Mijn zoontje wordt over 2 weken 6 maanden. Hij krijgt tot nu toe nog enkel borstvoeding, 4 voedingen op verzoek per dag. Overal lees je lijstjes met 'symptomen' waaruit je zou kunnen opmaken of je kindje eerder aan bijvoeding toe is. Maar ik heb heel erg de neiging om op uitsluitend borstvoeding te willen blijven, ookal zijn een aantal van de tekenen echt wel aanwezig: - Hij sabbelt op zijn handjes (spuugt de speen zelfs uit om op zijn handjes verder te gaan, maar ach, hij zit meestal als hij moe is met de vingers in zijn mond) - hij stopt dingen in zijn mond (ja, logisch, dat doen kindjes die al wel vast voedsel eten toch ook?!) - hij heeft aandacht voor als wij iets eten (maar hij kijkt alleen, hapt of smakt niet) - hij wordt de laatste week 'S nachts een keertje wakker, terwijl hij vanaf 3 maanden al doorsliep. Maar hier zit mijn grote maar: dit is niet omdat hij dan honger heeft. Dan is hij op zijn buik gedraaid, en kan niet meer slapen daardoor. Leg je hem terug op zijn rug, even een knuffeltje en valt hij weer in slaap. En gisteren heeft hij zelfs de avondvoeding overgeslagen. Hij heeft gisteren 3 voedingen gevraagd en vannacht weer als een roosje geslapen. Dus dat hij méér wil drinken gaat juist ook niet op. Ik ben begonnen met de eerste hapjes klaar te gaan maken (die staan nu in de vriezer) maar ik ben zowat mezelf ertoe aan het dwingen dat hij vanaf 6 maand vast voedsel zou moeten gaan eten omdat dat is wat overal gezegd wordt. Ben ik nou gewoon aan het negeren en aan het weerleggen dat hij wèl aan eerste hapjes toe is, en houd ik hem klein door hem nog geen vast voedsel te geven? Wat zouden jullie doen?
Waarom zou je nog langer wachten dan zes maanden? Ik denk dat het antwoord al in je vraag zit. Ik zou wel met de 6 maanden beginnen met bijvoeden. Simpelweg omdat kindjes ook een keer moeten leren om vast voedsel te eten, leren drinken uit een bekertje, etc. etc. Die tekenen voor het starten met bijvoeding zijn (vlgs mij) vooral bedoeld voor kinderen die vóór de 6 maanden al interesse in vaste voeding tonen. Zou verder gewoon de richtlijnen van voedingscentrum volgen. Dan kun je het m.i. nooit verkeerd doen! Daar begint het grote loslaten.
Ik bedoelde misschien meer: heeft hij nú toch al behoefte en wil ik dat gewoon niet zien, of kan ik nog 2 weken op alleen bv doorgaan?
Dan had ik je vraag idd verkeerd begrepen! Ik dacht even dat je nog een paar maanden of langer wilde wachten met bijvoeden! Ik denk in dat geval dat het niet zoveel uitmaakt. Tot een maand of 8-9 zijn het toch vooral nog oefenhapjes. Als jij de indruk hebt dat hij al vast voedsel wil eten (ik vind de signalen zelf altijd wat vaag, want inderdaad; kinderen stoppen op die leeftijd vanalles graag in de mond...) ga je het proberen en anders wacht je nog twee weekjes! Het kan echt geen kwaad!
Deze 'tekenen' zijn gewoon normale ontwikkeling, wil niet automatisch zeggen dat je kindje eten 'nodig' heeft. Mijn oudste dochter deed dit ook allemaal (behalve het overslaan van voedingen , ze was een melk-monstertje ha ha), maar is toch pas met 8 maanden gaan eten (ben natuurlijk wel gaan aanbieden vanaf 6 maanden, maar ze wilde dus niet! Heeft in begin alleen gespeeld met eten , zonder het daadwerkelijk op te eten). Ik zou gewoon wachten tot 6 maanden en dan rustig stapje voor stapje aanbieden. Ze hebben maanden de tijd om het te leren en het voordeel van de BV is dat ze hoe dan ook voldoende voedingsstoffen krijgen! Ik weet overigens niet hoe lang je wilt blijven voeden, maar ik kan me voorstellen dat als je kindje wel meteen goed bijvoeding gaat eten en dus minder melk gaat drinken, je productie met slechts 3 voedingen per dag in het gedrang komt? Vaak is productie pas stabiel na 10 maanden. Alleen al daarom zou ik helemaal geen haast hebben .
