Nou ik merk dat ik er toch wel mee zit dus wil even een reality check doen of ik het nou terecht zat ben of niet. Ik woon in het buitenland en ben voor een paar weken terug in Nederland. Dit stond uitgebreid aangekondigd op internet, maar mijn 5 'beste vriendinnen' zoals ze zichzelf graag noemen hadden nog niet gereageerd over afspreken oid. Dus ik stuurde ze zelf een mailtje met de vraag of en wanneer ze af wilden spreken. Eerst kreeg ik 4 dagen geen enkele reactie, en toen uiteindelijk kwam het toch langzaam op gang. Nu lopen zij allemaal nog stage dus komt het voor hen eigenlijk alleen in het weekend uit. Dus wij op een zondag afgesproken, en ik stelde voor om dan in een stad af te spreken die centraal ligt voor ons allemaal, vooral ook omdat ik met die kleine, die ook nog een beetje verkouden is, het niet zo zie zitten om naar de stad te reizen waar zij studeren (maar waar er maar 1 woont) en ik niet zeker wist of ik de auto kon pakken. Krijg ik gister van die ene die in de studeerstad woont een mailtje, dat zij liever in haar stad af wil spreken omdat anders "iedereen reiskosten moet betalen". Terwijl die anderen dat sowieso al moeten doen want die zitten niet in die stad in het weekend en voor mij is het heel slecht bereikbaar zonder auto. Dus eigenlijk kortom ze wil me wel zien maar alleen als het haar geen geld kost. En dat het mij dan wel geld, tijd en moeite kost (Want dan moet ik dus met het ov in bus, metro en trein met een verkouden baby, plus dat ik geen korting heb en zij wel ivm studenten-ov) dat maakt ze dan niet uit lijkt het wel. Ik weet wel hoe zij het voor zichzelf waarschijnlijk beredeneert maar ik heb nu dus al geen zin meer om nog te gaan. Is dat nou onredelijk Ik weet wel dat contacten verwateren als je ver weg bent, maar ik vind dat het nu wel eens genoeg is. Heb ook geen zin meer om er zelf steeds achteraan te zitten als het hen toch weinig interesseert. Heb verder nog niet gereageerd op die mail want ik wilde eerst even kijken wat de rest ervan zou zeggen, maar kan ik dat maken om, als zij allemaal daar af willen spreken, gewoon te mailen dat er iets tussen is gekomen en dat het niet door kan gaan? Want om nou kwaad te worden of ruzie te maken heeft ook zo weinig zin vind ik.
Ja vreemd.. Ik zou zeggen dat je toch ergens centraal wil afspreken.. Gaan ze daar niet mee accoord, zou ik eerlijk zeggen dat je er dan eigenlijk niet zoveel behoefte aan hebt om elkaar te zien.. Maar ik zou niet zeggen dat er iets tussen is gekomen. Wel eerlijk zijn anders is het nog niet duidelijk..
Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je dat met een baby niet ziet zitten. Komt op mij iig niet raar over als ik dat zou lezen. Wel een beetje jammer van je 'vriendin(en)'
Ik persoonlijk zou ook denken: zak maar in de... Maar dat ben ik, trots en koppig. Het hangt denk ik ook af van de band die je met ze hebt, en hoeveel potjes ze bij jou kunnen breken. Alleen jij kan die afweging maken. Maar ik vind het in ieder geval geen stijl van ze. Ze zullen misschien denken: ZIJ gaat toch in het buitenland wonen..? Nu komt ze terug en kunnen wij op haar commando komen opdraven. Zoiets... Als dat zo is zegt dat wel iets over hoe zij jullie vriendschap ervaren, en kun jij je conclusies trekken.
ik zou het echt te erg vinden als je om zoiets kleins een vriendschap zou be-eindigen zoals sommige reacties zijn. Dat ze niet gelijk reageren op je facebook en liever ergens anders af willen spreken is toch geen drama? ik zou een reactie geven als; logisch dat je het liever daar hebt, ik zit alleen een beetje met het vervoer en de kleine (weet je al zeker dat je geen auto hebt?)
zoiets dacht ik in eerste instantie ook mikki, Ik ken zelf ook iemand die naar het buitenland is verhuisd en toen hier kwam en wilde afspreken en alles en het allemaal fantastisch vond en dacht dat ik (wij) er ook zo over dachten.. maar ondertussen hadden wij hier even onze eigen zorgen, bezigheden en kwam het gewoon niet uit.
