Mijn persoonlijke ervaring is dat rapley niet werkt. Yelena verslikte zich dermate dat ze alles weer uitspuugde. Wij hebben dus alles gepureerd gegeven en daar heeft ze zich nooit in verslikt. Ze zijn nu gaandeweg aan het overgaan naar kleine stukjes. Het kost wat moeite merken we, maar ze accepteert stukjes nu veel beter dan zo'n 4 maanden terug. Ze vond het wel altijd interessant om een stukje groente vast te houden en er aan te sabbelen. Zo hebben we haar ook leren eten: een stukje zelf vasthouden en dan gepureerde groente op een lepeltje aanbieden. Dat werkte hier prima. Dat is dus mijn persoonlijke ervaring, ik denk niet dat je kunt zeggen A of B is beter want elke kindje is weer anders. Als jij een goed gevoel hebt bij Rapley, probeer het over een poosje eens! Wij zijn overigens met 6 mndn begonnen met bijvoeding en pas met 8 mndn ging Yelena goed eten. Sindsdien laat ze zelden eten staan.
Zie mijn opmerkingen in het rood. Overigens geef ik mijn zoontje ook etenswaren in zn handen zoals bijvoorbeeld penne of brood of af en toe een rijstwafeltje oid. Kindjes vinden het sowieso leuk om alles met de mond te onderzoeken dus er gaat geheid wat in op deze manier. Wel gaat t stukken langzamer en eer dat er daadwerkelijk noemenswaardige hoeveelheden naar binnen gaan... Nou hoeft dat ook helemaal niet zo snel, maar toch. kaak en kauwmoteoriek zijn mijns insziens bij mn zoontje al prima ontwikkeld terwijl hij geen druppel Bv heeft gehad. Hij eet brood met korst en al en verder alles wat er in zn buurt komt. Ik wil je niet aanvallen met mijn opmerkingen maar voelde me zelf wel aangevallen door je opmerkingen...
Een fles stroomt of druppelt vanzelf leeg als je hem schuin houdt. Een borst moet je actief leegmelken. Dat doet een kind met zijn kaken. Een flessekind hoeft zijn kaken niet te gebruiken, een borstkind traint ze een paar keer per dag. Je manier van quoten vind ik wel moeilijk leesbaar overigens. Je kunt in elk geval die delen waar je niet op reageert gewoon weghalen, en de rest kun je per alinea waar je op reageert een [ QUOTE] en [ /QUOTE] (zonder de spaties) omheen zetten.
Ik gebruikte altijd flessen van Avent en alleen bij stand 3 kwam het er vanzelf uit. Deze stand heb ik overigens pas later gebruikt. Ik gebruikte tot ca 5 maanden nutriton door de voeding en dan druppelt het er echt niet vanzelf uit! Moest zelfs een 1,2,3 speen gebruiken...
Ik ga er misschien te makkelijk vanuit dat iedereen van bepaalde feiten op de hoogte is. Door onderzoek is vastgesteld dat zuigen aan de fles, niet hetzelfde is als zuigen aan de borst. De drinktechniek is anders. Iedere lactatiekundige kan je vertellen dat daardoor de mond-kauwmotoriek rond de 6 maanden beter ontwikkeld is, simpelweg omdat dit door de bv-techniek gestimuleerd is. Maar dit terzijde. Het gaat hier over rapley.
Ah dat zal misschien komen doordat Nutriton de melk verdikt he. Hoe dan ook, de drinktechniek is geheel anders.
Ik vind de rapley methode erg fijn. Mijn belangrijkste motief voor deze wijze van bijvoeden was dat ik graag een machtstrijd om het eten wilde vermijden. Niet dat ik geloof dat moeders die gepureerd voedsel geven hun kindjes dwangvoederen. Maar gepureerd voedsel is vaak alles door elkaar. Kyra kan nu zelf kiezen of ze eerst een hap courgette wil nemen, daarna een hapje gekookt ei en vervolgens een aardappeltje om maar iets te noemen. Ik geloof dat een grotere maar beperkte vrijheid minder potentieel voor drama geeft. Ook vind ik het belangrijk dat ze de smaken apart leert kennen. En het is ook wel lekker makkelijk, ze eten vroeg met de pot mee (als die iets gezonds en niet zo heftig schaft). Zo zijn er voor mij nog veel meer voordelen te noemen aan rapley, maar als een eventuele tweede kindje het er niet goed op doet dan vind ik dat ook geen ramp.
Wij hebben met de oudste gerapleyed, maar die kreeg ook wel eens een potje hoor, als we weg waren of zo en er was geen gezond normaal eten bij de hand. Met de jongste beginnen we er nu langzamerhand ook weer mee, die is nu bijna 6 maanden. Ik vind het wel een handige methode van leren eten. Ok, in het begin gaat er vrij weinig in, maar goed, dat hebben ze dan ook nog niet echt nodig. Ik vind het fijn dat mijn kind zijn eten echt leert kennen. Ik zie dat mijn baby op dit moment nog meer bezig is met het voelen, proeven, likken, sabbelen en vooral bekijken van wat hij eet, dan met het eten zelf en dat vind ik prima. Ik ga er van uit dat hij net als de oudste op een gegeven moment het wel echt op gaat eten. Tot die tijd leeft ie gewoon nog lekker op mijn borstvoeding en krijgt hij bijvoeding (ze noemen het ook niet voor niets zo, toch?).