Bieden jullie het aan in stukken? En als ze het dan niet eten, dan denk je oke vandaag maar niet? Of prak je het dan wat kapot met een vork/blender en geef je het via een lepeltje?
Zie het als iets leuks, hapjes of stukjes proeven, een stukje fruit, een korstje, een worteltje Het is al gezegd hierboven, je geeft maar 4 voedingen, als je borstvoeding wil bljiven geven, maar eigenlijk zoiezo als je net met bijvoeding begint, altijd eerst de borst en dan de hapjes!
OK, ik snap het principe van bv en dat je dit zo lang mogelijk door kúnt geven, maar ik heb voor mezelf altijd het idee gehad dat 6 maanden uitsluitend bv mooi zou zijn, en dat ik dan weer aan het werk zou zijn en dat de bv mogelijk niet makkelijk in het werkschema zou passen... Nu is mijn situatie helemaal anders geworden nadat er in augustus bij mij MS is geconstateerd en ik nog niet weer terug aan het werk ben. Ik kan op dit moment nog niet overzien of ik lang met de borstvoeding door kan blijven gaan, of beter mijn energie voor mezelf kan gaan gebruiken en de bv kan gaan afbouwen. Ik weet wel, dat het voor mij heel intensief zal zijn, als ik méér dan die 4 voedingen op een dag met de voeding van mijn zoontje bezig moet zijn. Daarom vraag ik me ook af, of het een optie kan zijn om tijdens een voeding met die eerste hapjes bezig te gaan. Bijvoorbeeld eerst de ene borst geven zodat de ergste honger over is, en dan de eerste vaste hapjes, wat van lieverlee steeds meer zal worden. Dan kan ik afhankelijk van hoeveel hij gegeten heeft de 2e borst nog aanbieden, maar dat zal op een gegeven moment komen te vervallen. of als hij aan het principe is gewend zou ik juist die 1e borst vooraf kunnen laten vervallen... In ieder geval lijkt het mij praktischer om de bijvoeding rondom een echte voeding te plannen... Als het gevolg is dat de melk terugloopt, zou ik dat minder erg vinden en kunnen gaan opvangen met opvolgmelk vanaf dat hij 6 maanden is, zodat voor mij de keuze om echt met de borstvoeding te (moeten) stoppen wat "natuurlijker" komt in plaats van dat ik echt bewust heb gekozen van "en nu gaan we stoppen omdat dat moet"... Denken jullie dat het ook zo kan, of zit ik er echt helemaal naast met mijn idee? Ik weet dat normaal het advies is om de eerste hapjes los tussen de borstvoedingen te plannen omdat dit de productie op peil houdt, maar dit hoeft bij mij dus eigenlijk niet perse... Misschien dat ik van mìnder borstvoedingen op een dag wel zoveel opknap dat ik met bijv nog 2 x bv per dag nog maanden door blijf gaan, maar dat kan ik pas inschatten als ik het probeer, vrees ik...
