Hoi, Ik vraag me af of jullie (redelijk) vaste slaaptijden hanteren of dat jullie gewoon wachten tot je kindje moe is. Hier wisselen de tijden nog wel eens, en soms gebeurt het dan dat ze op een onhandige tijd moe is. Vorige week heb ik haar een paar keer om 16.45 in bed gelegd, voordat ze haar groente kreeg. Dit ging goed. Ze viel na zo'n 5 min gewoon in slaap, terwijl ze nog niet echt had aangegeven moe te zijn (maar wel ruim 2 uur wakker was) Ik had het er toen met mn moeder over en die vertelde dat ze altijd 'vaste' tijden hanteerde. Toen sprak ik een vriendin en die vertelde hetzelfde. Ik heb eigenlijk altijd gewacht tot mn dochter moe werd, maar ik zie eigenlijk ook wel wat in de vaste tijden. Straks bij bijv 1 slaapje zullen ze ook op een redelijk vast tijdstip 'moeten' gaan slapen. Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Hier nooit geen vaste tijden. Slapen doen ze hier wanneer ze zelf moe zijn en eigenlijk maakten ze daarin zelf een soort van vaste tijden. Zeker toen ze wat ouder werden en de oudste twee nu nog steeds. De jongste is al een tijdje dat ze ook haar eigen vaste (maar wel beetje schommelende) tijden aan houd. Ik vind niet dat je een kindje in bed legt, dan laat liggen, want het moet slapen want de klok zegt dat het 13.00 is en dat is slaaptijd. Zelf ga je ook niet om 22.00 naar bed omdat de klok zegt dat het slaaptijd is, je gaat naar bed wanneer je moe bent en/of gewoon lekker naar bed wil. En dat kan om 23.00 zijn maar ook om 21.00. Das dus mijn (onze) mening ! Liefs, Hanneke!
Ik zie dat je dochtertje 5 maanden is, toen zaten wij hier volop in de sores met slapen. Ik ben achteraf gezien te laat begonnen met meer op de klok leven. Mijn zoontje was heel moeilijk met slapen en eten, hij gaf niet aan wanneer hij wilde slapen. En telkens als hij moe was, had hij honger en viel hij aan de borst in slaap. Vanaf 6 maanden toen hij flesvoeding kreeg, heb ik een ritme opgeschreven en ben me daar aan gaan houden. Ik heb een week bijgehouden of hij moe genoeg was of te moe, toen heb ik het schema aangepast en vervolgens elke paar weken het schema iets aangepast, zodat hij langzamerhand naar minder voedingen ging. Oftewel: ik kies absoluut voor op de klok leven, maar wel met speling. Je eet en slaapt zelf niet op vaste tijden, maar het is wel prettig om te weten dat je ongeveer om 10 uur naar bed gaat 's avonds en er om 7 uur uit gaat. En dat dat niet 8 uur naar bed gaan is en om 4 uur 's nachts eruit. Snap je wat ik bedoel? Gewoon een beetje houvast En dan duidelijk als je van beneden naar boven gaat vertellen dat ze gaat slapen, zoek goed een slaapritme (anders dan het avondritme) en dan hoop ik dat het de goede kant op gaat! Succes!
soms is het gewoon niet 'handig' als ze slaapt van 18 tot 19.30, want om 19.30 krijgt ze haar laatste fles en gaat dan de nacht in normaal. Daarom heb ik liever dat ze een uurtje slaapt van 17 tot 18, zodat ze daarna nog even wakker is. Ik ben het niet helemaal eens met: je gaat pas naar bed als je moe bent. Ik ga ook vaak naar bed als mn lichaam nog niet zegt dat ik moe ben, maar gewoon omdat ik het tijd vind. Vooral savonds vind ik niet dat een kind hoort te bepalen wanneer het bedtijd is. Maar begrijp me niet verkeerd hoor: ik ben gewoon benieuwd hoe anderen het doen. Tot nu toe heb ik mn dochter op bed gelegd, wanneer zij aangaf moe te zijn. ladydi85, begrijp ik goed dat jij wel redelijk vaste slaaptijden hanteert, ook al geeft je kindje niet aan moe te zijn?
We kijken hier of hij moe is, zo ja, dan gaat hij zijn bed in. Dus de slaaptijden verschuiven wel wat, maar over het algemeen verschilt het per dag niet eens zoveel. Soms is het inderdaad lastig omdat je zelf eigenlijk weg moet of plannen hebt, maar ik kan hem ook niet dwingen moe te zijn en te slapen wanneer het ons uitkomt. Ik vind vooral het einde van de middag lastig, dan is hij vaak wel moe, maar wil ik hem ook weer niet voor een hele korte periode in bed leggen.
