Hallo meiden, Ik moest vanmiddag met Dane naar het cb voor z'n 11 maanden prikjes. Gewicht en hoofdomtrek is goed maar ze zitten een beetje te miepen over z'n lengte. Hij is idd niet zo groot, maar als ik hem vergelijk met andere kindjes van het kdv rond dezelfde leeftijd dan valt het echt wel mee. Met 9 maanden was hij 72 cm en nu met 11 maanden 72,5. Ik maak me verder niet echt zorgen, hij doet alles super en volgens de vrouw van het cb is hij ook echt snel met dingen doen. ( in z'n handjes klappen, lopen langs dingen,staan,kruipen,zitten) Maar zijn er meer kindjes die ook 'langzaam' groeiden? (pff wordt af en toe toch wel een beetje zenuwachtig van het cb)
Wij zijn vanmiddag ook geweest. Voor de 14 maanden prikken ook nog Maar onze knul zit ook onder het gemiddelde. Met zijn lengte maar vooral met zijn gewicht. Hij is ook snel met dingen zoals woordjes zeggen en begrijpen wat je zegt en zo. Volgende afspraak (18 maanden) moet hij wel weer bijgetrokken zijn qua gewicht. (maar ik kan het er toch niet inproppen? Hij eet voldoende, maar hij is zo beweeglijk de hele dag.)
Bij mijn dochtertje hebben ze een hele drama gemaakt toen ze een keer 2 maanden helemaal niet gegroeid was (was rond 8 maanden geloof ik). We zijn zelfs doorgestuurd naar de kinderarts. De maand later groeide ze ineens 4cm. En toen zat ze wel weer op eigen lijntje. De groei zou ik echt over een langere periode bekijken, de kindjes groeien steeds minder hard, en soms lopen ze niet helemaal gelijk met die grafiek van CB (o jeee!)
ze kunnen ook een keer niet goed gemeten hebben hoor. Ik was een keer bij de kinderarts en een dag later op het cb en daar was ze opeens 1,5 cm kleiner. Oh dan heb ik haar te heet gewassen want ze is vannacht gekrompen. Zou me niet al te veel zorgen maken
die van mij is ook te klein volgens het cb, ze is nu 20 maanden en 79 cm.. ook schommelt ze al maanden rond de 10 kg, ik maak me er niet druk over, ze is een vrolijk meisje!
Paar maand terug was ik 's ochtend bij het cb en paar uur later bij de ka. En 's middags was ze 2cm langer dan 's ochtends..
Ik vind die lengtemetingen ook verre van nauwkeurig. Zeker als er ineens een knik in de curve komt denk ik eerder dat er slecht gemeten is dan dat je kind eerst niet groeit en dan ineens een groeispurt heeft. Ik weet niet waar op de curve je zoontje ergens zit, en of hij die curve blijft volgen of dat het erg afbuigt. maar eerlijk gezegd: die lengtemetingen worden pas echt wat tegen de tijd dat ze staand gaan meten, vind ik.
Hier ook wel eens een cm verschil tussen het meten bij diverse instanties. Ik zou me ook niet zo druk maken. Zolang ze wel op andere vlakken blijven ontwikkelen.
Ik zou me er ook niet al te druk om maken. Mijn zoontje is nu ook 73cm. Prima toch! De een groeit nu eenmaal harder als de ander. Op deze leeftijd verschilt dat nog allemaal zo erg. Maar dan zit hij toch nog binnen de gemiddelde lijn? Of verschilt het heel erg met zijn gewicht?
Ik neem het ook niet zo nauw met die lengte metingen hoor. Vooral niet omdat het met zo'n pre-historische houten meetbak gebeurd De ene keer strekt de onze zich gemakkelijker als de andere keer... en soms als hij dan strekt... raakt zijn bolletje de andere kant niet meer dus...