Ben vandaag bij de huisarts geweest i.v.m. de moeilijke stoelgang van mijn zoontje. Deze raadde aan om langzaam aan te beginnen met een fruithapje, al is hij pas 16 weken oud. Pratende weg adviseerde ze om eerst met groentes te beginnen i.p.v. Fruit... Zij had het over tomaat of worteltjes. Heeft iemand nog andere tips of ideen? En wat zijn jullie ervaringen???
Wat versta je onder een moeilijke stoelgang? Heeft je kindje er echt moeite mee en last van of poept ie gewoon heel weinig. krijgt je kindje borstvoeding? Mijn dochter had op die leeftijd namelijk weleens 2 weken geen ontlasting.. ze had er verder ook helemaal geen last van, alleen veel stinkende windjes. Maar daar hadden wij meer last van als zij Om eerlijk te zijn zei mijn dokter toen ook dat dit abnormaal was en dat het maximaal 7 dagen mocht duren. Het CB en haar kinderarts zeiden daarentegen dat het helemaal niet erg was en uiteindelijk blijkt ook alles in orde te zijn want nu ze ook vaste voeding krijgt, poept ze zeker 1 keer per dag. Ik wil het advies van je huisarts niet in de wind slaan, hij/zij heeft er ongetwijfeld meer verstand van dan ik, maar ik ben persoonlijk nogal huiverig voor te vroege bijvoeding, ivm ontwikkeling van de darmpjes. xx
M'n zoontje krijgt flesvoeding. Hij gebruikt lactulose en ondanks dat heeft hij maar eens in een dag of 5 (harde) ontlasting die hij er mijn inziens moeilijk uitkrijgt... Maar waarom ben je dan precies huiverig? Waarom zou het niet goed zijn voor de ontwikkeling van de darmpjes?
Ik zou ook nog niet zo rap aan bijvoeding beginnen hoor. Het advies is om bij voorkeur tot 6 mnd te wachten, omdat de darmpjes er dan aan toe zijn. Hier heeft onze zoon ook een tijdje lactulose gehad. Onze Huisarts gaf daarbij aan dat we even goed moesten kijken naar de juiste dosering, want deze is per kindje anders. Het ene kindje heeft veel meer nodig dan het andere kindje om goed naar de wc te gaan. Dus misschien dat je daar eerst eens naar kunt kijken? Succes!
Ik zou het ook nog niet doen.. Misschien heb je het al allemaal gedaan en geprobeerd maar tussendoor wat lauw water geven (10 cc per keer). Of 20 cc extra water in de fles. Buikje regelmatig masseren (met de klok mee). Vele op de buik liggen. Dragen (buikdrager/draagdoek), dan masseert het het buikje ook. Mijn zoontje heeft sinds hij aan de groente happen is (2 weken) juist meer stevige ontlasting. Maar wel vaker. Eerst was het eens in de 3/4 dagen, nu is het elke dag of om de dag een beetje. En misschien naar de hoeveelheid lactulose kijken zoals lizab zegt.
De lactulose mogen we inderdaad ook opvoeren tot 10ml per dag. Maar onze huisarts zag echt heil in de groentehapjes... maar met jullie adviezen begin ik hier weer aan te twijfelen! Zou het liefste van de lactulose af willen, omdat het toch medicatie is. Maar geloof dat ik daar nie onderuit kom...
het lijkt mij dat een ka toch wel weet waar hij/ zij over praat. Nathan heeft vanaf 4 mnd bijvoeding gekregen en nooit ergens last van gehad. Ik weet dat er hier veel mama's zijn die neit zo'n voorstander zijn voor bijvoeding vanaf 4 mnd maar ik zou het gewoon eens proberen. ALs je zoontje last van zijn buikje krijgt kan je toch meteen weer stoppen. maar de kans is natuurlijk ook aanwezig dat hij wel veel beter gaat poepen zoals de ka zegt.. succes
oh zie net dat het geen ka was maar gewoon een ha. Sorry het was nog vroeg Denk nog steeds dat het met 4 mnd niet verkeerd is om uit te proberen. Misschien werkt het wel heel goed! Het gaat natuurlijk maar om een paar hapjes die je geeft.
Ik vraag me ook af waarom het niet goed zou zijn. Want de meeste zeggen dat het voor allergieen niet goed is en dat de darmpjes nog niet helemaal ontwikkeld zijn...Maar is het ook schadelijk? Of kan het inderdaad alleen buikkrampjes veroorzaken? vind het moeilijk wat ik nou zal doen... Heeft iemand misschien wel een goede uitleg zodat ik minder hoef te twijfelen
Ik zou het ook nog niet doen. Hier gaat mn dochter juist moeilijker poepen van vaste voeding. Het duurt alsnog soms 2, 3 dagen en de poep is vaster waardoor het haar ook meer moeite kost. De darmen zijn zo jong nog erg gevoelig en juist als je kindje last van zn darmen heeft zou ik die echt nog ontzien tot 6 maanden. Bijvoeding geef je vanaf 6 maanden, dat is de norm van de world health organisation. Tenzij er voor de tijd een reden is om bijvoeding te introduceren. Maar ik denk zelf dat gevoelige darmen juist een reden is om het niet te doen, je belast de darmen nog meer! Mn meisje krijgt vanaf 6 maanden bijvoeding en moet nu echt weer persen om te poepen, komen soms heel kleine beetjes en dan weer 3x op een dag een berg, nee hier is 't echt niet bevorderlijk voor de darmpjes.