Ach, wat heftig zeg.....hoe gaat het nu met je? Je legt een link tussen bv geven en vermoeidheid, heb je het gevoel dat dit voor jou met elkaar verband heeft? Zoiezo is het eerste jaar met je baby vermoeiend maar voor jou zal dit nog wel heeel veel meer zijn.. Omdat je het opbouwen van de bijvoeding rustig aan moet doen, is het wel verstandig om nog even eerst de borst en dan hapje te doen.Anders heb je kans dat je productie achteruit gaat terwijl je kindje nog maar in de "proeffase" is. Als het je teveel energie kost om meerdere eet-momenten in te bouwen, begin dan nu met aanbieden na de voeding. Kijk even hoe dat gaat. Als je echt wil gaan afbouwen kan dat natuurlijk ook. Maar....ook dan zit je met meerdere eet-momenten. Ga je toch afbouwen, niet te snel doen, ivm kans op borstontsteking. 2 voedingen per dag ga je waarschijnlijk niet redden, 3 is het minimum op deze leeftijd. Weet je,als je met hapjes begint is het best wel een gepuzzel in theorie. Ik dacht bij nr 3 ook :hoe ging het ook al weer? Maar het gaat echt vanzelf Succes en sterkte met je gezondheid
Tja, hoe het nu gaat is zooo wisselend! De ene dag kom ik echt niet verder dan de broodnodige verzorging van mijn zoontje, omdat alle energie binnen no-time weg is en de andere dag kan ik wel dingen gedaan krijgen. Ik kan dus niet van te voren overzien of het nou de borstvoeding is waardoor ik soms buien van 'acute vermoeidheid' heb, of dat dat komt doordat ik bijvoorbeeld zelf niet genoeg aan eten toe kom, waardoor de borstvoeding mij teveel voedingsstoffen zou kunnen kosten, of dat het echt alleen van de MS afkomstig is... Tuurlijk kost een kindje ook veel energie, maar hele dagen thuis zijn en dan naast de zorg voor hem en zelf rusten (vaak probeer ik met hem mee te slapen) kost het me nog heel erg veel allemaal. Ik snap ook wel dat mijn kereltje het niet op 2 borstvoedingen zal redden, maar dan bedoel ik 2 borstvoedingen en bijv. 2 voedingen met kv en daar dan de eerste hapjes bij introduceren bijv. Ook heb ik dankzij overproductie in de eerste 4 maanden nog aardig wat van mijn melk ingevroren, dus ik zou daarmee ook nu eerst kunnen gaan beginnen met 1 voeding per dag te vervangen en dus nog even door te gaan op 3 life voedingen per dag, en dan die ene fles (met mijn eigen melk dus) aan te bieden voor een hapje. En dan geleidelijk de hoeveelheid melk die hij dan uit de fles drinkt gaan minderen zodat hij misschien sneller echt een vast hapje gaat accepteren?! Of deze ene melkvoeding per fles dan toch te gaan vervangen door kv?
:xIk zou zoiezo heeel goed voor jezelf zorgen..echt hoor! Bv of niet,goed eten is zo belangrijk! Zorg dat je kast en koelkast vol liggen met gezond voedsel dat je makkelijk en snel kan eten.Een bakje nootjes met rozijntjes, wat kerstomaatjes en een banaantje is zo gepakt en geeft je weer even een gevulde maag en energie. Wat je plan is, ja dat moet je zelf invullen.Wat ik bedoelde met 3 voedingen, die moet je minimaal geven als je de bv in stand wil houden.Je productie zal waarschijnlijk het niet redden op minder.Maar als dat je keuze is,prima natuurlijk! Wel handig dat je nog een voorraadje hebt,mocht je overstappen op kv dan kan je in het begin mengen. Wellicht zijn er nog meiden die nog meer tips hebben?
Alsof de Duvel ermee speelt: ons zoontje is de laatste 2-3 dagen met zijn ritme aan het rommelen/klooien. Hij had donderdag een voeding overgeslagen en voor zijn doen absurd veel geslapen, vrijdag ging wel gewoon normaal maar ook wel veel geslapen, maar vrijdag op zaterdagnacht werd hij 2x wakker waardoor ik nog een nachtvoeding heb gegeven en zaterdag ging de hele dag keurig netjes volgens zijn eigen schema, t/m de 3e voeding. 2 uur daarna lag hij ineens ontroostbaar huilend in bed, terwijl er normaal gesproken netjes 3 uren tussen een voeding zit. Ik kon niet bedenken waar het anders van kon zijn, dus toch maar aangelegd. En vervolgens werd hij om 21.30 weer wakker, weer honger. Hij doet het al zeker 2 maanden erg goed op 4 voedingen per dag, en nu gisteren ineens 6?! Is dit dan toch "het teken" om al met vaste hapjes te gaan oefenen? Of zijn dit gewoon even wat ontregelde dagen? Zou het ook kunnen zijn dat zijn drink en slaapgedrag verandert doordat het ineens steeds zo donker is buiten?
