Zwangerschapsuitkering na ziekte

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door azucena, 14 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Weet niet of ik het hier goed plaats, hoop het wel.

Ik ben met 23 weken zwangerschap de ziektewet ingegaan ivm ziekenhuisopname met dreigende vroeggeboorte. Ik heb toen dus een uitkering gekregen via het UWV. Ik heb tot mijn bevalling met 30 weken deze uitkering gehouden. Daarna bleef ik nog steeds ziektewet krijgen ipv WAZO, uiteindelijk na 7 weken is dit veranderd.

Nu is mijn verlof (al lang :p) weer voorbij, maar ik heb dus wat problemen met UWV.

Het bedrag van mijn ziektewet zou anders moeten zijn dan mijn WAZO. Ziektewet is het gemiddelde van 12 maanden, WAZO van de loonperiode voor het verlof óf de loonperiode voor de ziektewet (hoe ik het begrijp vanuit de site). Ik ben namelijk de 12 maanden voor mijn ziektewetuitkering 3 maanden werkloos geweest en heb ook een aantal maanden erg weinig gewerkt. De 3 maanden voor de ziektewet het ik zo'n 45/50 uur per week gewerkt.

Ik bleef maar hetzelfde bedrag ontvangen, dus ik heb UWV gebeld. Ik mijn verhaal uitgelegd en ik had gelijk. Het bedrag zou veranderd moeten worden. Later werd ik terug gebeld dat het toch niet klopte en het bedrag wat ik kreeg het juiste was. Dus ik nogmaals gebeld en de telefoniste zei wéér dat ik gelijk had! Ik heb toen ook vrijwel meteen het restbedrag van die 7 weken gekregen. Een week later wordt ik gebeld met de mededeling dat er fouten gemaakt waren tijdens mijn overgang van ziektewet naar wazo. Het zou opnieuw berekend worden. De betalingen werden nu even stilgezet tot het berekend zou zijn en ik zou nog gebeld worden met de uitkomst.

Uiteindelijk heb ik dus geen rooie cent meer gehad! Volgens het UWV (nouja, volgens enkele bij het UWV) geld de regel 'WAZO is het bedrag van de loonperiode voor de ziektewet' alleen, als de ziekte niet met zwangerschap te maken heeft. Maar ik kan dit nérgens terug vinden! Overigens ben ik ook niet meer gebeld of een brief gehad. De afschriften van het UWV waren steeds €0,00.

Ik vraag me nu dus ook echt heel erg af wie er nu gelijk heeft. Want anders heb ik nu nog een leuk bedrag tegoed van UWV.
    En hier zijn vast ook vrouwen die voor de verlof periode ziek geworden zijn ivm de zwangerschap. Kunnen jullie mij vertellen of het WW of WAZO bedrag verschillend is/was?

Alvast bedankt!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb hier verder geen last mee gehad. Maar ik zou je vraag ook even hier bij het UWV Webteam droppen! Zij zijn van het UWV en kunnen ook gericht op jouw dossier reageren.
    Ze zullen in principe eerst algemeen reageren en vervolgens aan je vragen of ze per PB je privégegevens mogen ontvangen, om er dieper in te duiken.

3. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik heb dit ook al eerder aan het webcare team gevraagd en ook zij zeiden toen dat ik gelijk had.
    De telefonisten zeggen ook steeds 'ja mevrouw, u heeft helemaal gelijk! We gaan het voor u regelen' om vervolgens terug gebeld te worden door een vage vent met andere regels, dan die ik op de site terug kan vinden ;).

Oh en natuurlijk bedankt voor je reactie :).

4. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'zwangerschap en werk'

5. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Jammer dat hij hierheen is verplaats. Volgend mij heeft dit deel niet zoveel animo.

Niemand hier ervaring mee verder??

Deel Deze Pagina