Deels klopt dat, deels niet. Ik ben begonnen een schema op te stellen dat mij het meeste leek te kloppen naar wanneer hij moe was en wanneer niet. Dat heb ik in een week tijd bijgesteld, zodat ik na een week een schema had wanneer hij moe was en wanneer wakker en kon eten. Daaromheen heb ik de voedingen gepland en in de maand erna heb ik het schema elke week een pietsie verschoven, waardoor ik uiteindelijk op een schema uitkwam dat voor ons allemaal goed werkt. Toen ik in de eerste week dat ik uit ging uitproberen hem in bed legde en hij niet sliep na een kwartier, maar gewoon vrolijk wakker was, ging hij er huppakee direct weer uit. Vooral doordat ik tijden ging opschrijven, kreeg ik inzicht in wat hij eet/drinkt op een dag en hoeveel en hoe laat hij slaapt. Ik moet er wel bijzeggen dat het schema absoluut geen heilig document is. Het hangt er echt vanaf hoe laat hij wakker wordt 's ochtends. Meestal rond 6/7 uur en hij krijgt om half 8 z'n eerste papje, gaat om half 9 weer naar bed en slaapt tot 10 uur. Daarna van 1 tot 3 slapen en 's avonds vanaf 7 uur. Maar als hij 's ochtends plots tot 9 uur slaapt, blijft hij gewoon wakker tot 1 uur. Gelukkig kan dat nu ook, hij is 10 maanden en kan het wel hebben om moe te zijn en pas iets later naar bed te gaan omdat hij nog een boterham moet eten. Ik merkte trouwens dat toen ik eenmaal een goed schema had, hij heel netjes vasthoudt aan het schema. Hij gaat altijd slapen als ik hem in bed leg en slaapt (op 1 of 2x huilen om een speentje) een flinke tijd (of er is iets aan de hand: tandjes, griepje, last van z'n bronchitis).
hier ook vaste tijden, bv half 9 smorgens weer op bed(al slaapt ze niet meer elke ochtend) smiddags rond 1 uur. MAAR, als ze eerder aan geeft moe te zijn, gaat ze gewoon eerder. het lukt niet altijd, soms zijn we onderweg of moet ik de honden nog uitlaten. omdat ze niet elke ochtend meer slaapt gebeurd het wel eens dat ze savond soms om 5 uur nog even naar bed gaat, maar rond half 7 haal ik haar eruit, om eten te geven. om 7 uur gaat ze normaal gesproken savonds weer naar bed, tenzij ze nog zo druk aan het spelen is. inprinciepe wel vaste tijden, maar ook kijken hoe moe ze is
ja precies.... dat vind ik ook lastig aan het einde van de dag. Liever heb ik gewoon dat ze wakker is voor de laatste fles, maar soms lukt dat gewoon niet en gaat ze eerder naar bed. Hoe slaapt jouwkindje savonds/eind van de middag dan?
Hij gaat nu vaak rond 17:00 uur nog naar bed, en dan halen we hem er rond 18:30 weer uit voor zijn fles. Dan nog in bad, even spelen en voor je het weet is het 20:00 uur en dan gaat ie hup, weer zijn bed in. Maar soms wil hij gewoon echt niet slapen rond 17:00 uur terwijl hij wel moe is, dan moeten we dus een beetje improviseren en meneertje bezighouden, bv, door een fruit/groentehapje te geven, wat eerder in bad te doen etc. ja, je blijft lekker bezig zo .
Mijn ventje is even oud als jou dochter en ik heb het volgende schema voor hem: 0900 fles 180+6 1000 fruit 1030 naar bed 1200 wakker 1215 fles 180+6 1345 slapen 1545/1600 wakker 1600/1615 fles 180+6 1700 groenten 1730 slapen 1900 wakker 1930 fles 180+6 2000/2100 slapen ( wanneer hij aangeeft moe te zijn, tijden liggen dus hiertussen) 2345 nachtfles 210+7 en 2 schepjes rijstebloem ik maak hem voor deze fles niet wakker en blijf ook in zijn kamertje zonder licht, hij drinkt dus half slapend deze fles op. dit schema heb ik nu sinds een week en hij doet het super, hiervoor was het per dag kijken hoe het liep en sliep hij heel slecht ( veel huilen en weinig slapen). Ook drinkt hij sinds dit schema alle flessen leeg en hiervoor liet hij zo met gemak tussen de 50 en 100cc staan per fles. suc6 met het zoeken naar jullie schema. groetjes kim
Hier een beetje vaste tijden, maar het ligt er wel aan hoe laat hij de eerste fles krijgt. Hij is meestal 2 uur wakker en dan breng ik hem altijd naar bed en slaapt hij ook binnen 5 minuten.(kan 15 tot 30 minuten afwijken) Als hij eerder wil leg ik hem eerder in bed. Ik probeer het zo uit te laten komen dat hij tussen 16.00 uur en 17.00 uur nog naar bed gaat zodat hij daarna tussen 17.30 uur en 18.00 uur de groente krijgt en tussen 19.00 uur en 19.30 uur de laatste fles.
Wij deden het op verzoek. Eerder in bed leggen was een drama. En als we hem wakker moesten maken voor eten, kreeg hij geen hap naar binnen. Maar rond de 4-5-6 maanden kwam er wel meer ritme in. Niet echt qua tijden op de klok, maar wel qua tijden als in lengte van slaapjes, tijden tussen de flessen etc. Dus na de 1e fles was de rest redelijk voorspelbaar. Hier was slapen op vaste tijden geen succes..
Hier ook geen vaste slaaptijden als hij moe is gaat hij naar bed, dat werkt het prettigst voor ons beide. Hoe de dag loopt ligt er aan hoe laat hij wakker wordt s'ochtends. En de ene keer slaapt hij 45 minuten en de andere keer 1,5. Denk dat vast slaapschema alleen voor de ouders prettig is