Rond de 6 maanden is weer een groeispurt/sprongetje, de meeste baby's vragen dan meer voedingen en/of aandacht. In die zin ook weer normale ontwikkeling. Je kunt natuurlijk beginnen met hapjes, maar verwacht niet dan zijn gedrag dan meteen 'verbeterd'. (mijn ervaring is juist dat baby's in zulke fases minder open staan voor bijvoeding) Qua BV en MS, dat weet ik natuurlijk niet, maar ik heb juist meer energie nu met BV dan ik vroeger had bij mijn zoontje die flesjes kreeg. Moederschap is vermoeiend, hoe je kindje ook gevoed wordt... (moet stiekem een beetje lachen om wat een verschillen er toch zijn bij bv, mijn dochter van 6 mnd drinkt nog 10-12 keer bij mij!)
We moesten iets doen, aan de nachtelijke onderbrekingen die ik er niet altijd even goed bij kan hebben. We zijn zondag toch vast begonnen met zijn oefenhapjes, omdat de stress hierover (ik vond het idee alleen al zoooo spannend en eng!) bij mij direct terugvallen in mijn schub veroorzaakte. Maar zoals je terecht voorspelde Kache, is daarmee het probleem nog niet direct opgelost. Nu vraag ik mij af of ik ons zoontje misschien ook als laatste een papfles zou kunnen geven van mijn melk uit de vriezer, in de hoop dat hij 'S nachts weer gaat doorslapen... Ik snap dat je voor het behoud van de borstvoeding altijd zal moeten aanleggen als hij honger heeft, maar ik wil toch naar een hele geleidelijke afbouw van een aantal voedingen toe gaan werken, zodat ook mijn vriend mij hierin kan gaan helpen. Hij was zo blij dat hij iets voor ons kon doen toen hij ons zoontje zijn eerste hapjes gaf!
We hebben al even met elkaar gesproken en heb je topic even doorgelezen. Heel moeilijk om hier een advies in te geven omdat er denk ik niet 1 oplossing is. Met betrekking tot ms en borstvoeding ken je mijn verhaal al een beetje maar voor mij is borstvoeding in onrustige periodes wel een een 'redding' voor m'n nachtrust, altijd een manier om haar uiteindelijk toch in slaap te krijgen, pijn te verzachten of te kalmeren. Is hij eventueel ook rustig te krijgen met een flesje afgekolfde melk? Dat is bij ons wel het geval in periodes dat ze ineens heel erg onrustig is, zo kan mijn man ook wat overnemen als het nodig zou zijn. 6 maanden was bij ons een onrustige periode, het werd er niet beter op met vast voedsel maar het ging ook weer voorbij. Voor jou nu wel heel pittig, ik hoop dat de rust snel weer terugkeert! Je kunt de papfles altijd proberen als je het gevoel hebt dat het jullie mogelijk iets kan opleveren. Het kan ook onrust geven een zware fles savonds maar dat weet je pas als je het probeert. Sterkte!
Hartelijk dank! De eerste hapjes wortelpuree worden gretig weg gegeten! En nu wordt meneertje nog wel 'S nachts wakker, maar niet meer met honger ik hoef hem niet te voeden, maar alleen te knuffelen e.d. Het (b)lijkt dus toch meer een soort verlatingsangst oid te zijn. Scheelt mij weer wat energie, want dit kan mijn vriend ook doen als dat nodig/mogelijk is...