7 maanden geleden ben ik na een lange dag waarin vanalles is gebeurd en geprobeerd uiteindelijk met een keizersnede bevallen. De gynaecoloog heeft me toen het advies gegeven om een half jaar niet zwanger te worden. Dat half jaar is voorbij en ik wil wel weer. Ik wil de kinderen graag dicht bij elkaar. Het gaat goed met de eerste en het zal zwaar zijn twee van die kleintjes maar de voordelen zin voor mij groter dan de nadelen. Ook gezien mijn leeftijd. Maar ik ben ontzettend bang om weer zo'n bevalling te krijgen. Ik word met 36 werken overgedragen naar het ziekenhuis en er zal goed beoordeeld worden of het natuurlijk kan of met keizersnede moet maar toch vind ik het eng. Waar kan ik met deze angst terecht? Misschien zelfs al voor eventuele zwangerschap.
Hoi Duizeltje, wat goed dat je dit nu al aangeeft en niet pas als je al weer zwanger bent. Het is heel belangrijk je angsten en vragen erover al op tijd op een rijtje te hebben en te bespreken. Je kunt sowieso je verloskundige bellen. Die kunnen een preconceptioneel gesprek met je houden over bv dit soort dingen. (let er wel op dat niet alle verzekeraars dit gesprek vergoeden). Je kunt ook de poli gyn eens bellen. Tot een jaar na behandeling kun je zonder tussenkomst van de huisarts contact opnemen met de arts/afdeling. Wellicht dat zij je kunnen helpen. Want dit soort vragen over vorige bevalling komen steeds meer. Niet dat vervelende bevallingen meer voorkomen, maar er wordt wel meer en beter over gepraat. En dat is heel belangrijk. Er is niet een bepaald meldpunt of stichting o.i.d. speciaal voor dit soort vragen. Mocht het via de vk en gyn niet gaan, zul je toch langs de huisarts moeten denk ik. Ín de zwangerschap kun/moet je sowieso een consult bij de gyn krijgen in je eerste trimester ivm de keizersnede. Maar dan kun je ook wel meteen je angsten en vragen kwijt. Groetjes Brigitte