voor kinderen van 0-4 jaar *
@Cossy ja daar komen ze nu weer op terug he bij het cb..nu opeens is het wel goed om vanaf 4 maanden te beginnen.. Nou hier zit eczeem in de familie dus ik doe ook rustig aan, maar je moet gewoon goed kijken hoe ze reageren.
Nee hier zeiden ze de vorige keer.....nu vinden ze dat juist als je te lang wacht je meer kans hebt op allergieën... Ach ik heb gewacht tot bijna 6 maanden...bij eerste tot 1 jaar bv gegeven en toch eczeem de jongste dus ook nu.... CB wisselt nogal snel hun mening...ik vindt zelf altijd wachten tot 6 maanden
Ik ook. Het CB adviseerd me gelukkig ook niet veel, alleen als ik zelf vraag, maar ik zoek eigenlijk alles zelf uit. Met de afspraak van 4 mnd vroeg ze of ik een foldertje wilde hebben over bijvoeding en die heb ik meegenomen, daarin stond het advies vanaf 6 mnd. Ze geven nu nog hetzelfde foldertje (vriendin heeft een jonger kindje) dus hetzelfde advies. Maar ik heb eigenlijk zelf uitgezocht waarom dat geadviseerd werd en wat ik daar van vond etc. Ik ben een makkelijke voor t CB, kom alleen meten en wegen en prikken halen...
Oh ja ik ook....tips zijn altijd welkom natuurlijk maar je moet soms zoveel Doe het op mijn manier hahaha
Dit is absoluut niet zo. Hier kwamen ze even mee naar buiten, maar het is alweer ontzettend achterhaald. (men beweert zelfs dat het onderzoek indirect was verbonden met grote kunstvoedingsfabrikanten, maar ik weet niet in hoeverre dit klopt) Maar lees dit maar eens. Het advies 'Zes maanden exclusief borstvoeding' blijft. Dat is niet alleen de visie van het Kenniscentrum Borstvoeding, maar ook de visie van Unicef, Wereld Gezondheidsorganisatie [WHO], British Medical Journal, Best foor Babies, Baby Milk Action, American Association of Pediatrics, World Alliance for Breastfeeding Action [WABA], Academy of Breastfeeding Medicine [ABM]. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Vast voedsel - Zes Maanden Exclusief Borstvoeding - blijft gehandhaafd [1]