Hebben jullie vaste (plus minus) slaaptijden voor jullie kindjes van 10/11 maanden of letten jullie alleen op slaap signalen? Ik zie het bij m'n zoontje vaak niet wanneer hij moe is, kan zo in 1 klap moe zijn!
Hier let ik op de signalen, met 10 maanden zat er wel een aardig ritme in, als ze dan rond 12.00 begon te jammeren wist ik dat het tijd was voor een slaapje, soms een uur later, soms wat eerder.
Ik kijk naar de signalen. In de ochtend heeft mijn zoontje meer een ritme dan in de middag. Soms slaapt hij uren in de middag en soms de hele middag niet. Geen idee hoe dat komt.
Ik lette altijd op de slaapsignalen, maar tegenwoordig gaat het beter als ik tijden aanhou. Niet zozeer op de klok kijken, maar ik hou ongeveer 3 uur wakkertijd aan en dat werkt nu het beste.
Ik houd richtlijnen aan voor bedtijd (momenteel 9:30 en 14:30) met speling van een halfuur oid beide kanten op. Ze gaat dan i.p. naar bed als ze begint te gapen.
Signalen. Vaste tijden heeft hier geen zin, dan is het alleen huilen. Gister lekker uitgeslapen tot 9 uur (wel even de papfles gegeven om 7uur) en mevrouw vond toen dat ze wel genoeg had geslapen en is de hele dag wakker geweest. Ik heb haar geprobeerd in bed te leggen, maar dat resulteerde in panisch huilen omdat ze niet moe was.
Ik let ook op de slaapsignalen (Ogen wrijven, gapen, jengelen, hangerig) 's Morgens is ze na 2 - 2,5u moe , 's middags na 2,5 - 3u.. De uren & hoelang ze slaapt verschilt elke dag.. Meestal gaat ze tussen 8 & 9u een dutje doen (Is al wakker van 6/7u) en rond 12/13u
Hier zijn slaapsignalen heel moeilijk te zien (vind ik ). Ik ben nu bezig met het wakker in bed leggen omdat we hem vaak meenamen naar buiten en hij daar in de wagen in slaap viel, of hij viel in slaap aan de borst of fles de laatste tijd, waardoor hij niet meer zelf in z'n bedje in slaap kan vallen. Wat toch wel prettig zou zijn..! Hij doet nu over het algemeen maar 1 slaapje per dag dus stop hem dan tussen 12:30-13:00 in bed om maar een richtlijn te hebben.. Toch is t lastig want als hij dan huilt weet ik niet precies of het is omdat hij niet moe is of omdat hij gewoon niet alleen gelaten wil worden. Vandaag iets voor 13:00 er in gelegd na even op de arm zingen in donkere kamer en toen ik m neerlegde huilde hij even maar hij stond zelfs niet meer op, meteen ging ie slapen
Ik heb richt tijden die ik aan houd. Soms is hij al wat eerder moe en dan leg ik hem wat vroeger op bed. Als hij korter slaapt dan gebruikelijk dan leg ik hem aan het eind van de middag weer even op bed. Het was een beetje proberen. Maar hier gaat hij al n paar maanden gemiddeld zo n 3 uur gedurende de dag op bed. Als hij echt niet wil dan probeer ik het n uur of 3 later weer. Alleen de slaaptijden snachts zijn strikt.
Mijn baby heeft een inwendige klok geloof ik. Ze heeft een vast schema, maar ook precies op die tijden geeft ze slaap signalen.
Ik let op slaapsignalen. De nacht in en het wakker worden zijn over het algemeen altijd hetzelfde. Overdag kan erg verschillen. Doet ook nog 3 slaapjes. Dingen plannen alleen onhandig.
Geen vaste tijden, maar meestal een vast aantal uren wakker zijn. Mijn zoontje vertoont ook nauwelijks slaapsignalen en kan ineens reuze moe zijn en kort daarna oververmoeid en slaapt dan heel moeilijk. Dus nu gaat hij na ongeveer 3 uur wakker zijn naar bed. Dat komt neer smorgens tussen 10 en 11 en smiddags tussen 14:30 en 15:15. Er zit dus opzich wel een ritme in zo. Zo gaat het perfect, zodra hij in bed ligt slaapt hij al bijna voordat ik de kamer uit ben. Haha.