Hey Luca, heb je het weer gevolgd in FR? Zoveel sneeuw bij jullie daar, niet normaal. Maar wbt je vriendinnen, ik zou even afwachten of er nog meer reageren en dan een besluit nemen. Het is al lasig om in korte tijd iedereen te moeten bezoeken en het is dan jammer dat mensen alleen willen op de manier waarop het hun uit komt. Hopelijk kom je eruit. Vriendschappen verwateren idd als je naar het buitenland vertrekt maar vriendschappen moeten ook van twee kanten komen. Succes!!
Zou gewoon eerlijk zeggen dat je dat niet ziet zitten. Ook i.v.m je kindje. Lijkt me toch dat ze daar wel begrip voor moet opbrengen, zo niet, dan weet je ook meer dan genoeg lijkt mij.. Lijkt me niet meer dan normaal dat je met een kindje die niet helemaal in orde is, niet zo'n eind met de bus, metro en trein wil.
Een van de anderen stuurde net dat het voor haar niets uitmaakt omdat ze sowieso reiskosten heeft. Das ook meteen de enige oprechte van het stel dus dat verbaast me niets Maar ik stuur denk ik gewoon dat het voor mij niet haalbaar is daarheen te komen en dat het of in het midden is of niet. Nynke ja mijn vriend zit nog thuis en die moest naar het noorden van de week maar de wegen waren bijna afgesloten vanwege de sneeuw. Zelf wonen we niet in de bergen dus bij ons thuis ligt er nog niks. Maar hier kunnen we morgen ook sneeuw verwachten haha dus wat dat betreft maakt het niets uit. Overigens is dit niet de eerste keer dat ik terug in Nederland ben. Al die andere keren was het ook een gedoe om af te spreken en ook toen ik nog in nl woonde hebben ze me vaak genoeg in de kou laten staan dus als dit zou verwateren is dit niet de oorzaak maar wel de aanleiding. Ik ben er gewoon moe van steeds achter hen aan te zitten om contact te onderhouden, terwijl zij niet de indruk wekken dat het een verschil maakt of ze me wel of niet zien/spreken. Maar goed we zien wel hoe het loopt.
ten eerste wil ik je zeggen dat ik vind dat jij moet doen waar jij je goed bij voelt. Als jij niet zoveel moeite wilt doen om je vriendinnen te zien, dan moet je dat zeker niet doen. Aan de andere kant is het ook wel een soort van eis dat het van jou in die bepaalde week/weekend moet gebeuren. Ik snap dat dat niet anders kan, maar ik weet hoe moeilijk het is om met vriendinnen af te spreken, en dat terwijl we allen in Ned wonen. Mijn zwager en zijn vrouw wonen in berlijn. Die stuurden laatst een mailtje met een soort van aankondiging: wij zijn met pasen in nederland en we zouden jullie dan willen zien. Ik lees dit (misschien verkeerd) als: maakt ons niet uit wat jullie plannen zijn, maar aangezien wij in nederland op bezoek zijn, willen we dat jullie je agenda's maar omgooien om ons te zien. Ik beval als het goed is eind februari, maar verwacht niet dat ze naar ons toe zullen komen als kraambezoek. Nee, waarschijnlijk is het de bedoeling dat we hun zullen treffen, met de pasen, bij mijn schoonouders. Ik vind dat ook erg dwingend overkomen. Netalsof ik mij moet aanpassen, terwijl zij zelf zo ver weg zijn gaan wonen. Natuurlijk is jouw situatie niet te vergelijken met mijn situatie. Maar daarom adviseer ik je wel om goed na te denken wat jijzelf wil en hoeveel energie jij er nog in wilt steken. Doe waar jijzelf je goed bij voelt.
