Netjes eten: vanaf wanneer?

Discussion in 'Voeding' started by bolkje, Dec 2, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vanaf welke leeftijd begonnen jullie kinderen wat netter te eten??

Wij zijn zelf vrij makkelijk. Tobias eet vaak volgens de rapley-methode, maar ook wel eens potjes en soms eten we iets dat hij dan met een lepel gevoerd krijgt. En soms mag hij ook zelf met de lepel spelen. Het hangt heel erg af van hoeveel tijd we hebben om na afloop schoon te maken en waar we zijn... ;)

Maar nu "zeuren" mijn ouders dus heel de tijd dat Tobias nog niet netjes eet, dat hij vaak eten uit zijn mond haalt en dan weer terug erin doet. En dat dit zou komen doordat we hem vaak rapley laten eten, dat hij daardoor niet netjes van een lepel afhapt, maar het soms ook nog uitspuugt. Daarentegen eet hij wel heel netjes met zijn mond dicht, neemt pas een nieuwe hap als zijn mond leeg is en kan ook al vrij netjes zelf de lepel naar zijn mond brengen (zelf scheppen lukt hem nog niet)

Zelf heb ik het idee dat hij het vanzelf wel leert en dat zij iets te hoge verwachtingen hebben voor zijn leeftijd (13 maanden). Dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,646
    1,251
    113
    randstad
    Mijn nichtje van 13 maanden is hier 1 dag in de week en ik heb ontdekt dat als ik de stukjes te groot maak ze ze weer uit haar mond haalt maar bij kleine stukjes houd ze alles netjes binnen. Misschien een idee? Zij is ook 13 maanden

3. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik weet het eigenlijk niet meer. Ze is nu 26 mnd en eet meestal netjes, maar ook vaak nog met haar handen :)

4. gusto

gusto Niet meer actief

Verschillend denk ik. Mijn dochter at rond haar eerste verjaardag keurig zelf met een vorkje, nooit met haar handjes, en kon ook vrij vlot daarna goed zelf met een lepel eten. Heeft nooit veel geknoeid, slabbetjes heb ik al heel lang niet meer gebruikt.

Mijn zoontje is net 1 en kan echt niet met een vorkje eten. Hij mist die coördinatie op de een of andere manier gewoon nog. Haalt geen dingen uit zijn mond maar er beland wel een boel naast hem of ergens op zijn gezicht ;).

Ik geef hem vaak een paar stukken van iets op zijn blad en verder voer ik hem met een lepel. Dit gaat wel goed. 13 maanden is echt nog wel jong hoor, zou hem lekker laten ontdekken en oefenen, komt vanzelf.

5. tuc

tuc Niet meer actief

hmm hier ook rapley bijgevoed. Betekend dat zij stukken in de hand hadden en stukken af hapten, maar handen echt in de mond of eten er terug uithalen mochten ze hier niet, dat vind ik zelf ook heel vies.
    Ons zoontje eet sinds hij 1 is ongeveer met lepel en vork.

6. Ja, dat idee heb ik ook wel een beetje. Vaak haalt hij het er dan uit, kijkt ernaar en stopt het daarna weer terug. Haast alsof hij twijfelt of het wel eetbaar is.

Ik merk zelf wel duidelijk verschil met een paar maanden geleden. Het gaat steeds beter. Maar volgens mijn ouders zit er niet voldoende verbetering in.

Voorbeeld: afgelopen zaterdag aten we boerenkool en hij at zelf met de lepel. Maar op een gegeven moment wilde hij niet meer eten, en opeens deed ie klats! zijn hand in zijn bord en heeft toen nog best wel veel met zijn handen verder gegeten. Vonden ze raar. Maar wij willen eten niet met drang en dwang doen... Hij is juist een heel makkelijke eter, eet alles en doet nooit echt moeilijk...