je moet het natuurlijk zelf weten, maar van vaste voeding krijgt je kindje ook vastere ontlasting en zeke rin het begin kunnen de darmpjes daar heftig op reageren en juist last vanverstopping krijgen... en sowieso kan ej kindje gewoon van d eflesvoeding de verstopping hebben, zou gewoon extra warm water bijgeven..als je per se wilt bijvoeden dnek ikd at af en toe een hapje pruim of peer wel genoeg kan zijn..maar zou dara eigenlijk ehct nog mee wachten.. hoe erg heeft je baby last van de verstopping...als ie onwijs krampjes heeft...kan je dat zeker verwachten met introductie va bijvoeidng
in principe zeggen ze vaak: eerst groente, dan pas het (vaak zoetere) fruit. Maar voor de ontlasting, zou ik juist met fruit beginnen. En dan met peer ofzo. Want hier was de ervaring ook, dat door de groente minder goed gepoept werd juist... Het klinkt een beetje alsof je huisarts nu 2 dingen dus door elkaar haalt. Ik zou denk ik toch nog even informeren wat cb zegt/adviseert - gewoon om 2 meningen te horen.
Hij lijkt verder geen last van krampjes o.i.d te hebben. Alleen dat hij eens in de 5 dagen poept en dan moeite heeft met het eruit persen omdat de ontlasting nogal hard is. Hij krijgt zelfs ook al omneo voeding... Denk zelf dat het van het johannes broodpitmeel komt. Maar dit heeft hij ECHT nodig voor zijn reflux. Lastig hoor!
ohhh dan komt het ook door jbpm!! maar als hij geen pijn heeft van de reflux, is het spugen niet erg heh! mijn zoontje had het ook maar kreeg ehct pijn van jbpm dus ben gestopt...ben em gewoon lang rehctop na het voeden gaan houden...en hij krege medicijntjes
Hij heeft wel last van het eten wat omhoog komt, vandaar dat de huisarts toch het jbpm adviseert en voor het moeilijke poepen krijgt hij lactulose. Maar de lactulose lijkt steeds minder zijn werk te doen...
ja lastig hoor, dan is het echt een cirkeltje waar je in zit...en zal ie ondanks de bivjoeding last blijven houden van de jbpm... bij mijn zoontje hielp het trouwens niet echt, hij kreeg alsnog oprispingen, maa dan in dikke vorm...dus zn slokdarm kon helemaal niet herstellen
Je zit in een lastige cirkel zo. Ik zou het anders aanpakken en bij de HA een doorverwijzing vragen. Er spelen gewoon "te veel" dingen door elkaar. Ik denkd at de KA je misschien beter kan helpen.
dat klinkt overduidelijk als een huisarts die geen benul heeft van voeding voor babies. Ten eerste: je kind is veel te jong voor groente of fruit, en ten tweede...tomaat... hoe verzint ie het! Ik vind het een erg slecht en onveilig advies. Geef je kunstvoeding, dan is de geijkte manier: per fles 20cc extra water toevoegen, eventueel over op een HA-voeding. Ik zie dat je kind al Omneo krijgt, dat is licht HA. Verstopping, zeker samen met reflux kan een uiting van een KEA zijn. In dat geval heeft je kind meer aan een sterkere dieetvoeding, bijvoorbeeld pepti. Met groente of fruit maak je het dan alleen maar erger, want bij kinderen met gevoelige darmen kan dat voor enorme verstoppingen zorgen. Krijgt je kind ook medicatie voor de reflux? Dat is vaak veel effectiever dan alleen maar indikken met johannesbroodpitmeel. Als ik het zo allemaal lees, dan zou ik toch eens om een verwijzing naar een kinderarts vragen. Je huisarts houdt er wel erg rare ideeën op na, die zou ik niet vertrouwen. Verder: niet zo bang zijn voor lactulose. Dat is geen 'eng' medicijn, het is gewoon een suikersoort die de darmen wat harder aan het werk zet waardoor de poep zachter wordt (lees even wikipedia, daar wordt het heel duidelijk uitgelegd).
Even een positief verhaal er tussendoor Wij geven op advies van de ha en na overleg met cb al sinds 9 weken een paar hapjes fruit per dag (peer uit een potje deed voor ons wonderen) ons meisje poepte soms 5 dagen achtereen niet en zou aan de laxeermiddelen moeten. Onze ha heeft ons toen ook geadviseerd om een paar hapjes fruit te geven en te kijken of het zou helpen. Nou het hielp perfect, ze poept sindsdien 1 keer per dag . Wel moet ik erbij zeggen dat ze al geen ha voeding of bv kreeg. En wat hier over de lactulose wordt gezegd dat het een suikersoort is die de darmen wat harder aan het werk zet, de ha zei dat fruit precies hetzelfde doet allen is het natuurlijker... Hier geen problemen met de darmen en vanaf 4 maanden zijn we ook begonnen met groenten. Ze lust alles en kan heel goed eten omdat ze al vroeg aan een lepel moest wennen Tot nu toe dus geen nare ervaringen, maar je moet zelf je beslissing nemen, jij weet het beste wat je goed vindt voor je kindje. Succes met bedenken wat je wilt doen