vaste voeding 4 of 6 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door rosje, 4 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rosje

rosje Lid

3 feb 2014
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo damens,

Ben heel erg benieuwd naar jullie mening over het geven van vaste voedsel. In de afgelopen jaren is de advies van het geven van vaste voeding met 4 en 6 maanden vaak anders geweest. Mijn zoontje is nu 4,5 maanden en krijgt nog geen vaste voeding. Op het cb adviseren ze nu met 4 maanden, maar als ik vraag waarom 4 en niet 6 hebben ze niet echt een antwoord. Zelf heb ik veel gegoogeld en heb toch veel gelezen dat de darmpjes en de spijsvertering pas echt met 6 maanden klaar is voor vaste voeding, en met 4 maanden je minder kans hebt op allergie. Nou ben ik zelf van mening dat allergie hebt of gewoon niet hebt. Bij mijn dochtertje was ik wel met 4 maanden begonnen en toch is ze allergisch en heb last van eczeem. Het zit gewoon in haar genen. Hoe denken jullie hier over??? Ben namelijk best onzeker of ik wel moet beginnen of moet wachten tot 6 maanden..

2. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Kijk naar je kindje. Ik ben begonnen iets voor de 4 maanden , nooit problemen met de darmen of wat dan ook gehad.
    hij eet inmiddels ook gewoon met de pot mee

Maar ieder kind is anders :D

3. Ivystoeter

Ivystoeter Fanatiek lid

4 nov 2013
    1.683
    0
    0
    Cassiere in een supermarkt
    Nieuwegein
    Wij hebben wel gewacht tot dochter 6 maanden was.
    voor ons gevoel was ze er toen pas echt klaar voor.
    Na 2 weken zijn we weer even 1,5 week gestopt want ze had Dus wel degelijk last van dr buikje Door het vaste voedsel.

4. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    6 maanden, de darmpjes zijn met 4 maanden nog niet zover ontwikkeld dat ze vaste voeding aankunnen.
    zowiezo is onder de 1 jaar alles bijvoeding.

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier begonnen met 4 maanden en het ging gelijk goed.
    Maar wel met de gedachte, krijgt hij er last van, dan stop ik er gewoon weer even mee en wacht ik een maandje.
    Maar dat is nooit nodig geweest, meneer had vanaf het begin de smaak te pakken en eet nu als een bouwvakker :p

6. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ik ben met 4 maanden met groente begonnen eerst dat 3 weekjes gedaan en meneer had er geen last van. Heb in het begin.soms 1 dagje niet gedaan.
    En met 4 maanden en 3 weken fruit erbij gaaN geven eb meneer is helemaak blij ermee.

7. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Omdat mn dochter door ziekte heelnslecht dronk, ben ik toch met 4,5 mnd begonnen. Ze moest er echter helemaal niets van hebben en nu met 5 mnd nog steeds niet. Dus ik wacht nu toch gewoon lekker tot ze 6 mnd is. Hopelijk gaat het dan beter.

8. mrsb

mrsb Actief lid

24 okt 2010
    265
    0
    16
    NULL
    NULL
    Een allergie heb je niet gewoon. Ja sommige kindjes zijn gevoeliger voor allergieën, maar dan kan je bepaalde allergieën alsnog voorkomen.

Ik begin pas met 6 maanden, ik heb zelf heel veel op internet gelezen en ik geloof dat beginnen bij 6 maanden het beste is. Daarbij heb ik een allergie gevoelig kindje, en ben ik geadviseerd door mijn huisarts om het liefst tot 6 maanden uitsluitend borstvoeding te geven. En mijn zoontje van 4 en halve maand is ook helemaal niet geïnteresseerd in eten.

9. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Ik begin bij 6 maanden...heb al Een kindje met KMA en wil gewoon rustig starten. Daarbij zit ze nooit over maximale flesvoeding.

10. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Volg je gevoel, ik ben begonnen met 5,5 maand 2 weken een beetje testdraaien, al at ze toen eigenlijk nog niets.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Mijn zoontje is 4,5 maand, ben wel met 4 mnd begonnen. Maar echt met hapjes (lees een paar babylepeltjes). Nog steeds zou ik bijna een week met een potje kunnen doen, alleen kun je het niet zo lang bewaren, maar even om de hoeveelheid aan te geven. Het is nu echt nog wennen aan smaakjes en aan het lepeltje. Richting 6 maanden gaan we het rustig opbouwen en dan ook groente erbij.
    Mijn zoontje is een flinke knul (8 kg en 67 cm) en zit bijna aan de max qua flesvoeding dus iets extra's is dan wel fijn.

Mijn dochter was iets te vroeg geboren (37,5 wk) maar wua gewicht heel snel gemiddeld, met haar ook met 4 mnd begonnen op dezelfde manier en ging prima.

12. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Wij wachten tot 6 maanden ivm allergien. OP CB zeiden ze dat we daar gelijk in hadden. Ik merk wel dat als wij zitten te eten dat de kleine dat heel interessant vind. Hij doet soms z'n mond dan ook open alsof hij ook aan het eten is. Denk dus dat hij er wat dat betreft wel aan toe is.
    Op het moment is hij savonds erg huilerig en jengelig en snachts veel wakker. Denk dat we deze periode even door moeten en dan beginnen met groente en fruit.

13. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Wij wachten ook tot 6 maanden. 'k Geloof niet dat S. nu al wat mist en bv gaat nog prima. 'k Vind het nog niet echt nuttig om nu al te beginnen.

14. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik denk dat je gewoon je moedergevoel moet volgen.
    Ik vond haar nog zon baby met 4 maanden en ze dronk heerlijk aan de borst. Vind het ook een beetje commercieel en typisch van deze tijd om zo vroeg mogelijk te starten met bijvoeding..

WHO adviseert nog steeds vanaf 6 maand en met hun beredenering kan ik me heel goed vinden.

15. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier met 6 maanden en begonnen met rijstebloempap op een lepeltje om aan het eten met een lepeltje te wennen, daarna langzaam opgebouwd, nu eet ze heerlijk van alles en tot nu toe nog nooit een allergische reactie gezien!

16. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.789
    491
    83
    Wij zijn begonnen met 4 maanden, ook omdat onze uk al aan de max zat van flesvoeding en ook al rijstebloem kreeg. De eerste keer vond ie het wel lekker, maar snapte hij nog niet goed hoe hij van het lepeltje moest eten. Toen zijn we twee weken gestopt en daarna nog eens geprobeerd. Toen ging het wel goed :) Je merkt het snel genoeg of je kindje er aan toe is of niet. Overigens hier verder nooit krampjes of iets dergelijks van de bijvoeding gehad.

17. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Mijn zoon met 6 maanden vanwege eczeem. En mijn dochtertje 4.5 maand, die zat ons eten zo uit onze monden te kijken.
    Nu met 7 maanden eet ze erg goed mee inmiddels.

18. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Ik ben iets voor de 4 maanden begonnen met vaste voeding. Ze gaven zelf ook aan eraan toe te zijn. Ze hebben nooit echt last van krampjes gehad en met de vaste voeding gelukkig ook nooit.

19. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Wij wachten in iedergeval tot de 5 maanden, daarna kijken we weer even verder. DL drinkt goed, ik vind haar te klein (nog heel erg 'baby achtig') dus lijkt me ook nog niet nodig om iets nieuws te introduceren.

20. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Zou kijken naar je kindje.

Mijn zoontje heeft onwijs veel krampjes gehad en nu nog. Ik ga daarom ook niet voor de 6 maanden beginnen.

Dochter had ook veel krampjes maar in mindere mate. Was met haar met 5 maand begonnen maar ze reageerde er heel heftig op. Gestopt en met 6 maanden weer opgepakt.

Ken genoeg kindjes die vanaf 4 maanden de bijvoeding prima kunnen verdragen.

Deel Deze Pagina