Zuigkracht en pijn

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door vlindertje, 12 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Onze dochter heeft heel veel zuig behoefte en bij het aanleggen valt ze gewoon aan.
    (verlos en kraam maken grapje dat het een piranha lijkt)
    Nu is dit natuurlijk alleen maar positief voor onze dochter...maar ik heb echt verschrikkelijke pijn als ze toehapt en ook tijdens het voeden.
    Bij het loskopplen moet ik ook heel snel zijn.
    Hebben meer mama's hier last van en wen je er aan of gaat het minder worden?

2. Niet meer actief

Ik herken het wel hoor. Mijn man schiet altijd in de lag, hij ziet precies aan mijn gezicht wanneer ze hapt en vastzuigt, want ik verschiet dan van de pijn. Gelukkig duurt dit pijn moment maar een paar seconden, zodra ze gewoon goed ligt en drinkt, is het weg. Het zou tijdens het voeden ook geen pijn moeten doen, dat kan een teken zijn dat ze toch niet goed gehapt heeft. Zodra ik merk dat mn tepel zeer doet, maak ik haar los (wat soms door de zuigkracht inderdaad best moeite kost) en leg haar opnieuw aan. Vaak heeft ze ongemerkt losgelaten en opnieuw vastgehapt, maar dan niet goed genoeg, waardoor m'n tepel pijn doet.

Succes

Oh en nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!

3. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    De eerste week vind ik een ramp maar echt, het went. Als je maar goed oplet dat ze de tepel goed in de mond heeft.
    Is de 'productie' al wel goed op gang?

4. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    ja, zoals hierboven gezegd. let wel goed op dat ze goed aangehapt heeft, tijdens het drinken moet het eigenlijk geen pijn meer doen. laat eventueel nog eens een deskundige kijken of ze genoeg tepel in haar mond heeft. maar ook hier de eerste weken hele pijnlijke tepels gehad hoor, ook door kloven.

maar het went! je tepels harden echt na een poosje, er komt zelfs een soort eelt op. En inmiddels noooooit meer pijn.

5. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Nu jij het schrijft, denk ik er weer aan. Ik was het alweer vergeten! Idd heb ook ik best veel pijn gehad de eerste weken, en bij iedere voeding lag de tube Bepanthen klaar, maar het is allemaal voorbij gegaan. Succes, het wordt steeds leuker!

6. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

5 nov 2006
    430
    0
    0
    Hier ook de eerste paar weken pijn bij het aanhappen, zeker tijdens het toeschietreflex. Ik gebruikte purelan. Na een paar weken was het over.

7. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ook bekend... vooral bij de 1ste. Bij de 2de had ik er al veel minder last van en was het ook sneller over. Is echt iets waar je ff doorheen moet. Na een voeding iets opsmeren als bepanthen en zorgen dat ze niet nattig blijven, dan wordt de huid week en heb je ook eerder last... regelmatig zoogcompressen verwissellen dus.

8. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

20 jun 2006
    2.046
    0
    0
    Flevoland
    Ik gebruik pigeon zoogcompressen en kop ze bij prenatal. Deze houden bij mij de tepel droog!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hartelijk gefeliciteerd met je kleine meid!

Heel goed op het aanleggen letten, en als ze niet goed hapt: opnieuw doen.

Om los te koppelen, je pink in het mondhoekje doen, dan verbreek je het vacuum en spaar je je tepels.

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Herkenbaar, bij mij was het met een week of 6 over. Je tepels goed aan de lucht laten drogen.

11. Lieve meiden bedankt voor de tips

Achter af bleek dat ik door het vele bloedverlies tijdens de bevalling de eerste 4 dagen geen borstvoeding aanmaakte.
    Ons meisje was meer als 10% van haar lichaams gewicht afgevallen.
    Ik heb gekolfd in de tussen tijd om mijn productie op gang te brengen,Megan heeft tussen door flesvoeding gehad.
    Nu kolf ik zo veel voeding dat ze volledig borstvoeding krijgt(via fles).
    3 dagen geleden ben ik weer gaan proberen om haar aan te leggen en nog steeds is die pijn verschrikkelijk.....ik zie er als een berg tegen op om haar aan te leggen.
    Ik wil zo graag dat mijn kindje borstvoeding kan krijgen aan de borst dat ik mij al zwaar schuldig voel bij de gedachte om te stoppen....maar ja waar leg je de grens?

12. Niet meer actief

Vooraleerst: Een gelukkige mama is een goeie mama. Als je alles geprobeerd hebt kan je niet meer doen he?

Ten tweede: die pijn daar zal je door moeten. Het blijft niet duren hoor, ik had 2 weken pijn en dan was de pijn weg. Ook kloven zijn normaal, je kan daar wat weleda calendula spray op doen en een beetje huidolie gemengd met zuivere lavendelolie. Wel altijd met een beetje water eraf vegen voor elke voeding, want de baby hoeft dit natuurlijk niet binnen te krijgen. Dat is mijn tip die ik zelf kreeg van de vroedvrouw.

Veel succes, in het begin moet je echt doorzetten en dan is de pijn voorbij.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De grens leg JIJ en de grens ligt bij iedereen ergens anders.

Maar die pijn, ik dnek dat het hoog tijd is om een lactatiekundige in te schakelen, om eens te kijken hoe je pijnloos kunt gaan voeden.

Deel Deze Pagina