Het is niet meer leuk. :(

Discussion in 'Borstvoeding' started by Ago, Dec 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    #1 Ago, Dec 6, 2013
    Last edited: Dec 6, 2013
    Ik vind er niks meer aan en dat wil ik helemaal niet. Ik wil zo graag van de bv genieten maar gevoelsmatig is het al 5 maanden geplaar.

De eerste 3-4 maanden enorme overproductie nu net de 4 maanden periode gehad en een menstruatie.
    Inmiddels is ons mannetje zich enorm aan het overstrekken tijdens het voeden, is hij onrustig totdat er een tsr komt en heeft hij veel lichtere plasluiers en tot overmaat van ramp heeft hij sinds gisteravond het bijten uitgevonden. :(
    Ik wordt hier echt verdrietig en gefrustreerd van. Dit is toch niet hoe het moet zijn? Onze dochter heeft een jaar lang gekolfde melk gedronken en nu denk ik soms dat dat makkelijker was dan live voeden...

Kan iemand me vertellen of het nog leuk gaat worden? :( Ik wil er zo graag van genieten.
    En wat kan ik aan dat bijten doen? En wat zou een reden kunnen zijn voor het overstrekken dat hij nu doet? Ik kan in elk geval niks van spruw o.i.d. ontdekken. Hij heeft reflux maar dat is onder controle met medicatie.

Maandag ga ik in elk geval even naar het weeguurtje om te kijken hoe het nu met z'n groei gaat. Hij heeft gelukkig genoeg reserves, maar ben wel een beetje bang dat hij dadelijk te weinig vocht binnen krijgt.

2. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

Jan 12, 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    ag wat jammer! hier is het ook met periodes wat lastiger (geweest) maar er komen altijd gelukkig ook betere periodes! en als ze dan weer rustig vol vertrouwen liggen te drinken is het voor mij altijd weer gelijk genieten!
    julian ging bijten toen hij tandjes kreeg en ik ben gewoon even boos geworden toen hij dat deed!
    hou vol...

3. Corry

Corry Bekend lid

Aug 14, 2012
    622
    0
    0
    He wat naar,
    Ik heb ook een periode gehad dat ik met kunstvoeding in mijn handen heb gestaan omdat ik het niet meer wist (en sommige mensen opperde dat dit alles zou oplossen) Nou ik ben zielsgelukkig dat ik mijn gevoel achterna ben gegaan en gewoon door heb gezet. want juist nu heb ik er de voordelen van! Pas zelfs nog op een verjaardag. Ik legde mijn zoon aan in een rustiger hoekje (zoon is nogal nieuwsgierig) En binnen vijf minuten had hij gedronken. Ik hoefde niet met flesjes te klungelen en water te vragen enz enz. iedereen keek me erna verbaasd aan, heeft hij nu al gedronken????? En ik natuurlijk heel trots JA geantwoord :D
    Maar ik weet niet hoe het kolven bij je vorige kindje ging maar PETJE AF hoor!!!
    Maar mijn mening of het nog leuk wordt: JA! ABSOLUUT!!!! nu hopen dat jij daar ook snel achter mag gaan komen. (en ik geef niet eens veel langer BV dan jij ;)

4. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    @borisboef:
    Ik schrok me ook te pletter toen hij voor de eerste keer beet. Gelukkig heeft hij nog geen tandjes, maar zeer deed het evengoed. Dus ik reageerde ook meteen van 'niet doen!'. Maar hij heeft het daarna nog een aantal keren gedaan...
    Ik wil het heel graag volhouden en hoop ook dat dat lukt.

@corry:
    Ja, dat gevoel van overstappen op KV heb ik dus ook. Terwijl ik ook weet dat het geen oplossing is en ik het eigenlijk ook niet wil. Ik ga maar proberen om het nog vol te blijven houden en ik hoop écht heel erg dat je gelijk hebt in dat het nog leuk wordt en dat die periode ook snel mag komen!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ah wat jammer voor jullie!
    Ik herken het wel hoor, de eerste maanden was bv echt geen rozegeur en maneschijn (gelukkig vergeet je na een tijdje veel weer). Poeh rond vier maanden voelde ik me echt geclaimd! Maar hoe langer hoe leuker, dat wel. Die momenten als ze naar je lachen, als je echt communicatie hebt, als ze je echt laten merken hoe blij ze met je zijn...

6. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij bijten kun je cosequent afkoppelen (pinkje), duidelijk nee zeggen, en heel even wachten met weer aanleggen.

En kijk nog eens goed naar je "schema", voed jo nog echt op verzoek? Soms sluipen er gewoontes in, zoals na het slapen drinken oid. Het kan dan helpen om weer eens goed op hongersignalen te wachten, kans bestaat dat hij dan wat beter doordrinkt ook.

7. Snootches

Snootches Actief lid

Jun 18, 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
  8. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,076
    2,220
    113
    Brabant
    Tips heb ik niet, maar wil je wel zeggen dat kv geen oplossing is. Wat een gezeul Eg. Ik moet afbouwen, maar wat een gestress. Schepjes tellen, hoeveel wanneer etc etc.
    En.. ze slaapt niet meer door.

Zo. Ik hoop dat dit ook weer een beetje motiveert:)

9. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Goed artikel! Bedankt voor de link....

10. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Ik vond het rond de 5 maanden ook best lastig. Onrustig drinken etc. Maar omdat ik zovee, moeite had gedaan om hem aan de borst de krijgen en dat pas met 3 maanden volledig gelukt was, wilde ik hoe dan ook tot 6 maanden door gaan. Toen ging het weer super lekker en uiteindelijk bijna een jaar gevoed totdat hij zelf niet meer wilde.

Ik zou het nog een paar weken aankijken en mocht het niet beter gaan kun je altijd nog stoppen. Of kolf wat voedingen en geef af toe de fles.

11. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Dank je voor al jullie reacties! Ik wil ook nog niet stoppen maar baal er zo gigantisch van dat het niet lekker loopt. Ga vanochtend even een keer extra laten wegen. Misschien zie ik het verkeerd en krijgt hij wel meer binnen dan ik zelf denk. Ik hoop eigenlijk dat dat zo is... Gisteren met mijn man over gehad en ik ga sowieso tot de 6 maanden door. En ik hoop dat het dan vanzelf al lekkerder loopt zoals sommige van jullie ook ervaren hebben.

Ik zie de kv ook zeker niet als oplossing. Er komt overigens ook nog bij dat hij in het verleden prima uit de fles dronk en dat tegenwoordig niet meer wil. Merk wel dat de omgeving dat hier toch als oplossing ziet. Gisteren met manlief over gesproken en hij gaf gelukkig aan dat hij juist heel trots is dat ik nog bv geef, maar dat hij ook ziet hoeveel mij dat momenteel kost. Aan de hand daarvan besloten het nog een maand aan te kijken en dan opnieuw te evalueren.
    @dirksmama: dank voor het delen van jou ervaring. Dat geeft weer hoop dat het hier ook beter moet gaan straks.
    @moniponi: ik heb het laatst nog eens geprobeerd. Na het wakker worden gewoon lekker in de box laten spelen. Na een half uurtje was hij gretig op z'n knuisjes aan het sabbelen, maar hij dronk er niet beter door helaas.
    @snootches: dank voor het artikel ga het zo meteen doornemen.
    @ taliaa: jazeker! :)
    @mopje: jou ervaring geeft me weer moed. Dank je!

12. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Wat vervelend dat t nog niet zo lekker loopt, maar wel herkenbaar hoor en het wordt echt beter! Hopelijk is hij goed gegroeid en krijg je er daardoor weer het vertrouwen in dat hij genoeg binnen krijgt!

Je schrijft dat hij reflux heeft en dat dat nu wel onder controle is gelukkig! Heb je er wel al aan gedacht dat hij er misschien KMA bij zou kunnen hebben? Dat zou een verklaring kunnen zijn van het overstrekken.
    Toen iemand mij dat hier zei dacht ik gelijk nee joh, dat heeft hij echt niet! ( had af en toe wel een eczeem plekje en vaak verstopping, maar niet zo heftig als wat ik op mijn werk wel eens zie bij de kindjes )
    Uiteindelijk toch maar een koemelkvrij dieet gaan volgen en jemineetje wat een verschil!!

13. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    #13 Ago, Dec 9, 2013
    Last edited: Dec 9, 2013
    @engeltje: volgens de KA heeft hij geen KMA. Heeft verder ook geen klachten als exceem, verstopping o.i.d.

@allemaal:
    Ben net bij cb geweest. Hij is wel gegroeid, maar heb net z'n curve ingevuld op bv.com en hij buigt wel heel duidelijk af. Weet niet zo goed hoe ik hier een afbeelding moet plaatsen...? Zou handig zijn als jullie even kunnen meekijken/denken.

14. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Kun je er een foto/printscreen van maken? Daarna kun je het hier als afbeelding plaatsen door op het paperclipje te drukken en de rest wijst zich vanzelf.....

Als je een iPhone hebt moet je de bovenste knop van de telefoon tegelijk indrukken met de grote ronde knop en dan staat hij bij je afbeeldingen.

15. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    #15 Ago, Dec 9, 2013
    Last edited: Dec 9, 2013
    Dank je voor de instructie! Bij deze dus. Heb de curve van TNO er ook even bijgezet, maar daar (logisch) hetzelfde resultaat.
    Als hij de WHO curve was blijven volgen dan had hij nu ongeveer 9500 gram mogen wegen, hij woog er vanochtend 8950. Dat verschil vind ik zelf best groot.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of dit er volgens jullie bij hoort of niet..

Attached Files:

• WHO.jpg
      WHO.jpg
      File size:
      32.2 KB
      Views:
      10
    • TNO.jpg
      TNO.jpg
      File size:
      23.7 KB
      Views:
      7
  16. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt omdat het wat afwijkt van zijn eigen lijntje, maar hij zit toch nog super goed in het groene? Helemaal bovenin!
    Als je onzeker bent zou ik gewoon anders wat vaker naar het weegmoment gaan, kan je het wat meer in de gaten houden.
    En verder proberen te genieten van de momenten dat je kleintje aan je borst drinkt. Het is maar zo'n korte periode vaak (oke, sommige kindjes willen wel 3 jaar, maar velen willen dat niet)
    Mijn man zegt altijd, bekijk het per week, je hoeft nu niet te beslissen wanneer je wil stoppen. (ben als de dood voor de tandjes krijg fase)

17. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    @mamavananne: ik weet inderdaad dat hij nog ruim in het groene zit en sowieso boven gemiddeld is. Maar het gaat mij er vooral om dat hij qua groei ineens veel minder hard gaat. Doordat hij ook zo onrustig drinkt had ik dat dus wel verwacht, het gevoel dat hij minder binnenkrijgt dan voorheen klopt dus.
    Hij is nu de helft aangekomen van wat hij normaal gesproken aankomt.
    Over 2 weken hebben we een afspraak bij de KA vanwege zijn reflux daar wordt hij ook weer gewogen dus dan weet ik hoe het de komende periode gegaan is.

Ik wil heel graag genieten van de momenten dat hij drinkt. Alleen als hij continue overstrekt en onrustig is tijdens het voeden dan is dat heel moeilijk. Frustratie neemt dan de overhand...

Anderzijds moet ik mezelf misschien niet te veel blindstaren op de curve omdat hij verder over het algemeen wel heel tevreden is...

18. 2debaby

2debaby Actief lid

Feb 25, 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Volg je gevoel. Doe wat jij denkt waar je kindje op dit moment het beste mee af is.
    Ik heb m'n eerste 9 maanden gevoed, heerlijk van genoten, nooit ergens problemen mee gehad. Bijten was idd zo afgeleerd met de truc met de pink er even tussen.
    Nu met de 2e ben ik na 3 weken gestopt. Stuwing en aanschieten zorgden voor pijn gedurende de hele voeding. Zowel links als rechts. Het voeden is een halve week prettig gegaan en vervolgens weer de hele voeding zo'n pijn. Ik werd ook ontzettend gefrustreerd. Ook als hij zo onrustig deed, niet goed wilde happen en ondertussen maar huilen en huilen omdat hij wel honger had. Huiluurtje iedere nacht. Ik werd gewoon boos, hoe erg ik het ook vind om dat te zeggen, kind kon er ook niets aan doen.
    Ik kreeg (gelukkig?) blaasontsteking en doordat ik zelf allergisch ben voor een groot aantal penicilline en antibiotica kon ik alleen behandeld worden met iets wat niet met borstvoeding samen ging.
    Hierdoor moest ik stoppen en kon ik evt 4 dagen later weer opnieuw starten met de bv. Maar toen ik zag hoe rustig m'n zoontje werd van de fles, hoe hij echt voeding leek in te halen, niet meer onrustig aan het drinken was en veel beter ging slapen was voor mij de beslissing snel gemaakt om te stoppen.

Ik weet dat bv qua samenstelling het allerbeste is voor je kindje, maar ik ben ook van mening dat rust, goed slapen, weinig huilen, rustig kunnen drinken en een gelukkige mama ook heel erg belangrijk is voor een baby.

Meid, heel veel sterkte met het bv, geef het rustig een eerlijke kans, maar laat het niet de hele babyperiode negatief overschaduwen wanneer het je zoveel pijn en moeite kost. Je kindje is maar heel even zo klein.
    Neem evt contact op met een lactatiekundige bijv, die kan zelfs bij je langskomen voor advies!

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,822
    5,957
    113
    Female
    Waar je ook rekening mee moet houden, is dat bv kindjes rond de 4/5 maanden een dip laten zien in de groei. Dat hoort bij de fase waar ze in zitten. Alles is interessant behalve drinken bij mama.
    Jouw kindje is iets ouder, maar wat ik bedoel te zeggen, een dipje is niet erg. Voorheen was het een prachtige curve. Nu buigt het iets af. Maar echt waar, als ze groter zijn en niet meer van de borstvoeding afhankelijk, krijg je ook dat soort momenten. Dat ze opeens een enorme groeispurt hebben, of dat het even wat minder is allemaal. Mijn zoontje van 2,5 bijvoorbeeld, heeft momenteel maar weinig trek. Zelfs een boterham met hagelslag gaat met moeite er in. Terwijl hij voorheen als een bootwerker at :)

Natuurlijk is het belangrijk dat je productie in orde is. Zou het helpen om de neusspray eens te proberen, zodat je TSR wat sneller komt?
    Het onrustige aan de borst, het kan een oorzaak hebben, maar ook niet....ik weet nog wel dat er soms toch wat periodes waren dat baby wat minder blij was met alles, en dat uitte zich ook aan de borst. En dan, zonder dat je het door hebt eigenlijk, is het ook weer verdwenen en heb je opeens weer je gezellige tevreden mensje terug..
    Succes!

20. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    @2ebaby:
    Dank voor je reactie. Je berichtje raakt me merk ik.. Ik herken wel veel in je verhaal over hoe je je dan voelt. Ik kan er ook echt super chagrijnig van worden en dat komt natuurlijk niemand ten goede..
    Je hebt zeker gelijk als je zegt dat rust, slapen een tevreden kindje én mama ook heel belangrijk zijn.

Lacatiekundige, daar heb ik het straks met mijn man toevallig ook nog over gehad. We gaan het de komende twee weken even aankijken, dan hebben we een weegmoment bij de KA en kunnen we daar ook nog mee overleggen (want wellicht ligt het overstrekken tijdens het voeden toch weer aan de reflux?). Aan de hand daarvan vervolgens wel/niet een LK inschakelen.

@zoe:
    Ik weet idd dat er bij 4 maanden sowieso vaak een dip is. Al heb ik die bij de oudste niet gezien. En een dip is ook prima als dat erbij hoort natuurlijk, maar omdat hij nog steeds onrustig drinkt vraag ik me af wanneer het dan gaat bijtrekken.

De neusspray heb ik al een tijd in huis. Soms krijg ik er heel snel een tsr mee. Soms doet het helemaal niks.

Ik hoop dat de onrust aan de borst gewoon een fase is. Dat je daar gelijk in hebt en dat het heel snel weer over is zodat we weer kunnen genieten van het voeden...

Share This Page