Piepie, wat belachelijk!! Sorry hoor, maar ik vind niet dat er normaal met jou omgegaan wordt. 11 nachten? Een ochtend na je uitslaapdag? Nou dat had ik ook niet gedaan. Die ochtend is juist de ergste vind ik altijd. Kijk anders even je CAO er op na, volgens mijn verloskundige is het wettelijk vast gelegd dat je de nachten mag weigeren. Oproepers hebben ook rechten, net zo goed als een gewone medewerker. Ik begrijp niet dat ze dat arbo technisch kunnen maken, hier mogen we maximaal 10 nachten draaien en dan hoor ik dat iemand 31 nachten heeft gewerkt. Ik zou me afvragen of je daar nog wel wilt werken?
Ik wil daar niet meer blijven na de bevalling, maar op dit moment kan ik daar ook niet weg want ik heb het geld nodig. Ik heb vanochtend nog contact gehad met de opleidingscoördinator ( ik heb verder niets met haar te maken maar zij kon mij doorsturen naar de bedrijfsarts ) het zit me namelijk nogal hoog dat ik gewerkt heb op een afdeling waar tbc heerst, gelukkig niet open hoor....maar toch. En afgelopen weekend moest ik op een afdeling werken waar gordelroos heerst!! Ik heb die bewoners niet geholpen en ben ook niet op hun kamer geweest, hier heb ik een andere collega voor gevraagd. Kortom, ik voel me in de steek gelaten door mijn werkgever, en die planner maakt het helemaal te bont!! Ik duik de cao nog eens in en kijk of ik iets kan vinden wat ook voor oproepers kan gelden.
zolang het geen open tbc is is er geen reden om bezorgt te zijn of om niet op die afdeling te werken. gesloten tbc is niet besmettelijk.... en gordelroos: heb jij vroeger waterpokken gehad? zo ja, dan is ook hier geen reden tot paniek... gordelroos is hetzelfde virus als waterpokken. waterpokken krijg je maar 1x. daarna ben je er immuun voor. en als je nog geen waterpokken gehad hebt dan is het een wat groter risico. maar goed, de gordelroos is alleen besmettelijk als de blaasjes open zijn. zowiezo draag je dan tijdens de verzorging handschoenen dus kans dat je dan besmet raakt is nihiel. die nachtdiensten had ik echt niet gepikt......
Voor je werktijden als je zwanger bent moet je niet in de CAO kijken. Daarvoor moet je in de arbeidstijdenwet zijn. Daar staat letterlijk in dat je gèèn nachtdiensten hoeft/mag te werken als je zwanger bent. Dat is een wet, dus geld die voor iedereen, of je nou oproepkracht bent of niet. Zie hier: Arbeidstijdenwet Paragraaf 4:5. In de zorg kan je werkgever het niet gooien op punt 4:5.5 want er zijn genoeg anderen die de nachtdienst over kunnen nemen. Edit: Sowieso mag 11 nachten achter elkaar niet! Dat staat wel in de CAO, maar die heb ik nu even niet bij de hand. Als dit de standaard is bij jouw werkgever (ik herken het gelukkig niet) zou ik de OR eens aan zijn jasje trekken. Ze lichten de hand met de arbeidstijden wet en dat mag niet! En dan vinden werkgevers het vaak raar dat mensen weggaan uit de zorg...
zo die gaan even fors aan de haal met de arbeidstijdenwet!!! Ook niet zwangeren mogen dit niet eens. Ik ben planner en wij zijn er vorig jaar nog eens extra op geschoold. Als er controle komt zijn ze daar mooi de sjaak. Wat ontzettend lullig zeg voor je droebeltje. de arbeidstijdenwet geld altijd. In veel cao's zijn nog meer beperkingen verwerkt maar deze regels gelden. Er is sprake van een nachtdienst als u tijdens een dienst meer dan een uur werkt tussen 0.00 uur 's nachts en 6.00 uur 's ochtends. Voor nachtdiensten gelden strengere regels dan voor dagdiensten. De regels gaan onder meer over hoe vaak en hoeveel uren werknemers in nachtdienst mogen werken. Werknemers jonger dan 18 jaar mogen 's nachts niet werken. Aantal uren in de nachtdienst Als uw werkgever het aantal nachtdiensten wil verhogen, dan geldt: Per nachtdienst mag u niet meer dan 10 uur werken. Als een nachtdienst eindigt na 2.00 uur, werkt u hierna minimaal 14 uur niet. Maximaal 1 keer per week mag deze rusttijd ingekort worden tot 8 uur. Als een nachtdienst eindigt voor 2.00 uur mag u na de dienst 11 aaneengesloten uren niet werken. Maximaal 5 keer per 2 weken en 22 keer per jaar mag u 12 uur in een nachtdienst werken. Hierna mag u 12 uur niet werken. Na een reeks van 3 of meer nachtdiensten mag u 46 uur niet werken. Als uw laatste nachtdienst bijvoorbeeld op dinsdagochtend 6.00 uur eindigt, dan mag u vanaf donderdag 4.00 uur pas weer werken. Aantal nachtdiensten