Onze dochter hebben we vanaf 4 maanden voorzichtig met een lepeltje laten kennismaken. Nu, bijna 2 weken verder, eet ze 100 gram fruit! (4 ijsblokjes) Ik had eerst 50 gram eergisteren, ze keek zo verrukt naar het bakje en de lepel dat ik nog 50 gram heb ontdooid. En ja hoor die gingen er ook helemaal in! Mag dat al wel zo snel 100 gram? Ze laat er overigens geen fles om staan. Soms drinkt ze iets minder, soms iets meer. Ze slaapt nog steeds de nachten van 20.30 t/m 05.45 Groente lust ze iets minder. Gisteren, naast de 100 gram fruit ook 100 gram groente proberen aan te bieden maar ik heb zelf het idee dat dat echt teveel is. Die hebben we dus niet meer gegeven. Ze lust het wel maar ik moet haar natuurlijk niet volproppen.
Oja met fruit is het dan dit: 05.45 180/6 09.30 150/5 12.00 100 gram fruit 12.30 120/4 (meer melk spuugt ze uit) 16.00 150/5 19.30 180/6
volgens mij is de regel jij bepaalt wat je baby eet en je baby bepaalt hoeveel er gegeten wordt. maar misschien voor de zekerheid aan de voedingsdeskundige hier vragen?
Die potjes zijn ook 100 grm dus moet kunnen lijkt mij. Hier heb ik eerste 2 maanden wel potjes gegeven en ze gingen beide direct leeg. Dus ik denk dat het mag en kan.
Met als aanvulling: VOOR 6 maanden mag vaste voeding GEEN melkvoedingen vervangen. Dus zolang ze minimaal 4 flessen of 4 keer borstvoeding, is het prima.
Nou dat ligt er ook maar aan hoeveel fv he. Hier kreeg ze 1,2 liter per dag aan fv. Dan mag het wel een fles of wat vervangen . Maar inderdaad tot 7 mnd zeker 4x180/6 en tot 6 mnd volgens mij het liefst 5x180/6
1,2 liter is niet conform richtlijn dus daar hield ik even geen rekening mee (ben erg brave burger) 4 voedingen is voldoende (ongeveer 800 ml vocht is voldoende voor een baby) maar het mogen er ook 5 zijn.
5x 180/6 kan ze niet op vrees ik met bijvoeding. Dan zal ik moeten kiezen. Wil iig niks volproppen of het in een bepaalde tijd doen.
Wat eet ze nu dan qua flessen. Zolang ze maar minimaal op 800 cc zit per dag is het niet heel erg. Maar als ze echt een fles laat vallen door bijvoeding zou ik stoppen. Fles is belangrijker.
Vandaag had ze om 5.30 een fles en 9.30 fruit maar om 11u wilde ze persé een fles. Dus dat met die flessen zit wel goed. Ze krijgt nu (met uitzondering afgelopen weekend, ze maakt er een potje van ) 05.30 / 06.00: 180/6 09.30: 160/5 12.00: 100 gram fruit 12.30: 160/5 16.00: 160/5 17.30: groente (meestal rond de 100 gram, soms iets minder) 19.30:180/6 Ze krijgt geen rijstebloem. Werkt niet, het is geprobeerd maar ze slaapt er niet langer op. Ze mist het ook niet, ze is altijd tevreden na een fles. Ik ben bang dat als ik 5x180 + bijvoeding geef, dat ze teveel krijgt. Is die 'bangigheid' terecht? Ze woog 1,5 week geleden 5,5 kg. Zal nu niet veel veranderd zijn of een paar honderd gram erbij vermoed ik. Ze groeit niet extreem hard.
Nee hoor hoef je niet bang voor te zijn. Maar als ze niet meer op krijgt dan nu is dat inprincipe ook niet erg. 800 cc heeft ze nu gewoon nog nodig sommige drinken minder en sommige meer. Maar zou 800cc aan houden.
5x180 is wel 1 liter aan vocht (incl de schepjes is dus 200 per fles) + bijvoeding vind ik wel heel erg veel voor een uk. Ik kan misschien de ochtendfles wat groter maken, 9.30 fruit en dan 11.30 de 160/5
Hier 4 flessen van 150/5 komt dus ook lang niet aan die 800cc Meer wilt ze niet..uit n 5e.fles drinkt ze miss 20cc en wilt dan niet meer. Verder eet ze heel goed groente en fruit.
Waar komt die minimaal 800cc vandaan? Is het niet 150cc x kilo lichaamsgewicht? Bijvoeding is voor erBIJ.
Bijvoeding is inderdaad voor erBIJ, ik wil laten kennismaken maar blijkbaar vind ze het erg lekker ik zoek dus naar een goed schema, als ze een keer bijvoeding laat schieten vind ik het niet erg. Ze drinkt toch prima de flessen.
Ja dat is apart, die 800cc...volgens mij is het inderdaad 150cc per kilo lichaamsgewicht met een maximum van 1000cc en heb je na 6 maanden pas met 800cc te maken, maar dan als maximum. Het is heel simpel: voor 6 maanden mag iets anders dan melk de melk niet verdringen. Dus als een kind minder melk drinkt als het BIJvoeding krijgt, dan moet het minder bijvoeding krijgen. Hoe moeilijk is dat nou te begrijpen