Goedemorgen, Ik sta op het punt om een vaststellingsovereenkomst te tekenen. Daarna moet ik nog 2 maanden doorwerken ivm de opzeggingstermijn. Op dit moment ben ik op de helft van mijn zwangerschap en heb ik nog geen klachten, maar wat is het gevolg als ik mij na het tekenen van deze overeenkomst toch geheel of gedeeltelijk ziek moet melden door klachten wegens zwangerschap. Behoud ik dan mijn recht op ww? En kan ik dan ook op de geplande datum stoppen met werken? Alvast bedankt!
Beste Snlz85, Je wilt graag weten wat je rechten zijn als je na het ondertekenen van een beëindigingovereenkomst ziek word. Word je ziek door zwangerschapsklachten tijdens de opzegtermijn dan meld je dit aan je werkgever. Deze kan een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen. Vind de arts van UWV ook dat je bent door je zwangerschap? Dan krijg je een Ziektewet-uitkering van UWV. Ben je nog steeds ziek als je opzegtermijn eindigt? Dan meld je werkgever aan UWV dat je arbeidsovereenkomst eindigt tijdens de ziekmelding. De uitkering loopt door tot je hersteld bent of je verlof ingaat. Word je ziek tijdens je opzegtermijn maar komt dit niet door je zwangerschap? Dan meld je dit aan je werkgever en hij/zij betaald je loon door tijdens de opzegtermijn. Ben je aan het eind van je opzegtermijn nog steeds ziek dan meld je werkgever je ziek uit dienst bij UWV. UWV neemt deze aanvraag voor een Ziektewet-uitkering in behandeling. Binnen 4 weken ontvang je de beslissing over je aanvraag. Je kunt in deze situaties geen WW-uitkering ontvangen. Je bent door ziekte niet volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Dit is een voorwaarde voor het ontvangen van WW. Ben je weer hersteld na je ziekte of verlof? Dan kun je een aanvraag doen voor een WW-uitkering. Bovenstaande informatie is natuurlijk op voorwaarde dat UWV vind dat de manier waarop je werkloos bent geworden geen belemmering is voor een uitkeringsrecht. UWV Webcare Team is niet bevoegd om een uitkeringsrecht te beoordelen. Ik adviseer je om de beëindigingovereenkomst en de situatie waarin je het ondertekent door een arbeidsjurist te laten controleren. Actuele informatie ontslag met wederzijds goedvinden en de beëindigingovereenkomst vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare