Mijn zoontje is 8.5 maanden, zo'n 74 cm en weegt 8.4 kg. "Lang en slank" noemt het CB hem. Bij het laatste bezoek werd gezegd dat hij 700 cc opvolgmelk moet/mag hebben, maar dat bezoek is alweer een tijdje geleden. Hij wisselde toen best vaak per dag: de ene dag dronk 'ie krap 600, de dag daarna wel 900. Ik liet dat zo totdat ik op internet las dat ze maar 800 cc opvolgmelk mogen? Sindsdien probeer ik 'm tussen de 600 en de 800 te houden. Volgens het pak is de richtlijn bij 8 maanden echter 600 cc. Bij mijn zoontje is een tand aan het doorkomen, hij slaapt onrustig en eenmaal wakker valt hij vaak alleen met fles weer in slaap. Hij wil er alleen melk in, wel meng ik deze soms met kamille- of rooibosthee zodat hij ook aan andere dingen leert wennen. Sinds een paar dagen lijkt hij echter enorme trek te hebben! Dit is zijn schema ongeveer (hij eet en drinkt op verzoek): 1.30 u 200 cc opvolgmelk 6 u 200 cc opvolgmelk 9 u boterham met boter, hij eet vooral graag de korsten 11 u 120 opvolgmelk met thee, valt vaak drinkend in slaap 12 u fruithap 100 gr (meer eet hij niet want meestal wordt het huilen omdat hij zijn bakje niet op de grond mag gooien) 14 u rijstwafel of Knappertje of knackebröd of Ella's smikkelsticks of cracotte 16 u 120 opvolgmelk, valt vaak drinkend in slaap 18 u groentepotje 200 gram of mee-eten met pot, dan eet hij anderhalve aardappel en wat groente Soms daarna dreumesvla, soms zit ie vol of wil ie liever spelen of slapen Tussen 21 en 23 u 160 opvolgmelk Als hij boven de 800 cc opvolgmelk dreigt te komen geef ik hem een fles met zuigelingenvoeding ipv opvolg. We proberen ook weleens pap maar daar is ie niet zo dol op geloof ik. Pyamapapje met smaakje vindt hij echt niks. Is het erg dat hij 800 cc opvolgmelk drinkt ipv de aanbevolen 600 op zijn leeftijd? Hij is absoluut niet dik, superbeweeglijk en zet het op een gillen als hij ons ziet eten, want hij is veel te bang dat hij iets mist.
Van nr 2 mogen kindjes inderdaad maximaal 24 schepjes per dag. Het gaat hierbij volgens mij voornamelijk vanwege de ingrediënten. Bij deze leeftijd zou ik dan ook zeggen probeer iets anders aan te bieden. Of als dat niet lukt, stap volledig terug naar nr 1, daar mag je gewoon 30 schepjes van blijven aanbieden en deze mag je ook gewoon blijven geven ongeacht de leeftijd. Ik weet niet hoe erg het is, maar ik verwacht dat deze regel er met een reden is. En van nr 1 kan je meer geven, dus het is relatief makkelijk op te lossen. Mijn kinderen maakten, en maken nog steeds, groeispurten. Ineens kan mijn jongste, dun en redelijk klein, gaan bunkeren en gerust 6 of meer boterhammen eten, meerdere malen om fruit vragen en ook nog flink avond eten. Erna kan hij ineens weer iets extra's of moet hij grotere kleren krijgen. Groente en fruit kan je gewoon blijven aanbieden, maar brood is ook een optie. Jij bepaalt wat hij eet en hij bepaalt hoeveel hij eet. Bied vooral de gezonde dingen aan en laat hem eten.
Hier hebben we ook soms dagen waarin het een groot vreetfestijn is. Daarna is het gewoon weer normaal of zelfs minder dan daarvoor. Je zou kunnen proberen om om 12.00 een broodje aan te bieden en dan het fruithapje naar 14.00 of 16.00 Een optie zou ook kunnen zijn om zijn lievelingsfruit door de pap te doen. Plakjes banaan erdoor...dat wordt dan helemaal zacht en zoet.
Heb het nagevraagd bij Nutrilon omdat mn kleine op 25 schepjes per dag zat maar zij geven aan dat het niet erg is om dan opvolgmelk te geven. Ik kan de max van 24 ook op de verpakking en site niet terugvinden, eigenlijk alleen op forums. Maar het kan ook geen kwaad om gewoon zuigelingenvoeding te geven. De verschillen zijn echt minimaal als ik de mensen van Nutrilon mag geloven Je kan ze trouwens gewoon whatsappen. Had vorige keer binnen een kwartier antwoord.
Volgens mij gaat het meer om het aantal ml voeding omdat kleintjes meestal rond die periode ook ander drinken aangeboden krijgen en vocht uit voedsel halen. Nutricia heeft volgens mij een schema online staan...dacht dat rond de 7 maanden nog maar 600ml gegeven mag worden. Maar ach....het ene kindje is kleiner en heeft minder nodig en de ander wat groter en heeft meer nodig. Het zijn richtlijnen volgens mij.
De richtlijn qua flesvoeding is meestal op aantal schepjes gericht. Net als dat ze van 1 niet meer dan een liter mogen. Maar dan mag je wel extra water toevoegen bij dorst of harde ontlasting etc. Ik houd niet echt een schema meer aan, want N volgt het toch niet haha. Maar wilde gewoon zeker weten dat ze niet te veel schepjes zou krijgen.
Nee hoor ik denk niet dat het kwaad kan als hij 800cc opvolgmelk drinkt. ALs je de 24 schepjes maar als richtlijn houd. Wij deden ook wel eens fopflesjes maken (bijv. 's nachts), dan kreeg hij 150 met 3 schepjes of 120 met 2 schepjes, ging hij ook weer prima op slapen. Verder zou je misschien kunnen proberen overdag wat meer aan te bieden? Zeker als hij zo'n interesse in eten heeft. Als hij niet van pap houd zou ik gewoon 's morgens en 's middags een boterham geven. Onze zoon was ook een pap eter dus vanaf 7-8 maanden gewoon een boterham gegeven 's morgens.
Hallo Spikkeltje, Onze kleine is ondertussen 1,5 jaar oud, maar had ook op de 9 maanden erg veel behoefte aan voeding. Ik ben zelf opzoek gegaan naar wat goede manieren op genoeg voeding te geven maar ook niet teveel. Er zijn heel wat leuke oplossing, het boek wat ik via hier had gekocht had wel de leukste oplossingen! Veel succes met de kleine!