Hallo, Sinds gisteren ben ik werkloos en ik heb vandaag mijn toekenning WW-uitkering gekregen. Het afgelopen half jaar (1 aug 2013 t/m 31 jan 2014) heb ik ouderschapsverlof opgenomen. In onderstaand bericht (zwangerschapsforum, 6 juni 2013) staat dat de hoogte van mijn uitkering berekend wordt over het afgelopen jaar, waarbij mijn SV-loon voor het half jaar dat ik ouderschapsverlof heb opgenomen wordt gecompenseerd naar een volledig dienstverband (in mijn geval 32 uur). Ik heb net de medewerker van het UWV gesproken die mijn uitkering heeft vastgesteld, en zij heeft de hoogte van mijn uitkering vastgesteld op basis van mijn SV-loon over de periode voor mijn ouderschapsverlof (dus 1 aug 2012 t/m 31 juli 2013). Dit scheelt best wel, het afgelopen jaar ben ik meer gaan verdienen. Mijn vraag: is onderstaande informatie en mijn interpretatie daarvan inderdaad correct. Zo ja, wat moet ik dan doen? -------------- Beste Vlie, Ja, dat klopt. Voor de omvang van je WW-recht wordt gekeken het gemiddels aantal gewerkte uren in de 26 weken voordat je werkloos wordt. Wanneer je in deze periode ouderschapsverlof had, wordt de periode van 26 weken verlengd met maximaal 78 weken, zoals Martijn al aangaf. Voor de hoogte van je uitkering wordt niet naar de periode voor het verlof gekeken. Dit zou namelijk een dagloonverlagend effect kunnen hebben (bijvoorbeeld door loonsverhogingen of toeslagen tijdens de verlofperiode). UWV gaat daarom uit van het overeengekomen SV-loon dat hoort bij een dienstbetrekking van (in jouw geval) 40 uur. Overigens kun je niet uitgaan van het brutoloon; het brutoloon kan elementen bevatten waarover geen socialeverzekeringspremies zijn afgedragen. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Rileen, Vervelend dat je werkloos bent geraakt. Je wilt weten of de informatie die Robert gegeven heeft klopt en jouw interpretatie daarvan correct is. De informatie die Robert geeft is juist. Het klopt dat wanneer er sprake is van ziekte of verlof in de referteperiode er gekeken wordt naar een periode daarvoor waarin er geen sprake is van ziekte of verlof. Wordt het dagloon daardoor juist lager? Dan vervalt deze regel. Je WW-uitkering zal dan berekend worden op basis van het SV-loon dat hoort bij jouw dienstbetrekking (32 uur). Je geeft aan de behandelaar al gesproken te hebben. Bleef mijn collega bij zijn/haar besluit? Ik raad je dan aan bezwaar in te dienen tegen de beslissing. Actuele informatie over het dagloonbesluit werknemersverzekeringen vind je hier (zie hoofdzakelijk artikel 6 van het pdf bestand). Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare