Van puree naar Rapley? Tips?

Discussion in 'Voeding' started by heerenbeest, May 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

Jan 13, 2013
    448
    0
    0
    030
    Hoi hoi,
    Ben met 5,5 maand begonnen met puree fruit en groente. Dat was op dat moment perfect! Nu zijn de dames bijna 10maanden en wil ik de volgende stap gaan doen.

Puree met stukjes eten ze niet zo lekker, en dat snap ik ook als je die probeert op te zuigen is het schrikken als er zo'n stukje in zit. Dus wil nu puree en Rapley gaan proberen te combineren.

Brood eten ze in grote stukken, ik geef de korst met zacht stuk er aan en die happen ze zelf helemaal op. Dus denk dat andere stukken ook moeten lukken.

Maar: ze krijgen nu natuurlijk 200g fruit en 200g groente/vl/aard. Ik neem aan dat ze met Rapley even moeten wennen en nog niet meteen 200g binnen krijgen. 2 stuks fruit zelf opeten is best een opgave lijkt me. Hoe te doen? Alle tips zijn welkom!

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Gewoon proberen! Ja, ze zullen waarschijnlijk minder eten in eerste instantie, maar dat komt vanzelf. Hier ging gestoomde groente er al heel snel vrij veel en vlot in, banaan was ook meteen goed en later ook gestoomde appel (nu niet meer hoor), aardbei, gehalveerde druiven etc.

3. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

Jan 13, 2013
    448
    0
    0
    030
    Hoe groot moeten de stukken dan eigenlijk zijn? Heb net met fruit geprobeerd. Had een nectarine en banaan. Nectarine stukjes waren 1x1 en had plakjes banaan door midden gesneden.
    Maar de banaan stopte ze in één keer in de mond, dus die doe ik volgende keer echt groot stuk.
    Nectarine konden ze niet vast pakken omdat ie te glibberig was. Hoe moet dat dan? :)
    En voor het vervolg: wanneer leren ze dan met vork/lepel eten?

4. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Ja dat vraag ik mij dus ook af!? Hoe groot moet het? Alles gaat bij mijn zoontje linea recta z'n mond in. Vooralsnog pureer/prak ik alles nog heel fijn, maar ben begonnen met brood geven. Ik geef hem nu een lang stuk broodkorst, maar daar neemt hij ook meteen een hele grote hap van. Zit er stuk brood van 2 à 3cm in z'n mond! Dus in plaats van hem dat stuk broodkorst gewoon te geven, doe ik het zo in z'n vuistje dat hij er net een klein hapje van kan nemen. Dan telkens als hij dat er vanaf heeft gehapt, dat stukje brood in z'n vuistje weer een stukje naar boven halen. voor de volgende hap. Ben zo bang dat zo'n groot stuk in zijn keel schiet. Een banaan is zacht dus als ik hem daar ook een groot stuk van geef, geheid dat hij daar ook meteen een grote hap van neemt. Stikt hij daar dan niet in?

5. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

Jan 13, 2013
    448
    0
    0
    030
    Brood afhappen gaat hier heel goed. Als het te groot is, haalt ze het zelf met de hand weer uit de mond (N) of hoest/kokt ze het weer een stukje verder naar voren of de mond uit (E). Mss hem even zelf laten proberen? Als hij gaat kokhalzen of hoesten, kan je hem dat zelf laten oplossen.

Vond ik doodeng in het begin en heb ze ook regelmatig uit de stoel gehaald en ondersteboven gehouden. Tot ik las dat je dat juist niet moet doen :D Ze kokken het zelf eruit, je kan evt. helpen met armen recht omhoog houden en goed rechtop zitten. En ook goed om te weten: als ze er geluid bij maken, gaat het goed. Als ze geen geluid maken, krijgen ze geen/minder lucht, dus dan moet je sneller wél ingrijpen. Uiteraard wél omdraaien en op de rug kloppen als ze geen lucht krijgen, maar dat gebeurt zelden (wel altijd bij blijven en alert zijn uiteraard)

Maar bij banaan vind ik het enger... ;) Das zo glibberig! Schiet dat dan niet in de keel? Of werkt het hetzelfde als bij brood...?

6. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

Jan 13, 2013
    448
    0
    0
    030
    Oja cammy: hier duurde het bij E echt heel lang voor ze goed brood kon eten (2mnd heeft het geduurd, dus met 7,5 maand at ze pas goed en verslikte ze zich eindelijk minder). N had het zo door. Verschilt per kind (as always...)
    Dus heb bij E wel elke dag aangeboden, maar dan niet zoveel als bij N en heb E een fles gegeven zodat ze wel genoeg binnen kreeg. Brood leren eten is gewoon moeilijk. De één snapt het meteen en de ander heeft meer tijd nodig.
    En als je het zelf zelf eng vindt, gewoon nog een weekje wachten en dan opnieuw proberen. Jouw reactie nemen ze ook mee en als je heel erg schrikt als hij zich verslikt, werkt dat niet geruststellend (deed ik in begin ook haha)

7. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Het brood eten gaat eigenlijk wel heel erg goed, die kleine stukjes die hij krijgt ten minste haha. Heb gisteren ook al even geprobeerd hele kleine stukjes van binnenkant brood met halvarine te geven en dat ging eigenlijk ook al heel goed. Maar wil hem het eigenlijk zelf leren eten en ook grote stukken leren eten. Kokhalzen deed hij inderdaad ook toen ik hem grote stukken broodkorst gaf en hem daar maar gewoon z'n gang mee liet gaan. Maar wat je zegt, het ziet er eng uit en ben gewoon zo bang dat zo'n groot stuk in z'n keel schiet/blijft hangen enfin.. je snapt het;) Maar goed, ga het dan toch maar proberen...

Thanks!

8. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

Jan 13, 2013
    448
    0
    0
    030
    Dat was verder ff off topic, ben wel benieuwd wie er nog van puree naar grote stukken tips heeft? Thnx!

9. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Zorg dat je kindje goed rechtop zit in de kinderstoel.
    De stukken moeten bij voorkeur zo groot zijn dat ze ze goed vast kunnen houden om er een stuk vanaf te happen...
    Het kokhalzen is heel normaal, zeker als je net begint met stukken geven. Ze moeten ook leren dat een te grote hap niet handig is...

Probeer er vooral zelf rustig in te blijven, want ze steeds uit de stoel halen en op z'n kop houden is nou niet bepaald gezellig en ontspannen leren eten!
    Hier kwam er gerust een flink stuk terug uit haar mond gekokhalsd om bekeken te worden en gewoon weer opnieuw opgegeten.

Hier ging ze overigens rond 1,5 jaar met een lepeltje eten, daarvoor al wel oefenen maar dan ging het van de lepel weer in de hand en dan naar de mond.
    Brood ging al wel snel vrij goed met een gebaksvorkje...

Leg gewoon stuk voor stuk voor haar neer en laat maar rommelen.. oh ja, stop met het afwegen van eten. Geef gewoon wat ze op kunnen, misschien is dat eerst een halve peer oid maar als ze gewend zijn wordt dat toch wel meer.

10. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Oh ja, kleine stukjes geven meer kans op verslikken!
    Wordt dus niet aangeraden...
    Die stukjes worden te snel doorgeslikt zonder veel kauwen en dan verslikken ze zich!

Share This Page