Mag je medicatie, in een verpleegtehuis uitdelen zonder dat je geregistreerd bent bij de wet BIG? En mag je insuline spuiten als je wel bevoegd en bekwaam bent, en getoetst (en gehaald) maar niet geregistreerd staat bij wet BIG?
Ja, zolang je er maar een opleiding voor hebt. Ik ben verzorgende IG en ik heb mijn opleiding in een verpleeghuis gehad en mocht/moest medicijnen delen, anders haalde ik mijn opleiding niet. Verzorgenden IG staan niet geregistreerd in het Big-register. Dat geld ook voor insuline spuiten. Je moet je wel houden aan de richtlijnen van de wet Big, dat wil zeggen dat je dus elke zoveel jaar (afhankelijk van om welke verpleegtechnische handeling het gaat) opnieuw de theorie moet leren, een toets moet maken en je bevoegdheid moet halen.
Bedankt voor je uitleg. Het gaat hier niet om de opleiding Verzorgende. Maar opleiding Woonbegeleiding Spw niveau 4.
Als jij de verplichte medicatie cursus hebt gedaan mag jij medicatie delen. (Als woonbegeleider) Dit bekend dat je bevoegd bent. Bekwamenheid word je door het te doen. zelfde geldt voor insuline spuiten. Overigens heb jij nooit een certificaat ergens voor gehaald waarop staat 'medicatie cursus' zou ik geen pil aanraken. Dit klinkt misschien wat overdreven maar jij bent dan strafrechtelijke te vervolgen als het fout gaat en je instelling mag een hele grote boete gaan betalen en je bent naar grote waarschijnlijkheid je baan en je goede naam kwijt (je vog dus) en tegenwoordig krijgen de meeste opleidingen (wat vroeger de spw was) een soort van medicatie cursus maar je bent pas bevoegd als je de gene hebt gedaan die verplicht is op je instelling Overigens is het als je BIG geregistreerd bent dan ben je vaak echt een medische professional. Dus verpleegkundig enzovoort en dan ben je niet meer strafrechtelijk te vervolgen maar kan je voor de tuchtrecht komen en kan je uit je ambt worden gezet. En Die moet je 1 keer in de zoveel tijd weer behalen. Dit gaat trouwens ook gelden voor woonbegeleiders en dergelijk. De medicatiecursussen worden zwaarder en je moet hem 1 keer in de zoveel tijd over nieuw doen.
Hiervoor moet je gediplomeerd zijn, niet geregistreerd. Ik heb een agogische HBO-opleiding waarin medicatie en verpleegtechnische handelingen geen onderdeel waren. Voor mijn huidige baan moest ik dus nog een cursus doen. Medicatie is een eitje, verpleegtechnische handelingen wat moeilijker Maar ik ben dus ook niet BIG-geregistreerd en doe dit wel.