Vaste baan zit er niet meer in

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 7 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Vaste baan zit er niet meer in
    Het is vrijwel onmogelijk om nog een vaste baan te krijgen. Vorig jaar kregen in Nederland slechts 2000 mensen een vast contract aangeboden, meldt uitkeringsinstantie UWV. Dat is 97% minder dan in 2010.

Werkgevers laten nieuw personeel vooral nog werken op basis van een tijdelijk contract van langer dan een jaar. Vorig jaar telde het UWV (pdf) 368.000 van deze contracten, tegen 227.000 in 2010.
    UWV verbijsterd door daling
    Het UWV is verbijsterd door de daling, zegt een woordvoerder in Trouw. De enorme daling staat 'niet in verhouding tot de daling in eerdere crisisjaren'. "Vermoedelijk heeft het te maken met de aanhoudende onzekerheid die boven de markt hangt, maar dat weten we niet zeker".
    Keten van tijdelijke werknemers
    Langdurige tijdelijke contracten voor niet-tijdelijk werk zouden uitzicht moeten bieden op een vaste aanstelling, maar dat gebeurt in de praktijk niet. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) gebruiken werkgevers steeds vaker 'ketens van tijdelijke werknemers' (pdf).
    Bouw als voorbeeld
    Het UWV geeft de bouw als voorbeeld. Daar is het aantal mensen met een vast contract met 4000 afgenomen, terwijl er 12.000 vacatures voor mensen met een tijdelijk contract, uitzendkrachten en zzp'ers bijkwamen.

2. Dana

Dana Niet meer actief

Ja dit is niet echt een verrassing, je hoort niet anders.

3. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    no shit sherlock...
    En dan mag er ook nog wel bij verteld worden dat de vacatures die er staan 9 vd 10 x spook vacatures zijn (in ieder geval in de ICT) die men heeft laten staan en tot degene die ze nu hebben zijn contract afgelopen is en ze weer een nieuwe nodig hebben.
    Vacatures waarvan mijn man al maanden geleden te horen heeft gekregen dat deze al gevuld zijn staan er nu nog. Soms wordt hij zelfs weer gevraagd voor dezelfde vacature bij het zelfde bedrijf als een half jaar geleden (en een leuk detail daar aan is dat die headhunters nu nog steeds niet kunnen lezen en dus werk aanbieden waar mijn man niks mee kan, helaas)
    Jammer genoeg heeft het UWV dit nog steeds niet door (OF willen ze het niet door hebben) en roepen nog steeds dat er nog zoveel vacatures staan. ;)

4. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Idd

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Krijg hierdoor het idee dat mijn man de laatste lichting zal zijn van werknemers die 12.5 / 25/ 40 jaar in dienst zullen zijn.

6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.030
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    En als je een vaste baan hebt, wordt je daar tegenwoordig veel makkelijker uitgekinkeld :x.

Om op de ICT verder te gaan, toen mijn vriend uit zijn huidige functie ontslagen werd, stond diezelfde functie bij zijn werkgever nog onder de vacatures... Mijn vriend werd ontslagen omdat ze voor 20 van de 60 werknemers met die functie geen werk hadden.

7. linde90

linde90 Niet meer actief

Ik ben echt heel dankbaar voor mijn vast contract.
    Na mij zijn er geen meer gegeven.
    Ike denk dat als ik dit niet had gehad er nu uitgelegen had....

8. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    j is al jaren zo dat het amper tot niet gegeven wordt
    voorheen begon je met een half jaar of jaar contract

ik mag nu blij zijn als ik volgende week aangenomen wordt met een 3 maanden contract.....
    zoja dan krijg ik 3 maanden, 6 maanden en daarna een jaar en daarna kan ik waarschijnlijk oprotten......en begint de ellende weer opnieuw
    en wordt ik steeds oninteressanter want CV is groter,en ik wordt ouder....

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Mijn man is vorig jaar van baan gewisseld en gelijk een vast contract, dus het gebeurt echt nog wel.
    Nu heeft het bedrijf waar hij werkt geen last van de crisis.

10. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik ben ook echt superblij dat zowel mijn vriend als ik een vast contract hebben. We zitten allebei wel in een sector waar het steeds slechter mee gaat dus even duimen dat 1 van ons of beide er toch niet uitvliegt..

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Nou als ik dit lees dan mag ik wel heel blij zijn met het vaste contract die ik vorig jaar heb gekregen!
    Ik ben dus 1 van die 2000!

12. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    mag ik vragen wat je bron is?
    op nieuwssite's zie ik het nog niet staan

13. Babystew

Babystew Niet meer actief

Jeetje, hier was mijn vriend dan ook 1 van die 2000. Heeft echt geluk gehad zo te lezen!!

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.672
    1.432
    113
    hier blijven we hopen dat mijn man ook ooit nog weer een vast contract krijgt mara het blijt schipperen, per 1 april mot zijn contract verlengd en het bedrijf geeft nog steeds geen duidelijkheid en meldde gisteren zelfs 4 ontslagen op ene andere afdeling dus ben er bang voor, als het goed is weten we morgen meer ;), maar denk dat we weer op zoek mogen naar wat anders.

15. Babystew

Babystew Niet meer actief

Ik duim voor je man Blaine!

16. adi

adi Niet meer actief

Het gaat om direct een vast contract bij indiensttreding, dat wordt idd bijna nier gegeven.

Er worden nog zeker veel contracten omgezet naar vast.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Bij ons ook nog steeds vaste contracten voor indiensttreders...
    Bij de grote concurrenten ook...

18. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.672
    1.432
    113
    Dank je:)

19. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik werd 1 dag voor mijn contract periode ( en ik dus een vast contract kreeg ) Uitgenodigd op kantoor dus ik dacht ah dat zal wel zijn om mijn vaste aanstelling te tekenen.

Nou je raad het al: Morgen verloopt je contract en je hoeft niet meer terug te komen. Ik was dus compleet in shock!
    ( owh en dit mag dus gewoon aangezien het gaat om het verlengen van een contract en die hoeven ze niet op te zeggen volgens de bond )

20. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ja, dat soort mensen is duidelijk niet belast met gewoon fatsoen. Lullige manier Alessandro. En waarschijnlijk zeggen ze dan niks omdat ze denken dat je anders de kantjes er af zult gaan lopen ofzo.

Deel Deze Pagina