Hier gaat hij sinds hij op 1 slaapje over is op een flexibele vaste tijd. Dat betekent dat hij in principe niet voor 12.00 en niet na 13.00 naar bed gaat, dus ergens daar tussen in. Als ik eind van de morgen merk dat hij al moe wordt gaan we op tijd eten en gaat hij daarna gelijk naar bed. Dus in die zin leg ik hem in bed als hij moe is, maar hij gaat hier niet bv. om 10.00 's morgens, als ik dat doe gaat hij 2 of 3 uurtjes slapen en dan is hij aan het eind van de middag eigenlijk alweer moe en wordt hij heel vervelend, maar doet echt al maanden geen 2e slaapje meer. Hier dus met 11 maanden besloten dat er in principe nog maar 1 keer wordt geslapen, met uitzondering van ziek zijn. Ook maak ik hem uiterlijk 16.00 weer wakker, zodat hij 's avonds moe genoeg is om uiterlijk rond 20.00 naar bed te gaan. Aan de andere kant ben ik wel flexibel en mijn zoontje ook. Als we een keer gaan lunchen gaat hij gewoon mee en bv. pas om 14.00 naar bed. Of ik doe 'm zelf bewust later naar bed omdat we 's avonds uit eten gaan. Dan slaapt hij 's middags wat langer en is hij tijdens het 'uit eten' gezelliger. Dus soms leg ik hem ook uit eigen belang eerder of later in bed, maar nu pikt mijn zoontje dat ook prima. In het begin niet, hij had echt wel 2 maanden nodig om goed in het ritme van 1x slapen te komen, sliep soms maar 3 kwartier. Nu slaapt hij al maanden 2-3 uur in de middag.
Hier een sportman combi tussen ritme en signalen. Ik let voornamelijk op de slaapsignalen. Maar 9 van de 10 keer weet ik ook rond welke tijden ze moe zal gaan worden. Vooral s'ochtends wordt ze meestal 2 tot 2,5 uur nadat ze s'ochtendsvroeg wakker is geworden weer moe. Alleen is het nu al een tijdje een verrassing hoe laat ze s'middags moe wordt. Dat kan aardig in tijden variëren, daarom let ik s'middags echt op de signalen. Gelukkig merk ik de signalen heel goed bij dl. S'avonds gaat ze meestal rond dezelfde tijd naar bed.
Ik kijk eigenlijk altijd naar de signalen.. Vooral qua dagritme.. De ene keer slaapt hij rond 11 a 12 uur en de andere keer pas rond 15.00 uur.. Maar qua avondbedtijd probeer ik wel 19.00 vast te houden.. Dan leg ik hem standaard in bed en soms komt het voor dat hij écht niet wilt slapen en ik hem nog even laat rondlopen beneden, totdat ik merk dat hij moe wordt.. Ik doe soms ook maar wat en probeer mijn gevoel te volgen.. Je merkt uiteindelijk zelf toch het beste waar je kleine behoefte aan heeft.. Maar vooral wat betreft de slaaptijden 's nachts zou ik proberen zo strikt mogelijk in te plannen..
Hier is 's avonds ook wel altijd hetzelfde.. Rond 18.30 naar boven en rond 19u slaapt ze, langer houdt ze het meestal niet vol.
ik hou ongeveer tijden aan,haha. Meestal is ze na 2 a 2,5 uur wel moe. S morgens maak ik haar om 7.30 wakker, ivb met schooltijden van haar grote broers, en dan ligt ze er rond 10.00 weer in, ze slaapt dan meestal 2 uurtjes, en gaat er rond 14.00 weer in...slaapt tot een uur of 16.00 en dan rond 19.30 er weer in voor de nacht...
Signalen en de lengte van de wakkere tijd. Hij kan ongeveer 3 - 4 uur wakker zijn. Hoe laat ik hem op bed leg, heeft dus te maken met hoe laat hij wakker werd van zijn vorige slaapje in combi met de slaapsignalen en of er nog andere dingen op het programma staan waar rekening mee gehouden moet worden. Hierdoor is er toch wel soort van een ritme gekomen. Al is het zo dat meestal zodra ik denk dat er een ritme is, hij het direct omgooit (niet verder vertellen dat ik dit gezegd heb dus ).
'k Had rond die tijd al wel een ritme. Als 'k slaapsignalen zag, legde ik er wel eens op andere tijden op bed, maar meestal zonder succes. (nu nog steeds zo overigens)