EU verbiedt gevaarlijke stof in babyflesjes

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Yukl, 26 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

BRUSSEL - De EU-lidstaten verbieden het gebruik van bisphenol A in babyflesjes. Deze stof kan volgens deskundigen de gezondheid van zuigelingen schaden en zelfs kanker veroorzaken. Het verbod gaat halverwege volgend jaar in.

© Thinkstock

Eurocommissaris John Dalli (Volksgezondheid) heeft dat donderdag bekendgemaakt. ,,Dit is goed nieuws voor de Europese consumenten'', aldus Dalli.
    Het Europees voedselveiligheidsagentschap EFSA heeft eerder gewezen op de risico's van bisphenol A, dat gebruikt wordt bij de productie van het plastic van zuigflessen.

EU verbiedt gevaarlijke stof in babyflesjes | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Na een lange discussie is het eindelijk zover. Bij de oudste heb ik dergelijke flessen met bpa nog gebruikt, voor de jongste heb ik wel bpa vrije flessen aangeschaft.

3. Sensea

Sensea Niet meer actief

dit speelt al jaren. er zijn ookal heel lang voldoende alternatieven voorhanden. maar goed ze hebben het nu eindelijk wettelijk rond dan. ik dacht dat dat allang zo was eigenlijk.

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Nee, volgens mij zijn er nog genoeg flessen te vinden met bpa. Difrax dacht ik bijv.?

5. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ow mooi... ik wist toen ik begon met plurk niet van die stof. toen ik erachter kwam na 5 maanden ofzo heb ik andere flessen aangeschaft. had er ook geen goed gevoel bij. nu bij beeb 2 vanaf begin af aan bpa vrije flessen. denk dat ik die bornfree ga proberen

6. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

klopt

ik heb toen de bibi genomen, nadat ik de philips avant dus altijd had gebruikt. maar die bibi vond ik kutflessen. dus vandara dat ik nu de bornfree ga proberen. of desnodds glazen flessen

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb bpa vrije flessen van dr brown. :) Vorige keer ook dr brown gebruikt, maar toen werden ze nog niet bpa vrij verkocht in Nederland. Nu dus wel.

8. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

die bornfree is toch ook van dr brown? of heb ik het mis?

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ja ze zijn in ieder geval hetzelfde :) Of dr brown is van bornfree, ik weet het niet precies ;)

10. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hahaha nou wie wat van mekaar is maak niet uit:D maar ze horen iig bij elkaar

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    He bah, ik heb Difrax en Avent flessen. Die zijn dus allebei niet goed? :(

12. Wat ik me dus afvraag... Mijn dochtertje drinkt niet meer uit flesjes, maar dus wel uit plastic bekertjes, van bijv de Ikea. Lijkt me dat het daar dan ook inzit??

13. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

nou ja niet goed... ik zelf heb er geen lekker gevoel bij. maar sommige denken er verder gewoon niet over na

en de andere plastic bekers meestal zijn die wat zacht plastic bekers "goed"

14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.042
    1.860
    113
    Provincie Groningen
    Hmm dit is volgens mij de eerste keer dat ik hier iets over lees.
    Ik heb voor Valerie flessen van Difrax en van Avent gebruikt...
    Deze zijn dus allebei niet goed?

Wel goed dat ze het gaan verbieden.
    Want nu is het dan maar hopen dat je kindje ook goed kan drinken uit een flesje die geen bpa bevat.

15. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

Babynamen Zwanger worden Zwangerschap Bevalling Baby Forum

Plastic zuigflessen met Bisphenol-A, wat wordt het in 2009?

Wanneer je in een baby speciaalzaak in Vlaanderen over Bisphenol-A of zuigflessen uit polycarbonaat begint dan weet niemand waarover je praat. Nochtans is dit in de VS en Canada momenteel wel anders. Dit artikel gaat over de doorzichtige, onbreekbare, kunststof zuigflessen waarvoor 95% van de ouders kiest. Het gaat niet alleen over de Avent flessen zoals soms beweerd wordt, het gaat over alle flessen gemaakt uit polycarbonaat.
    Bisphenol A wordt gebruikt in de productie van polycarbonaat. Polycarbonaat is een kunststof (plastic) die heel wat toepassingen kent, onder andere bij de productie van CD's en in de verpakking van dranken. De meest verkochte zuigflessen voor baby's zijn ook gemaakt van polycarbonaat, deze flessen zijn net als glazen flessen makkelijk te reinigen en vrijwel onbreekbaar. Wat is er dan mis met zuigflessen uit polycarbonaat?
    Bisphenol-A (afgekort als BPA) wordt er reeds lang van verdacht schadelijk te zijn voor de menselijke gezondheid. Reeds jaren wordt onderzoek gedaan naar de effecten van BPA op korte, maar vooral op lange termijn. In 2008 laaide de discussie over de aanwezigheid van BPA in baby flessen en verpakking van voeding weer hoog op nadat Canada besliste BPA toe te voegen aan hun lijst met toxische stoffen. Dit betekent dat zuigflessen die BPA bevatten niet meer verkocht zullen mogen worden in Canada, mogelijk wordt dit verbod dan later uitgebreid naar verpakkingsmaterialen van (baby)voeding.
    Het is bewezen dat BPA uit plastic zuigflessen 'loslaat' en in de voeding terechtkomt, de plastic industrie geeft dit toe maar beweert dat de vrijgekomen hoeveelheden te klein zijn om een schadelijk effect te hebben. Hiermee is een grote groep wetenschappers niet akkoord want Bisphenol-A zou zelfs in kleine hoeveelheden een aantal schadelijke effecten hebben, enkele voorbeelden:
    Vergroting van de prostaat
    Verminderde kwaliteit van het sperma
    Vervroegde puberteit
    Andere hormonale problemen zoals bv. afwijkende oestrogeen waarden
    Gedragsstoornissen zoals hyperactiviteit, leerstoornissen, enz.
    Vooral bij jonge kinderen en baby's zouden deze effecten op termijn het grootst zijn.
    In welke zuigflessen zit Bisphenol A? Zijn er alternatieven?

Bisphenol-A zit in alle zuigflessen die gemaakt zijn van polycarbonaat, dit zijn vrijwel alle plastic zuigflessen die je in Vlaanderen momenteel in de winkelrekken kan vinden. Hierbij inbegrepen de flessen uit het AVENT Airflex gamma, de BEABA zuigflessen, die van Chicco en ga zo maar door.
    Driehoek met cijfer '5' staat voor Polypropyleen.
    Driehoek met cijfer '7' staat onder andere
    voor Polycarbonaat.

Vaak vind je onderaan de fles een driehoekje, als daar "PC" in staat dan is het een fles gemaakt van polycarbonaat. Soms staat er een cijfer in, is dat cijfer "7" dan is het mogelijk polycarbonaat maar het kan dan ook een andere kunststof van dezelfde categorie zijn. Staat er geen aanduiding op de fles of ben je niet zeker, dan staat er meestal op de verpakking wel ergens aangegeven van welk materiaal de fles is gemaakt.
    Er zijn wel enkele alternatieven. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor glazen flessen, deze zijn breekbaar maar dit wordt pas een probleem wanneer je kindje zelf de fles gaat vasthouden. In werkelijkheid breken deze flessen trouwens echt niet zo snel als vaak gezegd wordt. Glazen flessen zijn gemakkelijk te reinigen en verweren niet, uit glas zullen geen schadelijke stoffen vrijkomen dus steriliseren en opwarmen doe je hoe je zelf wil.
    Glazen flessen zijn er onder andere van Pericles en BébéJou.
    Er bestaan ook flessen uit polypropyleen, deze bevatten geen Bisphenol A. Onder andere van Nuby is er een gamma flesjes uit polypropyleen verkrijgbaar.
    Verder zijn er ook zuigflessen uit polyethersulfon (PES), deze kunststof is helder, hard en zou meer duurzaam zijn dan polypropyleen. Ook PES is vrij van Bisphenol-A. Philips zou in 2009 een nieuwe kunststof fles op de markt brengen, deze zal ook gemaakt zijn van polyethersulfon en is dus BPA vrij.

Ben je op zoek naar veilige zuigflessen en welke merken geschikt zijn, bekijk dan zeker dit overzicht van BPA vrije zuigflessen. Wat doen de overheden?

Canada besliste reeds om Bisphenol-A toe te voegen aan de lijst met toxische stoffen. Dit betekent dat zuigflessen die BPA bevatten niet meer verkocht zullen mogen worden in Canada.
    De Food and Drug Administration (FDA), het Amerikaanse instituut dat toeziet op veiligheid van de voedselketen in de Verenigde Staten, oordeelde in Augustus nog dat er geen reden tot ongerustheid was voor de aanwezigheid van Bisphenol A in kunststof zuigflessen. Enkele maanden geleden werd de FDA door een interne commissie teruggefloten. De beslissing dat zuigflessen met Bisphenol A veilig zijn zou enkel gebaseerd zijn op onderzoek dat gesponsord werd door de plastic industrie. In de Verenigde Staten is men dus nog niet tot een beslissing gekomen.
    De European Food Safety Authority (EFSA), het Europees instituut dat toeziet op veiligheid van de voedselketen in de Europese Unie, blijft intussen bij het standpunt dat de hoeveelheden BPA die vrijkomen uit zuigflessen niet schadelijk zijn voor baby's.
    Wat wij erover denken...

Dit jaar is men er niet uitgeraakt of polycarbonaat zuigflessen, die dus Bisphenol-A bevatten, veilig zijn of niet. In de eerste plaats lijkt het ons beangstigend dat polycarbonaat reeds meer dan 50 jaar wordt gebruikt voor het verpakken van dranken en voedingswaren, reeds vele jaren gebruikt voor het maken van zuigflessen voor baby's, en dat men nu in 2008 de vraag stelt of het allemaal wel zo veilig is.
    In de loop van 2008 hebben verschillende grote winkelketens in de VS, waaronder Wal-Mart, beslist producten met BPA geleidelijkaan te vervangen door BPA vrije alternatieven. Wal-Mart kondigde zelfs aan tegen begin 2009 enkel nog BPA vrije zuigflessen aan te bieden.
    Intussen blijven de producenten bij hoog en bij laag beweren dat er geen risico is, maar ze hebben wel allemaal een BPA vrij alternatief klaarstaan of op z'n minst één in ontwikkeling. Volgens The New York Times zou Philips alle grote afnemers in de VS een mededeling hebben gestuurd dat vanaf 31 December geen zuigflessen uit polycarbonaat meer kunnen besteld worden. Wij denken dus dat begin 2009, in de VS althans, het volledige AVENT gamma vervangen zal worden door een BPA vrij alternatief.
    Wat doe je daar nu mee als ouder? Ons idee is, zeker wanneer het om kinderen gaat, better safe than sorry. Glazen flessen zijn een uitstekend alternatief, en als je dan toch per-se een kunststof fles wil ga dan voor Polypropyleen flessen. Misschien is de eindconclusie in 2009 wel dat heel die BPA historie toch maar opgeblazen was, dat er eigenlijk niets mis is met polycarbonaat flessen. Maar wat als we in 2009 tot de conclusie komen dat Bisphenol-A echt gevaarlijk is... dan hebben er mij iets teveel kindjes aan de fles gezeten.
    30-December-2008

terug

16. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

De huidige flessen van Avent en Difrax zijn nu vrij van die stoffen hoor. Staat op de verpakkingen

17. Vica86

Vica86 Niet meer actief

De standaard 'gekleurde' flessen van difrax zijn nog met BPA.
    Ze hebben nu wel BPA vrije flesjes. Alleen die zijn heeeel duur in verhouding vind ik..

Mijn dochter dronk uit difrax.. Nu ga ik over op tommie tippie BPA vrije flessen.

18. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    idd vergeleken met de normale difrax fles, is de difrax zonder bpa loeiduur,
    die is vanaf 14 euro

helaas drinkt de kleine alleen goed uit difrax flessen
    dus hier de dure flessen gekocht zonder bpa
    (dus ook zonder leuke kleurtjes)

19. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ja idd... gelukkig drinkt mijn dochter niet meer uit de fles en ik hoop dat de volgende het beter doet op de goedkopere bpa vrije flessen :D

20. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik dacht eigenlijk dat alle difrax flessen zonder waren. blijkbaar toch verkeerd voorgelicht.(fijn die babaywinkel met onnozele halzen erin heb het nog speciaal gevraagd omdat ik zelf kleine lettertjes niet kan lezen ggrrr) welke moet je dan wel hebben? heeft iemand een naam of plaatje voor me?

Deel Deze Pagina