kat met blaasgruis

Discussie in 'De lounge' gestart door dreames, 29 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Ik hoop eigenlijk dat iemand mij nog tips kan geven.
    Mijn oudste kater (3 jaar) blijkt blaasgruis te hebben.
    Nu hebben wij nog 2 katten (een poes en een kater) en een hond.
    De kat met blaasgruis mag alleen nog speciaal dieetvoer en geen ander voer, tussendoortjes of wat anders volgens onze dierenarts. Nou is dat bij ons nogal een probleem. Om te beginnen hebben wij buitenkatten en eet de kat in kwestie alles wat hij of zij tegenkomt.
    Bovendien zijn mijn huisdieren gewend dat er de hele dag voer staat. Ook de hond is dat gewend. Ook al zou ik al mijn katten overzetten op het speciale voer dan nog pikt de kat eten van de hond af.
    Wij hebben s'ochtends en s'avonds erg weinig tijd om op te letten wie wat precies eet, dus als ik ze apart voer, hebben ze heel weinig tijd om te eten.

Ik heb zelfs al overwogen om een nieuw baasje voor de kat de zoeken. Eventueel iemand die nog een kat heeft met hetzelfde probleem, zodat er tenminste goed voor de kat gezorgd kan worden.

Misschien heeft iemand nog tips voor me hoe ik dit het beste kan aanpakken.

2. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Kan je dierenarts daar niet in adviseren?

3. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Tja die zegt dat ze buiten wel muizen en zo mag vangen dat kan geen kwaad en verder moet ik zorgen dat ze het voer van de hond niet eet.

We hebben er net even over gepraat en besloten om de kat overdag af te schermen van de rest. Dan kan zij haar voer en de andere katten en de hond kunnen hun voer eten.
    's avonds halen we al het voer weg en dan kan de kat ook weer in de huiskamer en naar buiten.
    Over 6 weken moet het urine opnieuw getest worden en hopelijk heeft dit dan geholpen. Als dat zo is, dan blijven we het zo doen.

4. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    De kat van mijn moeder had ook blaasgruis. Hieraan is hij geholpen. Hij heeft een tijdje speciaal voer gehad en nu krijgt hij weer normaal voer.
    Hoe je het precies moet doen ivm de andere dieren weet ik niet.
    Maar wilde alleen vertellen dat ze niet hun hele leven speciaal voer nodig hebben.

5. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Die van ons heeft wel heel zijn leven speciaal voer nodig. Ik moet er bij zeggen dat onze kat niet geopereerd is.

6. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Onze kat is ook niet geopereerd, daar heeft de dierenarts ook niets over gezegd, dus ik neem aan dat het bij de kat niet helpt of niet nodig is. Maar ze zei wel dat hij heel zijn leven op speciaal voer moet.
    Misschien dat het uitmaakt dat het bij mijn kat ook heel erg was.

7. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Hier ook een poezel met blaasgruis verleden. Ze heeft 2 jaar dieetvoer gehad en daarna ben ik langzaamaan weer overgegaan op gewoon voer. De eerste keer ging dat weer fout, dus weer terug op SD en later op CD van Hills. Daarna nog eens voorzichtig geprobeert op gewoon voer over te gaan. Dat ging goed. Het enige wat ze verdraagt buiten het dieetvoer is ONE van Purina. En ze krijgt 's avonds een zakje zachtvoer van Felix oid..En dat gaat nu al jaren goed, ondanks dat de dierenarts had gezegt dat ze haar verdere leven op dieetvoer moest blijven...

De reden dat ik haar eraf heb gehaald is, dat ze er enorm van aankwam. Ze is nu echt een dikke theemuts geworden en aangezien ze A-sportief is, gaat dat er ook niet meer zo gemakkelijk vanaf..Van dat voer werd ze dikker en dikker en dat is dus ook niet gezond. Ben blij dat het nu goed gaat zo....

Ik gaf trouwens wel gewoon 's ochtends en 's avonds voer als ik erbij was. Dat ze wat sneller hun bakje leeg moeten eten leren ze snel genoeg hoor ;) En ik liet dan een paar korreltjes dieetvoer in het bakje staan voor de lekkere trek, geen probleem als de andere kat er ook van at (volgens de da), alleen niet te veel, ivm verzuring van het skelet...

8. AnneMica

AnneMica Bekend lid

11 jul 2007
    731
    1
    0
    Wij hebben twee katten en een van beide heeft ook speciaal voer voor blaasgruis. De andere kat eet mee van het speciale voer dus we hoeven verder nergens op te letten.

Deel Deze Pagina