Dus ze sturen een net mailtje waarin staat dat ze met pasen in nederland zijn en dat ze jullie dan graag willen zien. Dat sturen ze in Feb, dat lijkt mij keurig op tijd om in je agenda in te kunnen vullen. Daarbij staat er niet eens dat ze willen dat je naar hun toe komt er staat dat ze je willen zien dus niets staat je in de weg om hun bij jullie uit te nodigen. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie relatie is maar het leest als op alle slakken zout leggen. Wat betreft de TS. Ik maak uit je post op dat je al heel veel moeite hebt moeten doen (in het verleden) om het contact te houden. Krijg je wel eens mailtjes van ze? of komt al het contact van jou kant. Ik zou ze zeker uitleggen dat het voor jou erg moeilijk is om met de kleine in het ov naar hun te komen, helemaal omdat je kleintje zich niet lekker voelt en kijken hoe hun daarop reageren.
Eens met pluk. Ik woon zelf in "het buitenland" en als we ver van tevoren weten dat we dat weekend kunnen komen, is het ook dat weekend en dan laten we dat weten. Ik verwacht dan helemaal niet dat mensen "komen opdraven", maar vind het gewoon leuk om dan af te spreken. Omdat wij ook niet elk weekend naar NL kunnen moeten we dat op voorhand proberen te plannen. Als ze niet kunnen is het een ander verhaal en geen probleem, maar niet dat ik niet in contacten investeer. Je merkt toch vaak dat mensen verwachten dat je wel naar hen toekomt want wij wonen zo ver. TS, ik zou het even afwachten. Als er nog meer reacties komen die het eens zijn met je vriendin die liever in haar stad wil afspreken, zou ik eerlijk schrijven/zeggen dat je dat niet ziet zitten en ook waarom. Als ze vriendinnen zijn, zullen ze dat begrijpen. Kan je ze niet bellen? In een mail of geschreven taal in het algemeen kunnen dingen heel anders en harder overkomen dan in persoon... waarschijnlijk bedoelt je ene vriendin het ook niet zo en was het meer haar voorstel om het in haar stad te doen. Als je dan niet wijst op de problemen die het voor jou oplevert, kan ze dat ook niet weten denk ik (uitzonderingen daargelaten). Als je echter het gevoel hebt dat alles van jouw kant komt, zou ik dat toch ook eens aankaarten want dat lijkt me helemaal een naar gevoel!
Miepens, het was niet mijn eis hoor, ik ben hier drie weken en toen ik ze mailde had ik gewoon elke dag de tijd. Zij zitten doordeweeks op stage dus dat komt dan voor hen niet uit en de andere weekenden hadden ze allemaal al wat te doen. Wat dat betreft heb ik geen verwachtingen hoor, snap heel goed dat die mensen allemaal een leven hebben terwijl ik hier vakantie vier. Maarja ik krijg sowieso dus nooit een mailtje ofzo, om te vragen ie het gaat. Het is al een tijdje zo en daarom zeg ik nu dus dat ik er wel klaar mee ben, vind dat ik genoeg pogingen heb ondernomen die nergens op uit zijn gelopen.
Ik zeg ook niet dat je veel eisend bent hoor. Jij weet zelf het beste hoe het zit. En ik begrijp je frustratie ook. Maar misschien is het idd beter, zoals al eerder gezegd, om via de telefoon wat af te spreken. "het geschreven woord", zoals mail of sms kan vaak verkeerd geinterpreteerd worden. En als jij er klaar mee bent, dan moet je dat ook gewoon aangeven. Je kunt dan maar beter eerlijk zijn en een hele hoop frustraties besparen ( en het gesleep met je dochtertje) Succes met je keuze
Ik zou gewoon afspreken met degenen die wel naar jou toe willen/kunnen. Maar 1 ding snap ik niet... Je gaat pas over een paar weken naar NL. Dan is die verkoudheid van je kindje inmiddels wel over denk ik? Ik heb zelf een vriend die in Frankrijk woont en wat ik aan hem altijd zo irritant vond was dat hij een afspraak met mij altijd wilde combineren met andere mensen. Hierdoor kreeg ik het gevoel niet speciaal genoeg te zijn en heb ik onze vriendschap ook een tijd laten verwateren. Kijk uit dat je dat niet doet met jouw vriendinnen.
Collo Ik ben nu in nl., sinds anderhalve week en blijf nog twee weken. Bedankt voor de tips ik ga even een reactie van ze afwachten..