Ze wil geen verse groente, potje wel. Tips?

Discussie in 'Voeding' gestart door Soraya, 7 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Hoi allemaal,

Volgens mij was er laatst een topic over mijn 'probleem', maar ik kan hem niet vinden.

Nova krijgt sinds een week of twee groente. Sinds afgelopen zaterdag ben ik helemaal blij zelf voor haar gaan koken (spercieboontjes en worteltjes), maar ze wil het niet. Ik kook en pureer het, maar nee hoor. Ze 'kauwt' erop en spuugt het uit. Voor de Olvarit gaat het mondje zo open.

Doe ik iets niet goed?

Met fruit is het eigenlijk hetzelfde, als ik een banaan helemaal fijn prak laat ze het staan (op 1 x na), maar een potje gaat er wel in. Ik wil het zo graag vers geven. Ik vind het op zich niet erg, een potje, maar vers is toch beter en goedkoper, denk ik.

Iemand tips?

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Mengen? Half verse worteltjes en half potje worteltjes? Misschien dat dat werkt...

Aan de andere kant, je hoeft echt niet te twijfelen aan jou kookkunst, hoor... Zo'n klein kindje snapt echt nog niet dat de worteltjes uit een potje en worteltjes die jij kookt dezelfde groente zijn... De smaak van zo'n potje is gewoon heel anders...

En verder is het denk ik ook een kwestie van volhouden. Ze leren een smaak pas goed kennen na een keer of 10 proeven, geloof ik. Het komt wel goed! Succes!

3. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Mijn vriend denkt ook dat het door de smaak komt. Zelf dacht ik dat het door de structuur komt, omdat ik het nooit zo fijn krijg als een potje. Maar ja, wie krijgt het wel zo fijn? Bovendien lijkt ze het niet vies te vinden.... Mijn kookkunsten zijn niet geweldig, maar wat kun je verprutsen aan gekookte spercieboontjes of worteltjes.

Wel bedankt voor je tip over half om half, dat ga ik proberen!

4. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Je kan de bijvoeding ook nog even laten zitten. Het is nog niet nodig. Probeer het over een week nog eens en dan alleen vers.

5. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Het CB adviseerde mij dit. Van vijf naar vier flessen met fruit en groente. Vandaar. Ze vindt fruit en groente ook echt lekker. Behalve vers....

6. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Sorry Yake, dat klinkt misschien bot en eigenwijs... Niet zo bedoeld. Ik ga even de tip van half om half proberen, als dat niet lukt, laat ik het even zo. Dan probeer ik het inderdaad over een weekje weer, want er is me wel wat aan gelegen dat ze vers gaat leren eten en waarderen.

7. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    sophie wil het hier soms ook niet, maar na flink wat geworstel zodat ik iets groente of fruit op dr lipje heb gedaan. hoor je jam jam en vind ze het lekker. ze moet het hier eerst proeven dus.. mevrouw eigenwijs

8. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    alyssa heeft dit juist met vers fruit.
    fruit uit een potje gaat helemaal op en dan wil ze eigenlijk nog meer, maar vers, niet dus.

ik denk dat ik ook de half half tip ga proberen.

met groente gaat het super.
    ik stoon de groente in de magnetron, dan pureer ik het en doe ik het in de vriezer.
    als het etenstijd is warm ik het op en dan doe ik er altijd een beetje extra water bij en met het lepeltje prak ik het zo mogelijk nog fijner.

liefs doris

9. evaatje

evaatje Bekend lid

23 feb 2007
    872
    0
    0
    Deyna vind potjes groente ook lekkerder dan vers. Fruit is gelukkig geen probleem. Nu gaat ze steeds een beetje meer met de pot mee eten.
    Het is toch ook geen ramp als ze potjes eet, komt vanzelf hoor.

10. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Ik had precies hetzelfde probleem. Ik begon bijvoorbeeld met spinazie fijn te hakken en dat in het potje te mengen, en zo steeds een beetje meer.
    Of ander eten idd mengen. tot ze uiteindelijk gewoon verse groenten en fruit eet.

11. Euhmzz

Euhmzz Actief lid

14 jun 2007
    465
    0
    0
    Hier hetzelfde "probleem". Thor wil ook alleen maar groente uit potjes, bij verse moet hij steeds kokhalzen. Ik denk ook wel dat het door de structuur komt hoor, vers blijft bij mij "plakkeriger" ook al doe ik er water bij, terwijl de potjes lopender zijn.