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,819
    5,954
    113
    Female
    Jemig, gewoon lekker z'n gangetje laten gaan lijkt me!
    We hebben het hier over een dreumes, en dat ie zo lekker mee eet, is (naar mijn idee) echt het allerbelangrijkste!:)
    Als ie op z'n 12e nog met z'n handen eet, oke...waarschijnlijk zijn je ouders vergeten (zo gaat dat), dat jij ook nog niet keurig met mes en vork at op deze leeftijd;)

8. Ik denk het ja ;)

Zijn sowieso best wel strebers terwijl wij vrij laidback zijn... Ook qua lopen, als hij bij hun is gaan ze altijd oefenen, terwijl wij zoiets hebben van: hij gaat lopen als hij eraan toe is. ;)

Maar ik blijf gewoon doorgaan zoals we nu doen, aanbieden, oefenen en hem volgen in zijn ontwikkeling zonder te pushen.

9. fafa

fafa Niet meer actief

Willen ze hem volgende maand meenemen naar wim-lex en max ofzo? ;)

Laat hem lekker. Hier een dame van 15 maanden die er ook een zootje van maakt. Prikken met een vorkje vindt ze leuk, maar eten met de handen ook.

Ennehhh... mijn oudste van bijna 4 kan ook prima met mes en vork eten. Maar ook haar laten we vaak met haar handen eten. Daar zouden je ouders helemaal van in shock raken, hahaha

10. Ja, ik heb het ook maar losgelaten hoor ;) Het is toch elke keer wat anders wat niet goed is... Van de hoogte van zijn loopwagen tot het eten met mes en vork... Ik geef het op :p

11. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,472
    3,929
    113
    Female
    Mijn zoontje is 2 dagen jonger dan Tobias en kan soms netjes eten (wel met zijn handen), maar vaak begint hij met 2 handen tegelijk te proppen in z'n mond (alsof ie dagen geen en heeft gehad). En ook hier haalt hij weleens wat uit zijn moment of gooit ie stukkem op de grond (dat wordt steeds minder).
    Met bestek eten doet hij nauwelijks. Ik vind het nu nog belangrijker dat hij wat eet dan de manier waarop.

12. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    In en uit de mond halen gebeurd hier bij de jongste ook hoor maar dat hoort ook bij het ontdekken van nieuwe smaken. Dus bij het proeven.
    Voor dat ze het echt helemaal in haar mondje stopt.
    Mijn dochter van 3 doet dat niet meer dus het gaat vanzelf 'over'.
    Hier gaat netjes eten vanzelf en oudste vroeg zelf om een vork en mes om zo te oefenen. We zijn er niet streng in. Jongste eet zelf met een lepeltje en soms met handjes.

13. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier meestal een prakje en in het begin wat rapley.

Beide aten ze rond 13 maand (geloof ik) zelf met het lepeltje, netjes. De oudste is nog steeds netjes, de jongste pakt haar vingers als het niet snel genoeg gaat maar kijkt me eerst ff zo aan van: 'Mag niet toch?' Heel leuk.

14. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Onze zoon is 14 maanden en mist nog totaal de motoriek om met een lepel te eten, laat staan netjes. Hier is het lepeltje vasthouden in de ene hand en eten met de andere hand;). Ach, het komt vanzelf wel denk ik dan maar..;)

15. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    Dat gemier dat kindjes al zo vroeg netjes moeten eten. Vind dat altijd zo'n onzin. Zoonlief is nu een jaar en eet ook nog met zijn handjes. Dat netjes eten komt vanzelf wel hoor. Ik geef hem wel eens een lepeltje en dan gaat hij roeren in zijn bordje maar daar blijft het wel bij. Lekker ontdekken en laten kliederen.

16. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Wat jammer dat je ouders zoveel kritiek hebben, dat lijkt me niet leuk voor jullie.

Onze oudste zoon van 4 kan best netjes eten, maar hij heeft er niet altijd zin in. Hij kan ook netjes eten met z'n handen, de fase van smeren met het eten is hier echt al lang voorbij.

Wij doen er niet te moeilijk over en laten hem spelenderwijs met bestek eten, zo blijft het gezellig aan tafel en er wordt best netjes gegeten.

Share This Page