Fruit krijgt hij vers en dat vindt hij meer dan ok. ALs hij af en toe een potje krijgt, is hem dit ook goed hoor. Hij eet gewoon echt alles, behalve dan verse groentehap :)

Ochja, qua vitamines enzo zijn potjes evengoed hoor. En na een tijdje gaan we opnieuw proberen vers te geven en dan zien we wel. Komt wel vanzelf!

12. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Vanavond is het gelukt! Ze heeft er niet zoveel van gegeten, maar toch, het begin is er. Ik heb een aardappeltje en wat kookvocht erbij gedaan en dan is het papje een stuk gladder.

Morgen weer proberen! Bedankt voor alle reacties :D!

13. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het is een kwestie van blijven aanbieden en geduld hebben. Vers heeft meer smaak en structuur als een potje. Een kind heeft nou eenmaal tijd nodig om aan een bepaalde smaak te wennen.

Je kind heeft het eerste jaar genoeg aan melk, ze hoeven niet meteen te eten. Maak er geen strijd van, het eten komt vanzelf wel.

14. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Die potjes smaken inderdaad nérgens naar. Mama's potje is echt lekkerder, al zeg ik het zelf.

Jingels, het probleem is hier dat ze haar flessen half laat staan op het moment. Ik krijg net de minimale hoeveelheid erin door tussendoor (en 's avonds laat als ze slaapt) nog af en toe een flesje aan te bieden en hopen dat ze er wat van drinkt. Het is heel gek. Fruit gaat erin als koek. Maar ook als ik dat weglaat is ze niet dol op de fles. Nu is het even zo hoor, het kan morgen weer anders zijn. Ze is nogal wispelturig met haar eetbehoefte :D...

15. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Dat geeft niets, vertrouw een beetje op je kind, ze weten zelf heel goed hoeveel en wat ze nodig hebben. Vaak als er weer een periode van harde groei aan komt eten ze ook meer.
    Het komt goed hoor ;)

16. boterbloem

boterbloem Actief lid

20 apr 2007
    215
    0
    0
    Hoi,

Natuurlijk vind er niets mis mee als je potjes gebruikt (iedereen z'n keus) en geen kind is het zelfde :D

Ik heb al gelijk mijn zoontje laten wennen aan zelfgemaakt, maar ik maakte het heel erg fijn, gewoon door de staafmixer en dan met een scheut water erdoor, dan zit er echt geen structuur in..
    Nu hij ouder wordt (nu al 7,5 mnd) maak ik het steeds groffer en kook ik voor een week en vries het in. Dan hoef je niet elke avond te "prutsen"

Ps: mijn kookkunten zijn ook niet super, maar hij lust het :)

17. Euhmzz

Euhmzz Actief lid

14 jun 2007
    465
    0
    0
    Heb je al geprobeerd de melk met een lepeltje te geven?
    Ik ken nog iemand waar het zo was en die wilde de pap nog wel maar niet de fles...

18. evaatje

evaatje Bekend lid

23 feb 2007
    872
    0
    0
    je kan ook voor de smaak wat voeding (melk) door het eten doen, om het wat smeuiger te maken.

19. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Ik heb het inderdaad geprobeerd met een lepeltje, ze hapt en spuugt het gewoon weer uit. Ze eet wat ze minimaal moet eten, ze groeit goed en is heel vrolijk. Daar ga ik maar van uit! En zoals ik al zei, het kan ieder moment omslaan. We hebben al eerder deze periodes meegemaakt.

20. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    jouw verse groente en fruit zit veel meer smaak aan dan aan de potjes als ik de potjes proef en mijn eigen eten, tja voor ons is het dan makkelijker om te zeggen ik eet dat lekkere verse, maar voor hun niet, melk heeft geen overdreven smaak en vers groente en fruit natuurlijk wel.

ik zou zeggen laat het even en geef gewoon de potjes als ze die wel goed eet, en probeer later eens wat half om half te mengen of er wat meer melk doorheen te gooien. ik heb hier hetzelfde gehad en uiteindelijk eet ze nu wel gewoon met de pot mee en vindt ze de potjes alleen maar lekker als ik er zelf iets meer smaak aan toevoeg (klein beetje maggi of jus)

Deel Deze Pagina